حفظ وحدت و متانت ملی برای دستیابی به منافع ملی در فضای آرام و خردمندانه

آنچه که اکنون پیش روی همگان اعم از مسئولین و مقامات کشوری و لشگری است تنها یک: « متنی که فراهم آمده » بعبارت دیگر همان«جمع بندی نهایی مذاکرات هسته ای» و نه بیشتر.

به گزارش زرین نامه به نقل از گلستان ما؛ حسن بیار جمندی دانشجوی دکتری حقوق در خصوص نامه رئیس جمهور به رهبر و جواب نامه رهبری به رئیس جمهور تحلیلی نوشته که با هم می خوانیم:

«پاسخ به نامه رئیس‌جمهور درباره مذاکرات هسته‌ای» عنوان خبری بود که عصر24/ تیر/1394 بر روی خروجی پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR و بدنبال آن دیگر خبرگزاری های داخلی و خارجی انعکاس گسترده ای یافت.

نامه ای که رئیس جمهور محترم در تاریخ 23/ تیر/ 1394خطاب به رهبر معظم انقلاب اسلامی نگاشته شده بود.رئیس جمهور محترم در ابتدای این نامه با بیان این مطلب که:«خداوند عزیز و عزت بخش را شاکرم که توفیق آن را نصیب کرد که پایان موفقیت آمیز و عزتمندانه مذاکرات هسته ای را به حضور ملت سربلند ایران و رهبر معظم انقلاب اسلامی اعلام نمایم.»

و در ادامه با بیان سیری از این مذاکرات و علل و زمینه های آن تا پایان یاد شده و تعبیر آن با به« این دستاورد» ؛در ادامه از آن به «توافق» ای یاد کردند که در عین حفظ عزت کشور و با رعایت خطوط قرمز نظام حاصل شده است:« این توافق به خوبی نشان داد که ما می توانیم در عین حفظ عزت کشور و با رعایت خطوط قرمز نظام، با قدرتهای جهانی وارد گفتگو شویم و با برخورداری از اعتماد به نفس مبتنی بر حقانیت مواضع و توانمندیهای دیپلماتیک، قدرتهای جهانی را به پذیرش مواضع منطقی خود ناگزیر سازیم.»

و در انتها و در ضمن تشکر از معظم له و گروه مذاکره کننده مجددا بر آن تاکید نموده است:«لازم می دانم ... از گروه مذاکره کننده که ... توانستند همه سیاستهای ابلاغی و خط قرمزهای تعیین شده نظام را ...رعایت کنند ... تشکر نمایم.»

و در مهمترین فراز از این نامه - که موضوع اصلی این یادداشت است و مجددا به «توافق» و اجرای مراحل مختلف آن اشاره شده اس- در خواست نموده اند که:«بی شک برای دستیابی به مراحل بعدی این حرکت و اجرای مراحل مختلف این توافق تا رسیدن به همه خواسته های ملت و رفع کامل همه تحریمهای ظالمانه، همچنان نیازمند وحدت و انسجام داخلی و ایستادگی و مقاومت و اقدام هوشمندانه تحت زعامت حضرتعالی می باشیم.

تردید ندارم که با هوشیاری ملی و همدلی و همزبانی ملت و دولت، عنایت و نصرت الهی همچون همیشه شامل حال این نظام مقدس خواهد بود و این ملت نجیب و صبور را به اهداف بلند خود خواهد رساند. »

اگر از نقد حقوقی این نامه براساس محتوی سند« برنامه جامع اقدام مشترک»( Joint Comprehensive Plan of Action) بگذریم که از آن به معنی صحیح کلمه«جمع بندی نهایی مذاکرات هسته ای»یاد می شود؛پاسخ کوتاه رهبر معظم انقلاب اسلامی یک روز پس از نامه یاد شده و پس از بازگشت تیم مذاکره کننده هسته ای دارای نکات و فراز های مهمی است.

