افزایش نگران‌کننده آتش‎سوزی در منابع طبیعی گلستان

کشاورز وقتی سفال گندم را آتش داد، فکر نمی‎کرد آتش به باغ همسایه‎اش رخنه کند، اما آتش برخلاف تصورش، 120 اصله درخت هلو را طعمه حریق کرد.

به گزارش زرین نامه؛ این موضوع حکایت واقعی از سهل‎انگاری یک کشاورز در یکی از روستاهای اطراف گرگان است که با وجود توصیه‎های مکرر مدیریت بحران استان، سفال گندم، خود را به آتش کشید تا بتواند سریع‎تر محصول بعدی خود را بکارد.

حریق همچنان در گلستان ادامه دارد؛ البته اکثر این آتش‎افروزی‎های غیرعمد، پیامد رفتار نادرست برخی افراد سهل‎انگار است که سفال گندم را آتش می‎زنند.

هر چند دامنه این آتش، جدا از گندم‎زارها به عرصه‎های منابع طبیعی استان نیز کشیده شد و ده‎ها فقره حریق روی داد که در مقایسه با سال گذشته با افزایش چشم‎گیری روبه‎رو بوده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به آمار حریق در عرصه منابع طبیعی و جنگل‎های استان می‌گوید: آمار آتش‎سوزی در عرصه منابع طبیعی، طی سه ماهه اول سال جاری نگران‌کننده است.

* 37 هکتار از عرصه منابع طبیعی گلستان طعمه حریق

صادق‎علی مقدم در گفت‎وگو با خبرنگار فارس بیان می‌کند: بر اساس گزارش منابع طبیعی استان، طی سه ماهه اول امسال تعداد 64 فقره حریق در سطح عرصه منابع طبیعی استان روی داده است.

وی خاطرنشان می‌کند: از این تعداد 50 فقره حریق در جنگل طبیعی، چهار مورد در مرتع و 10 فقره نیز در جنگل‎ دست‎کاشت روی داده و حدود 37 هکتار از منابع طبیعی استان را طعمه خود ساخته است.

مقدم با اشاره به گرمای بی‎سابقه سال جاری در استان می‌افزاید: تنها 54 فقره از این حریق‎ها در ماه خرداد روی داده، در حالی که طی سال گذشته در این ماه تنها 14 فقره آتش‎سوزی روی داده است.

وی ادامه می‌دهد: حریق با این تعداد بالا آن هم در استانی که بخش عمده‎ای از جنگل‎های کشور را به خود اختصاص داده، دردناک بوده اما با وجود این همه حریق، سرعت عمل در مقابله با حریق مناسب بوده که این موضوع حاصل تلاش و تجربه نیروهای منابع طبیعی و تعامل دیگر دستگاه‎های عملیاتی استان بوده است.

مقدم با اشاره به بیشترین محل آتش‎سوزی در سطح استان ادامه داد: گرگان با 34 فقره حریق، بیشترین میزان آتش‎سوزی را به خود اختصاص داده است.

* حجم بالای حریق در گرگان فرضیه عمدی بودن آن را تقویت می‎کند

بر اساس این گزارش، شنیدن این موضوع که بیشترین تعداد حریق متعلق به شهرستان گرگان است، سخت و عجیب می‎نماید، آن هم در حالی که گرگان با وجود گرمای بی‎سابقه این روزها، به نسبت مناطق دیگر استان از شدت گرما و درصد رطوبت بالاتری برخوردار است، در حالی که در مناطق دیگر شرقی و شمالی گلستان از نظر جوی شرایط کمی حادتر است اما در بسیاری از این مناطق همچون رامیان اصلا حریقی روی نداده اما گرگان حجم بالای حریق را به خود اختصاص داده است.

در ادامه دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان نیز با تأیید این نگرش که وجود این تعداد حریق در گرگان قابل تأمل است، ادامه داد: این آمار و ارقام و مقایسه آن با شهرهایی که از پوشش جنگلی به مراتب بیشتری از گرگان برخوردار هستند، نشان می‎دهد که بخشی از این حریق‎ها مدیریت شده روی می‎دهد.

مقدم یادآور می‌شود: اکثر این حریق‎ها در روزهای تعطیل و در مناطق غیر قابل دسترس، همچون ارتفاعات زیارت روی می‎دهد که همین موضوع بر آن ‎که پشت این حریق‎ها افکار سودجویانه‎ای است، مهر تأیید می‎زند.

بر مبنای این گزارش، حال پرسش اینجا است که چه کسانی از این حریق‎ها سود می‎برند، انگشت اتهام به سمت متجاوزان به منابع طبیعی است، آنان که طی این‎سال‎ها با برنامه پیش رفته‎اند و با استفاده از غفلت مسئولان و ناظران دولتی به تصرف دامنه‎دار خود در این منطقه ادامه می‎دهند.

آتش می‎دهند و با پیش‌روی در عرصه منابع طبیعی، شرایط را برای تجاوز مهیا می‎سازند، موضوعی که حتی جانشین یگان حفاظت اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان نیز آن را رد نمی‎کند.

در ادامه محمد آریان‎فر در پاسخ به خبرنگار فارس اظهار می‎کند: به نظر می‎رسد، بخشی از این حریق‎ها به ویژه در ارتفاعات زیارت طبیعی نیست و با برنامه انجام می‎شود.

* 75 هزار هکتار از جنگل‎های گلستان مستعد حریق هستند

همچنین مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان بیان می‌کند: 75 هزار هکتار از بیش از 452 هزار هکتار عرصه‌های جنگلی استان را جنگل‌های دست‌کاشت که بیشتر آنها سوزنی برگ هستند، تشکیل می‌دهد که بسیار مستعد حریق هستند.

در ادامه قزلسفلو در گفت‎وگو با فارس با بیان اینکه حریق هر ساله در عرصه‌های منابع طبیعی گلستان وجود دارد، می‌گوید: در فصل برداشت گندم آتش زدن مزارع باعث سرایت آتش به جنگل‌های حاشیه آنها می‌شود.

وی استان گلستان را در بحث حریق به سه منطقه کم خطر، خطر متوسط و خطر زیاد تقسیم کرد و می‌افزاید: جنگل‌های کردکوی و بندر گز جزء مناطق کم‌خطر، جنگل‌های گرگان، علی‌آبادکتول و رامیان جزء مناطق با خطر متوسط و جنگل‌های آزادشهر، مینودشت، گالیکش، کلاله و مراه‌تپه جزء مناطق با خطر زیاد است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان آموزش اطفاء حریق و اجرای برنامه‌های آموزش و ترویج برای دهیاران و اعضای شورای اسلامی و افراد ساکن در روستاهای حاشیه جنگل را در گروه‌های 22 نفره همیاران طبیعت از عمده فعالیت‎های این اداره‌کل نام برد.

* تابستان پیش‎رو نیازمند تدابیر مسئولان گلستانی برای حفظ منابع طبیعی است

وی ادامه می‌دهد: ارسال پیام‎های هشداردهنده به صورت مستمر در تمامی طول سال و فصل آتش‌سوزی، نصب بنرها و تابلوهای هشداردهنده برای آگاهی مردم و اذهان عمومی، احداث آتش‌بر در حد فاصل زمین‎های کشاورزی با جنگل و مرتع و برقراری کشیک پرسنل در استان و شهرستان در طول سال از دیگر فعالیت‎های منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان برای پیشگیری حریق است.

بر اساس این گزارش، افزایش دما، هوایی گرم و رطوبتی اندک در شهری همچون گرگان نگران‌کننده است و به نظر می‎رسد با تداوم گرما روزهای آنچنان خوبی در انتظار منابع طبیعی گلستان نیست، هر چند انتظار می‎رود مسئولان و متولیان امر استان از هم‎اکنون برای فصل تابستان پیش‎رو باید تدابیر مناسبی اتخاذ کنند.

انتهای پیام/م

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه