سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی و «پیش‎قدم» برای توسعه گلستان

با معرفی «حسین پیش‎قدم» به عنوان رئیس جدید سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی و احیای دوباره این سازمان در گلستان، انتظار می‎رود این تحول شروعی دوباره برای توسعه گلستان باشد، تغییر مثبتی که رئیس جدید این سازمان می‎تواند پیش‌قدم آن باشد.

به گزارش زرین نامه؛ اگر چه هنوز تابلوی سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی رسما بر سر درب سازمان این استان ‎شمالی نصب نشده، اما این سازمان عملا کار خود را شروع کرده و باید دید در آینده چه اتفاق‎هایی در راه است، رویدادی که با توجه به شرایط خاص استان، انتظار می‎رود مثبت باشد.

اما اکنون در طلیعه کار، توام با تحولات جدید مدیریتی در این سازمان راهبردی، به نظر می‎رسد مروری بر آن‎چه در گذشته بر این سازمان گذشت می‎تواند در مسیر پیش‎رو به عنوان یک تجربه مهم به کار گرفته شود.

در این موضوع تردیدی نیست که سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی یا همان سازمان برنامه و بودجه سابق در گلستان، طی سال‎هایی که گذشت، یعنی از سال 1377، زمان تشکیل استان، آن‎گونه که انتظار می‎رفت این قابلیت را نداشت که نقش تاثیرگذاری ایفا کند و حتی نتوانست به عنوان یک بدنه کارشناسی و قابل اتکاء با وجود سرمایه غنی کارشناسی و منابع انسانی که در اختیار دارد، استان را از تنگناهایی چون محدودیت‎های توسعه‎ای، زیست‌محیطی و صنعتی برهاند.

در حالی که استان‎های دیگر با استفاده از ارتباطات گسترده و هنر بالای چانه‎زنی، بسیاری از اعتبارات کشور را از آن خود ساخته بودند، سازمان مدیریت در گلستان با استفاده از توان و قدرت خود در عرصه برنامه‎ریزی و اعتبارات، آنچنان در حصار برخی اندیشه‎های خاص مدیریت استان بود که این فرصت‎های طلایی را به جز برخی اقدامات خاص از دست داد.

سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی در گلستان نیازمند تقویت بدنه کارشناسی است

شاید همین نوع نگاه سرمستانه از قدرت و اختیار که اشتباه برداشت شده بود، موجب شد استانداران وقت، نه تنها در گلستان بلکه در بسیاری از نقاط کشور، به این موضوع راضی شوند که این سازمان بخشی از مجموعه آنها شود و البته سرانجام نیز الحاق این سازمان به بدنه وزارت کشور در زمان دولت نهم عملی شد.

اکنون این سازمان که همچون دیگر نقاط کشور در گلستان با استقرار دولت تدبیر و امید احیاء شده، باید ضمن تصحیح رفتار و اشتباهات گذشته به دنبال وظیفه اصلی خود که همان توزیع اعتبارات به دستگاه‎ها براساس برنامه‎های مصوب، برنامه‎ریزی کلان براساس اسناد بالادستی، نگاه آمایشی به توسعه و رفع مشکلات استان کم‎توسعه یافته است، باشد.

این سازمان در استان، باید ضمن بازسازی و تقویت بدنه کارشناسی خود، جذب نیروهای توانمند و صاحب‎‎نظر در امور برنامه‎ریزی و بودجه را در دستور کار خود قرار دهد و تحت‎تاثیر توقعات غیرمنطقی و حتی سیاسی برای تزریق نیروهای غیرکارشناس در مجموعه خود قرار نگیرد؛ وگرنه این سازمان نیز به سرنوشت سازمان‎هایی بی‎خاصیت مبتلا خواهد شد که انباشته از نیروهای وارداتی دیگر سازمان‎های غیرمتخصص است.

این‎ مجموعه طی این سال‎ها و حتی سالیان گذشته، نتوانسته آن‎ چنان تحرک خاص را در سیر تحول و رشد و توسعه استان از خود نشان دهد، مجموعه کارشناسی این سازمان، باید همچون استان‎های همجوار از قدرت چانه‎زنی مناسبی برخوردار باشند و به دنبال ایجاد فرصت‎های لازم برای دریافت اعتبارات ملی و خاص که در اختیار وزارتخانه‎هاست، باشند چرا که معمولا اعتبارات در اختیار وزارتخانه‎ها بسیار بیشتر از اعتبارات تخصیص داده شده به استان‎هاست، البته در این راه پرهیز از روش‎های سنتی و غیرخلاقانه و همچنین جلب حمایت و همراهی نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی قطعا کمک‎کار این سازمان دوبار احیا شده خواهد بود.

باید پذیرفت بدون تعارف، اصل چانه‎زنی هنوز در موضوع اعتبارات و بودجه‎های ملی و استانی وجود دارد و پشت میزنشینی و منتظر بودجه شدن نه تنها طی این سال‎ها حاصلی برای استان نداشته، بلکه به معنای امتیاز دادن به استان‎هایی بوده که این شیوه را خوب آموخته‎اند و طی این مدت نیز با همین روش بهترین اعتبارات را جذب کرده‎اند، البته حضور «حسین پیش‎قدم» به عنوان رئیس جدید سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی استان گلستان که پیش از این پست مهم و حساس اعتباری در سازمان مرکزی مدیریت و برنامه‎ریزی کشور داشته است، امیدواری‎های زیادی را در استان برای بهره‎مندی از حق چندین ساله گلستان برای جذب بیشتر اعتبارات ملی ایجاد کرده است.