در فراز ابتدایی این نامه معظم له اولا براساس رویکرد اصولی و مبنایی خویش تشکر و قدرانی از زحمات رئیس جمهور محترم و تیم مذاکره کننده را مورد توجه همگان قرار داده اند:«با سلام و تحیت و تشکر از زحمات فراوان جنابعالی، اولا لازم میدانم از تلاش پیگیر و پر طاقت هیئت مذاکره کننده‌ی هسته‌ئی صمیمانه تشکر و قدردانی کنم و پاداش الهی را برای آنان مسألت نمایم، » و ثانیا از این مرحله از مذاکرات یعنی «سرانجام مذاکرات» تنها بعنوان «گام مهم» یاد کرده اند؛که لازم است توسط همگان مورد توجه و اهتمام لازم قرار گیرد.

000001245

اما در مهمترین فراز پس از این مقدمه معظم له در حدود سه خط مهمترین ملاحظات و خطوط راجع به این «گام مهم» را تبیین می کنند و دستوراتی لازم صادر می فرمایند: « با این حال لازم است» این دستورات عام و خاص عبارتند از:

1-آنچه که اکنون پیش روی همگان اعم از مسئولین و مقامات کشوری و لشگری است تنها یک: « متنی که فراهم آمده » بعبارت دیگر همان«جمع بندی نهایی مذاکرات هسته ای» و نه بیشتر.

2- این متن فراهم آمده ابتدا می بایست توسط دولت «با دقت ملاحظه» شود.تاکید بر« دقت» در این ملاحظه به باز بینی مجدد آن براساس سیاستهای ابلاغی و خط قرمزهای تعیین شده نظام دارد.

3- پس از این « دقت ملاحظه» ،این متن فراهم آمده:« در مسیر قانونی پیش‌بینی شده قرار گیرد» که با توجه به مصوبات سابق شورای عالی امنیت ملی و مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی-که رئیس جمهور محترم آن را ابلاغ نمودند- می بایست عنصر «تصویب» در مکانیزم مسیر قانونی یادشده مورد اهتمام لازم قرار گیرد.

4- در فرض تصویب:« آنگاه در صورت تصویب» که مبین یک روند کاملا عادی و معمول در نهادهای یاد شده بدون هیچ الزام خاص می باشد؛ می بایست پیش از امضای نهایی این سند تصویب شده مراقبت های احتیاطی بعمل آید:«مراقبت از نقض عهدهای محتمل طرف مقابل صورت گرفته و راه آن بسته شود.» چراکه:« به خوبی میدانیم که برخی از شش دولت طرف مقابل به هیچ رو قابل اعتماد نیستند.»

همچنین علاوه بر دستورات لازم ناظر بر مقامات و مسئولین ذیربط معظم له همانطور که رئیس جمهور در انتهای نامه خویش در خواست نموده اند؛خطاب به ملت ایران و بعنوان« یک انتظار» مهمترین راهبرد ملی در «پسا سرانجام مذاکرات» یعنی حفظ وحدت و متانت ملی برای دستیابی به منافع ملی در فضای آرام و خردمندانه: «از ملت عزیز انتظار دارم که همچنان وحدت و متانت خود را حفظ کنند تا بتوان در فضای آرام و خردمندانه به منافع ملی دست یافت.»این انتظار که ما از آن بعنوان یک راهبرد ملی یاد می کنیم نشان می دهد:

1-حفظ وحدت توام با متانت باید در دستور جدی آحاد ملت باشد و ازینرو می بایست از هرگونه اقدام و رفتاری که منجر به تفرقه و چند دستگی شود جلوگیری شود.برآیند اصلی این انتظار می بایست فراهم کننده« یک فضای آرام و خردمندانه» باشد.

2- این متن فراهم آمده با وجود فضای یاد شده و اجرای دستورات یاد شده رهبر معظم انقلاب اسلامی امکان دستیابی به منافع ملی را فراهم کرد. بعبارت دیگر مرحله «پسا سرانجام مذاکرات» در دستیابی به منافع ملی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

انتهای پیام/م

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه