بانک اطلاعاتی کالای قاچاق و مجرمان حرفه‎ای ایجاد شد/ از بین رفتن یک‌میلیون و 600 هزار فرصت شغلی به واسطه قاچاق

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گلستان از تشکیل بانک اطلاعاتی کالای قاچاق و مجرمان حرفه‎ای و سازمان‎یافته در استان خبر داد.

به گزارش زرین نامه؛ حسین شعبانی بعد از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه گلستان اظهار کرد: برای پیگرد و نظارت انبارهای عمومی و انبارهای واحدهای صنفی تلاش‎های خوبی در سطح استان صورت گرفته است.

وی قضاوت، نظارت و پیشگیری را از مهمترین مولفه‎های دادگستری برشمرد و تصریح کرد: در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مسئولیت کارگروه پیشگیری قاچاق کالا و ارز به معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری واگذار شده است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گلستان افزود: از دی‌ماه سال گذشته که دستورالعمل اجرایی قانون مذکور ارسال شد، سه جلسه به شکل کارگروه در استان تشکیل دادیم که خروجی آن 32 مصوبه بوده است و در سال جاری نیز یک جلسه در اردیبهشت برگزار شد که 10 مصوبه در پی داشت.

شعبانی تدوین برنامه جامع مقابله با کالا و ارز با محوریت دستگاه‎های اجرایی را اولویتی مهم در اجرای مصوبات عنوان کرد و گفت: اکثر دستگاه‎های اجرایی برنامه‎نویسی در این حوزه را در دستور کار خود قرار دادند، پیوست پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و ارز در بخش حمل و نقل ریلی نیز تهیه شده است.

وی با اشاره به ریشه‎یابی مقابله با قاچاق کالا و ارز بیان داشت: بر اساس پژوهشی که انجام شد و در سایت مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفت به ازای هر هشت دلار واردات مجاز، یک دلار به درآمد دولت افزوده می‎شود و سازمان بین‎المللی کار نیز اعلام کرد به ازای هر یک میلیارد دلار کالای قاچاق 100 هزار فرصت شغلی در کشور از بین می‎رود.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گلستان افزود: در سال 1392 حدود 19.5 میلیارد دلار قاچاق در حوزه واردات و صادرات در کشور صورت گرفت که سهم واردات کالای قاچاق 16 میلیارد دلار بوده است که این رویه سبب می‎شود یک‌میلیون و 600 هزار فرصت شغلی در کشور از بین برود و 2 میلیارد دلار کاهش درآمد دولت را در پی دارد.

شعبانی با بیان اینکه مسائل مذکور سبب شده تا دولت در راستای مقابله با کالای قاچاق و ارز و واردات کالا در راستای پیشگیری احساس نیاز کند و در این زمینه برخوردها جدی‎تر شود، افزود: اعتقاد داریم اگر تقاضا کاهش پیدا کند عرضه نیز کاهش خواهد یافت.

وی از وجود 15 میلیون سیگاری حرفه‎ای در کشور خبر داد و گفت: اگر این موضوع توسط رسانه‎ها فرهنگسازی شود که هر فرد سیگاری روزانه دو عدد سیگار کمتر بکشد اتفاق خوبی در این زمینه خواهد افتاد، چرا که 20 درصد سیگار در کشور تولید می‎شود و بیشتر سیگار از خارج کشور وارد می‎شود./فارس

انتهای پیام/م

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه