طرح تبلت دانش آموزی

زرین نامه: این روزها در کنار بحث مربوط به هوشمندسازی مدارس ، از طرح تبلت دانش‌آموزی نیز سخن گفته می‌شود ؛ طرحی که قرار است به صورت آزمایشی در برخی مدارس اجرا شود.

به گزارش زرین نامه، این روزها طرح ورود تبلت به مدارس مطرح شده است؛ طرحی که هنوز تنها به خبر آن اکتفا شده و قرار است به طور آزمایشی اجرایی شود.

خبرگزاری کانون دانش‌آموزی چندی پیش به بررسی ضرورت‌ها و دلایل ورود تبلت به مدارس پرداخت و یوسف نوری رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش نیز در این خصوص توضیحاتی را ارائه داد؛

تبلت

مزیت‌های استفاده از تبلت شامل «حذف آلودگی صدا و حرارت»، «حجم و وزن کم و قابلیت جابجایی بالا»، «انرژی مصرفی اندک در مقایسه با سایر رایانه‌ها»، «صرفه جویی در هزینه‌های خرید کتاب و کاغذ»، «مناسب بودن برای مطالعه کتاب، تماشای فیلم، گردش در اینترنت و استفاده از محتواهای الکترونیکی» و «مناسب بودن برای یادداشت برداری و ثبت نکات» است.

در الگوی جهانی مدارس هوشمند، در اختیار داشتن یک رایانه برای هر دانش‌آموز به منظور مشارکت فعال وی در کلاس درس از اهم ملزومات عنوان شده است؛ در مدارس کشورهای شرق آسیا (کشورهای پیشرو در امر هوشمندسازی) فناوری «تبلت» بهترین گزینه برای فعالیت دانش‌آموزان تلقی می شود؛ شباهت تبلت با کتب کاغذی و راحتی خواندن و نوشتن در آن جذابیت استفاده از این وسیله را در مدارس هوشمند دوچندان کرده است.

ضرورت‌های اجرای طرح استفاده از تبلت دانش‌آموزی

از جمله این ضرورت‌ها می‌توان به «توسعه زیرساخت ارائه خدمات آموزشی و پرورشی بر خط و تعاملی»، «افزایش مهارت دانش‌آموزان و معلمان جهت بهره گیری از ابزار فناوری اطلاعات و ارتباطات»، «افزایش مشارکت فعال دانش‌آموزان در فرایند یاددهی ـ یادگیری»، «تلاش برای کاهش (یا جلوگیری از تشدید) شکاف دیجیتالی در داخل و خارج از کشور»، «ترویج فرهنگ استفاده آموزشی و پرورشی از ابزارهای پرتابل به ویژه در میان نسل جوان و نوجوان جامعه» و « آماده سازی دانش‌آموزان برای ورود به جامعه اطلاعاتی قرن جدید» اشاره کرد.

طرح پیشنهادی تبلت دانش‌آموزی در مدارس

طرح استفاده از تبلت دانش‌آموزی در نظام آموزش و پرورش کشور در کنار یکی از پروژه های زیرساختی وزارت آموزش و پرورش یعنی « پرتابل یکپارچه آموزشی پرورشی مدارس » پایه ریزی شده است.

این پروژه به عنوان بستر فراگیر ارائه خدمات آموزشی در راستای تحقق اهداف عالیه آموزش و پرورش از جمله بسط عدالت آموزشی، توسعه یادگیری خود-محور، تعمیم محیط یادگیری به محیط خارج از مدرسه و در دسترس بودن منابع آموزشی در همه جا و همه وقت طرح ریزی شده است.

مخاطبین طرح تبلت دانش‌آموزی حتی الامکان باید از مهارت های لازم برای کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرایندهای آموزشی و پرورشی برخوردار باشند.

این طرح فعلاً به صورت آزمایشی در چند مدرسه تهران اجرا می شود و پس از بررسی بازخوردها، درباره اجرای آن تصمیم گیری خواهد شد. / فارس

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه