شهید محمد علی روحانی فرد شهید شاخص بسیج رسانه کشور در سال 94 شد

مسئول بسیج رسانه استان گلستان از انتخاب شهید محمد علی روحانی فرد به عنوان شهید شاخص سازمان بسیج رسانه کشور در سال 94 خبر داد.

به گزارش زرین نامه علی محمد جعفری ضمن اعلام خبر فوق افزود: شهید محمد علی روحانی فرد سال گذشته به عنوان شهید شاخص بسیج رسانه استان گلستان بود که با تاملی بیشتر بر زندگی این شهید بزرگوار زوایای تازه ای از زندگی پر رمز و راز این شهید بزرگوار بدست آمد.

جعفری افزود: با پیگیری های به عمل آمده با سازمان بسیج مستضعفین و معرفی درست این شهید بزرگوار به سازمان خواستیم که شهید روحانی فرد با این همه سوابق فرهنگی و مطبوعاتی به عنوان شهید شاخاص سازمان بسیج رسانه کشور در سال 94 انتخاب شود.

وی اشاره کرد: سازمان بسیج مستضعفین کشور نیزبعد از بررسی گزینه های مطرح شده در این زمینه شهید محمد علی روحانی فرد از استان گلستان شهرستان کردکوی را به عنوان شهید شاخص بسیج رسانه در سال 94 اعلام کرد.

مسئول بسیج رسانه استان گلستان تصریح کرد: با این انتخاب امسال برنامه های مهمی در سطح استان و کشور بنام این شهید بزرگوار اجرا می شود که در آینده به اطلاع رسانه ها خواهد رسید.

شایان ذکر است شهید حجت الاسلام محمد علی روحانی فرد در سال 1325 در خانواده اي روستايي و كشاورز در ایلوار کردکوی پاي به هستي نهاد كه بعدها چون ستاره اي بر تارك منطقه تابيد و زبانزد خاص و عام گرديد.

هنوز سيزده بهار از عمرش نگذشت كه وارد حوزه ي علميه گرگان شد و شرعيات و مقدمات را از محضر آيات عظام سجادي علوي، سيد حسين نبوي و محمد رضا ميبدي آموخت و از خرمن پر فيض اين عناصر علم پرور خوشه ي علم و تقوي چيد...

در سال1340 به حوزه ي علميه قم رهسپار و بعدها درمبارزات دو ماهه روحانيت بر عليه لايحه ضد اسلامي انجمن هاي ايالتي و ولايتي حضوري فعال يافت.

در سال 1343 در پاي منابر حضرت آيت الله خامنه اي و شهيد حقّاني(شهيد انفجار حزب جمهوري اسلامي) در گرگان به خواندن اعلاميه حضرت امام(ره) و دادن شعارهاي انقلابي و آتشين مبادرت مي نمود كه توسط ساواك دستگير و در ارتش گرگان زنداني گرديد. اين اولين دستگيري و جلب ايشان توسط عُمال رژيم بود.

در همان سال در شب تولد امام جواد(ع) در حضور بزرگواراني چون آيت الله خامنه اي، دوست و استادش شهيد هاشمي نژاد بر سر او عمامه گذاشت، و معظم له رسماً ملبس به لباس روحانيت گرديد.

در سال1347 پس از آزادي از زندان به حوزه علميه ي قم مهاجرت و از محضر اساتيد برجسته اي چون آيات موسوي تبريزي،مكارم شيرازي، جعفر سبحاني، صالحي نجف آبادي، نوري همداني، فاضل هرندي، صالحي مازندراني، ستوده، دوزدوزاني و آيت الله مشكيني استفاده و تفسير، فقه، اصول، فلسفه، سطوح عاليه و دوره ي خارج را با موفقيت طي نمود...

لازم به ذكر است شهيد روحاني فرد اشتياق زيادي به نويسندگي و تحقيق و ترجمه آثار بزرگان داشت بطوري كه از سال1343شروع به نوشتن مقالاتي ديني، اجتماعي و سياسي در نشريات مذهبي هم چون نداي حق، پيام اسلام و نور دانش، نشریه مسجد اعظم قم، معارف جعفری، نسل جوان قم زیرنظر آیت‌الله مکارم شیرازی نمود و حدود 65 مقاله از شهید در نشریات نامبرده و دیگر نشریات چاپ گردید.
شهيد روحاني فرد فن نويسندگي و ترجمه را با جديّت تمام در حوزه ادامه و از راهنمايي هاي ارزشمند آيات نوري همداني، مكارم شيرازي و مرحوم مصطفي زماني نجف آبادي بهره مند و در جلسات خصوصي آنان شركت مي كرد كه حاصل آن انتشار كتب ارزشمندي چون "اسلام در ایالات متحده آمريكا و كانادا" "ما و مسائل روز" وکتاب "مستضعفين" بود و همچنين چندين اثر تحقيقي و ارزشمند ايشان درباره ي نهضت هاي آزادي بخش كه توسط ساواك كشف و معدوم گرديد.
مبارزات بعضاً مخفي و گاهاً علني ايشان بر عليه رژيم پهلوي ادامه داشت تا اينكه در سال1353 در قيام طلاب جوان حوزه علميه ي قم در پانزده خرداد در مدرسه فيضيه به همراه دو هزار نفر در تظاهرات و تحصن شركت و با گارد شاهنشاهي و ساواك مورد ضرب و شتم قرار گرفته و متواري گرديد... وي پس از سه ماه زندگي مخفي، توسط ساواك در گرگان دستگير و مدت چهارماه در بازداشت به سر برد...

پس از پيروزي انقلاب اسلامي نيز، تلاش خستگي ناپذير ايشان براي حفظ و حراست از انقلاب تداوم يافت و همزمان همكاري هاي مستمر با بزرگاني چون شهيد قدوسي و حجه الاسلام صفايي در كارهاي قضايي، آيت الله امامي كاشاني در تبليغات دفتر اقامتگاه حضرت امام(ره)، وهمکاری ایشان با شهيدان بهشتي و باهنر و همچنين آيت الله خامنه اي در تشكيل حزب جمهوري اسلامي درگرگان و دشت وجامعه مدرسين حوزه ي علميه براي كنترل وضع ديني و سياسي پادگان ها ادامه داد...
ايشان براي مبارزه با سرمايه داران، سلطنت طلبان و ضد انقلاب ها در منطقه ي گرگان و دشت مبادرت به چاپ هفته نامه پيام مستضعفين نمود و همچنين براي مبارزه با كانون هاي ضد خلقي در گرگان و دشت و تركمن صحرا، كانون فرهنگي اسلامي گرگان و دشت را بنيان نهاد.

لازم به ذكر است مشاراليه بالغ بر 150 سخنراني مذهبي و ديني در راديو گرگان اجرا و در اين مسير به ايفاي وظيفه به آگاهي دادن به نسل جوان و انقلابي پرداخت.

در خرداد1359 به سمت بازپرس و سپس داديار دادسراي انقلاب اسلامي گرگان مشغول به كار شد و در مهرماه همين سال طي حكمي از سوي آيت الله مهدوي كني وزير وقت كشور، بعنوان اولين فرماندار كردكوي و اولين فرماندار طلبه ي كشور منصوب و مدت سه سال خدمات شايان توجهي به منطقه نمود و چندين اداره و نهاد و ارگان را با پشتكار و مشكلات بسيار زياد تأسيس و راه اندازي كرد و همزمان سرپرستي بنياد شهيد و دفتر عمران و كميته امداد حضرت امام(ره) در كردكوي را بر عهده گرفت.

مجموع ادارات و ارگان هايي كه با دست با كفايت ايشان تأسيس و راه اندازي شد به شرح ذيل مي باشد:اداره آمار،اداره ثبت احوال،دادگاه صلح مستقل ،سازمان تعاون روستايي ، اداره بهزيستي ،كميته امداد امام خميني(ره) ،بنياد شهيد ، تأسيس و راه اندازي 8 شركت تعاوني توليدي و مصرفي، همكاري و تأسيس 6 صندوق قرض الحسنه در روستاهاي كردكوي ، اداره ي مخابرات، شركت تعاوني مصرف شهر و روستا، كميته ي امور صنفي، بنياد مسكن،همچنين كارهاي اساسي و زيربنايي از قبيل:فلكه ي بزرگ ورودي شهر كردكوي ،بيمارستان يكصد تختخوابي كردكوي،توسعه و احياي جاده قديم گرگان-كردكوي، پروژه ي25 واحد مسكوني،گاز رساني به روستاي يساقي،تلفن خودكار كردكوي نیز از خدمات ایشان بودند.

شهيد روحاني فرد در سال 1362 در معيت هيئتي از اداره ي ششم سياسي وزارت امور خارجه و مجلس شوراي اسلامي و وزارت بازرگاني جهت رساندن پيام رياست جمهوري و كمك هاي غيرنقدي دولت جمهوري اسلامي به چندين كشور محروم آفريقايي از جمله سنگال، مالي،غنا، نيجر،سيرالئون رهسپار و از نزديك با مشكلات مسلمانان آفريقا آشنا و سفرنامه اي نيز نوشتند...

شهيد روحاني فرد در سال1363 وارد وزارت امور خارجه شدند و دراداره ي نهم سياسي مشغول به كار و همزمان از طرف جامعه ي روحانيت مبارز، امامت جماعت مسجد منطقه ي فرحزاد تهران را بر عهده گرفتند...

وي در بعد از عمليات والفجر8 باتفاق چهل تن از شخصيت هاي مملكتي و در رأس آنها آيت الله محلاتي نماينده امام در سپاه رهسپار مناطق جنگي شدند و هواپيماي حامل اين عزيزان در آسمان اهواز مورد تهاجم موشكي هواپيماي عراقي قرار گرفته و با سقوط هواپيما، روح بلند اين مبارزان به آسمان پركشيد و در جوار قرب الهي قرار گرفت و شهيد روحاني فرد در تاريخ64/12/1 به آرزوي ديرين خود كه همان شهادت در راه معشوق بود رسيد.

مطالب مرتبط:

انتهای پیام/