کشت شالی درگلستان روند نزولی دارد

‌رییس سازمان جهاد کشاورزی گلستان معتقد است که کشت شالی در این استان روند نزولی داشته و از 70 هزار هکتار در سال 92 هم اکنون به 27 هزار هکتار درسال جاری کاهش یافته است.

به گزارش زرین نامه؛ مختار مهاجر در نشست شورای حفاظت از منابع آب گلستان، اظهار کرد: اطلاع رسانی‌های گسترده و افزایش آگاهی کشاورزان نسبت به مشکلات کم آبی از دلائل اصلی کاهش کشت شالی بوده است.

وی با اشاره به ادامه کشت شالی در استان پیش بینی کرد که سطح زیرکشت این محصول امسال در گلستان به 35 هزار هکتار برسد که در مقایسه با سال قبل 20 هزار هکتار کمتر خواهد بود.

مهاجر، اضافه کرد: فرهنگ سازی برای اصلاح الگوی کشت از دو سال پیش آغاز شد و تعدادی از کشاورزان از کشت محصولات با نیاز آبی بالا بویژه شالی خودداری کردند.

وی، کشت شالی در مناطق جنوبی استان بویژه در حوزه بالادست و دهنه‌های منابع آبی را از تهدیدات جدی منابع آب گلستان دانست و تصریح کرد: برخی افراد با نگاه صرفا تجاری و با اجاره اراضی کشاورزی اقدام به کشت وسیع شالی می‌کنند که باید با آنان برخورد قضایی شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گلستان، نصب کنتورهای هوشمند بر چاه‌های آب کشاورزی را در کاهش برداشت‌های غیرمجاز از سفره‌های زیر زمینی مهم دانست و بر حمایت بیشتر وزارت نیرو دراین خصوص تاکید کرد.

مهاجر گفت: اولویت نخست در نصب کنتورهای هوشمند باید چاه‌های پرمصرف باشد‌، ضمن اینکه اجرای طرح مخلوط افکن‌ها یا تغذیه مصنوعی برای ذخیره آب در جهت تقویت سفره‌های زیرزمینی در گلستان ضروری است.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز گلستان نیز دراین جلسه بر تدوین یک برنامه و سیاست مشخص در بحث الگوی کشت تاکید کرد و گفت: در کنار اینکه گفته می‌شود‌ کشاورزان نباید شالی کشت کنند، باید برخی حمایت‌های یارانه‌ای توسط دولت از آنان صورت گیرد.

بهرام عبدالحسینی افزود: بیشترین منابع آب استان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که باید برای مدیریت این بخش برنامه مشخص تدوین شود‌، ضمن اینکه صدا و سیمای گلستان طی دو ماه گذشته یکهزارو 622 دقیقه برنامه در جهت فرهنگ سازی و رعایت الگوی مصرف آب تولید و پخش کرده است.

مدیرکل محیط زیست گلستان نیز دراین جلسه با بیان اینکه 80 تا 90 درصد آب شرب تبدیل به فاضلاب می‌شود، گفت: برای استفاده مجدد از این آب‌ها باید نسبت به راه‌اندازی تصفیه خانه فاضلاب در مناطق شهری و روستایی و یا تقویت تصفیه خانه‌های کنونی اقدام شود.

اسماعیل مهاجر افزود: از آب‌های بازیافتی می‌توان در بخش کشاورزی، صنعت و آبیاری فضاهای سبز استفاده کرد و این مساله سهم قابل توجهی در حفظ منابع آب استان خواهد داشت.

وی، حفظ و توسعه منابع طبیعی و جنگل‌ها و نیز کاهش بهره برداری از جنگل‌ها را از دیگر راهکارهای حفظ منابع آب گلستان دانست و گفت: وجود منابع طبیعی و جنگل‌ها به حفظ آب و نفوذ آن در سفره‌های زیرزمینی کمک می‌کند.

در جلسه شورای حفاظت از منابع آب گلستان، استاندار، مدیران حوزه آب و برخی مسئولان انتظامی و قضایی حضور داشتند./ایسنا

انتهای پیام/م

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه