‌بالگردها در ‌اطفای حریق جنگل‌های گلستان کارآیی ندارند

مدیر‌کل مدیریت بجران استان گلستان گفت: برخلاف آن‎چه تصور می‎شود، بالگردها ‌در حریق منابع طبیعی و جنگل‎های استان معجزه‎گر نیستند.

به گزارش زرین نامه؛ صادق علی مقدم اظهار کرد: حریق جنگل‎های استان در سال 1389 نشان داد که بالگردها در مهار و اطفای حریق کارآیی چندانی ندارند و تنها می‎توان از این امکان برای پشتیبانی و جابه‎جایی نیروها و امکانات در مناطق صعب‎العبور سود برد.

وی خاطرنشان کرد: بیشتر آتش‎سوزی‎های منابع طبیعی استان در عصرها اتفاق می‎افتد و با توجه به اعزام بالگرد از خارج استان، موعد رسیدن بالگردها شب است و قاعدتا این زمان نیز برای عملیات کارآیی ندارد.

مقدم یادآور شد: در برخی موارد نیز اگر چه بالگرد اعزام می‎شود، اما برنامه ‎خاصی برای فرود آن در مناطق حادثه وجود ندارد و به دلیل فقدان شرایط مناسب برای توقف، بالگرد مجبور به ترک منطقه است.

وی ادامه داد: حضور بالگرد در اکثر شرایط مقدور نیست، اگر چه کشور به دنبال کوتاه کردن زمان هماهنگی برای اعزام بالگردها به استان‎های نیازمند به این امکان است.

دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به همراهی تمامی دستگاه‎های عملیاتی استان در زمان بحران بیان کرد: این که متوقع باشیم‌ همه دستگاه‎های عملیاتی وظایف ذاتی خود را کنار بگذارند و تنها به یک موضوع که توسط چند دستگاه قابل مهار است، بپردازند، تصوری اشتباه است، اما ما هر زمان که نیاز بود و از دستگاه‎ها درخواست کردیم از همکاری دریغ نکردند.

مقدم تصریح کرد: در حادثه اخیر حریق توشن نیز علاوه بر ادارات منابع طبیعی، آتش‎نشانی گرگان و هلال احمر، شهرداری گرگان نیز حضور داشت که همین موضوع نشان از تعامل بین دستگاهی در سطح استان است.

‌وی با اشاره به نقش عوامل انسانی در حوادث «زیارت» و «توشن» افزود: بیشتر این حریق‎ها در ایام تعطیل و مکان‎های صعب‎العبوری چون ارتفاعات اتفاق می‎افتد‌ که نشان می‎دهد افراد با چه زحمتی در این مناطق حضور می‎یابند و آتش ‎افروزی می‎کنند.

مقدم اضافه کرد: با توجه به شرایط جغرافیایی خاص استان و آنکه اکثر آتش سوزی‌ها در مناطق گسترده‌ روی می‌دهد بالگرد کارآیی چندانی ندارد و تنها در برخی مناطق صعب العبور می‌توان از آن بهره برد.

وی یادآور شد: البته به دلیل بی‎اطلاعی، خیلی‎‎ها به این موضوع آگاه نیستند و تصور می‎کنند با هر آتشی بالگرد باید به منطقه اعزام شود، در حالی که این اعزام باید به تشخیص مدیریت بحران استان و با هماهنگی کشور‌ انجام گیرد.

انتهای پیام/