پشت میزنشینی راه جذب اعتبار نیست

این مجموعه باید در ابتدای کار خود بداند، اکنون در کجای مدیریت این استان قرار دارد و با پند از مشکلات گذشته، ضمن شناسایی نقاط ضعف و کاستی‎های مجموعه خود، افزایش تعاملات ملی و استانی، نگاهی فرابخشی، پرهیز از ایجاد مانع‎ و با تشکیل کمیته‎های خاص پیگیری اعتبارات در سطح ملی، درصدد احیای اعتبارات به حقه این استان باشد که طی سال‎ها از آن دریغ شده است.

استان در شرایط فعلی به دلایل مختلف از وضعیت مناسبی در عرصه اعتبارات برخوردار نیست، اگر چه بخشی از این موضوع به سیاست‎های انقباظی دولت تدبیر باز می‎گردد، اما در همین شرایط هم وضعیت این استان به مراتب شرایط بغرنج‎تری نسبت به دیگر استان‎های کشور است و شاید این موضوع را بیش از همه کارکنان دستگاه‎های اجرایی و عملیاتی استان احساس می‎کنند.

استانی که طی این سال‎ها با مشکلات مهمی همچون بلایای طبیعی، خشک‌سالی، مدیریت‎های ناکارآمد و خودمحور، نبود برنامه مناسب توسعه‎ای، ناکارآمدی سیستم اداری و روزمرگی رنج می‎برد و از فرصت‎هایی که در برخی مقاطع پیش‎آمده نیز به دلایل فقدان نگاه فرابخشی و سنگ‎اندازی‎های رقبا سود نبرده است.

مدیر جدید و با انگیزه این سازمان قطعا مطلع شده است که این استان با وجود داشتن ظرفیت‎های مناسب توسعه، هنوز تنها به این داشته‎ها می‎بالد، اما حتی نتوانسته چیزهایی را که دارد حفظ کند، از کشاورزی مساعدش که با ضعف دستگاه متولی‎اش در سالیان گذشته معلوم نیست چه سرنوشتی انتظارش را می‎کشد تا صنعتی که مدعی است، محور توسعه این استان شمالی است، اما همچنان در رده استان‎های ته جدولی کشور در این حوزه است.

«حسین پیش‎قدم» به عنوان مدیری جوان و با انگیزه که به نظر می‎رسد از ارتباط و تعاملات مناسبی در حوزه ملی نیز برخوردار است، نباید زیاد مرعوب ادبیات داشته‎‎های این استان شود، ادبیاتی که ضمن ایجاد حس نادرست و کاذب، چیزی عاید این استان نکرده و تنها به رنگ سبز و زیبای خود ناظرانش را فریفته، به گونه‎ای که فقر عمیق و محرومیت وسیعش به چشم نیامده تا برایش بتوان نسخه‎ای مناسب پیچید.

افزایش اعتماد سازمانی و انگیزه‎های کاری عامل ایجاد تلاش مضاعف

بزرگ‌ترین سرمایه‎‎های این سازمان راهبردی و برنامه‎ریزی کارشناسان آن هستند که باید ضمن افزایش اعتماد و انگیزه‎های کاری در این مجموعه و برداشتن مدیریت‎های انحصاری برای اشغال پست‎ها، دوباره همه این مجموعه را برای تلاش مضاعف به تحرک واداشت.

این سازمان برای توسعه بیش از هر چیز به انسان‎های توسعه‎یافته و بلندنظر نیاز دارد تا با تکیه بر دانش آنها و گذر از افکار سنتی و ایستا و تعامل مناسب با سازمان متبوع خود در کشور و ظرفیت نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و استاندار گلستان به عنوان نماینده عالی دولت، تکلیف توسعه این منطقه محروم را مشخص کند و بتواند آن چه این سال‎ها از آن دریغ شده را بازستاند.

کار، کار دشواری است، تغییر نگاه به این مجموعه زمان‎‎بر است آن هم در حالی که تا چندی پیش، جزئی از استانداری محسوب می‎شد، اما مدیر جدید این سازمان راهبردی باید ضمن تعامل و هماهنگی با استاندار گلستان به عنوان سکان‎دار توسعه استان در پی تامین زیرساخت‎های اعتباری و برنامه‎ای برای تحقق افق چشم‎اندازی باشد که مردم استان انتظار آن را می‎کشند.

خبرگزاری فارس گلستان به منظور تقویت این سازمان مجددا احیا شده نوپا، حمایت از مدیریت جوان و پرنفوذ در سازمان مرکزی مدیریت و برنامه‎ریزی کشور، تلاش خواهد داشت در گزارشات بعدی به ظرفیت‎های استان در بخش‎های مختلف به شکل واقع‎بینانه پرداخته شود، تا مسیر پیش‎روی این سازمان در آینده کاری در به‎ کارگیری و شناخت این ظرفیت‎ها بیش از گذشته مشخص شود.

انتهای پیام/م

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه