چگونه سند ملک را مَهر عروس کنیم؟

مشخص نمودن ملک بعنوان مهریه زوجه دارای مراحل و تشریفات قانونی است که با سکه و وجه نقد کاملاً فرق دارد. سکه و وجه نقد به لحاظ اینکه در آنِ حال، موجودیت ندارد یا بهتر بگویم موجود نیست پرداخت تعداد یا مبلغ مشخصی از آن در سند ازدواج بر ذِمه زوج (مرد) قرار می گیرد، اما ملک...

به گزارش زرین نامه؛ همیشه این طور بنظر می رسد که مشخص و تعیین مهریه کار سهل و پیش پا افتاده ای است که برابر رسومات مرسوم و عامیانه، خانواده دختر تعدادی سکه را مشخص می کنند و به خانواده پسر اعلام می نمایند و خانواده پسر هم بر سر تعداد سکه و میزان مهریه با یکدیگر چانه زنی می کنند و در نهایت با میانجیگری و کوتاه آمدن طرفین به توافق نهائی می رسند.

در این میان هم هستند اشخاصی که مهریه دختر خود را نه سکه قبول دارند و نه وجه نقد بلکه از خانواده پسر می خواهند تا ملکی را پشت قواله عروس (دختر) بیاندازند که این ملک هم می تواند تجاری، مسکونی، زمین زراعی و یا باغ باشد.

مشخص نمودن هر نوع ملکی (اموال غیر منقول = اموالی که نتوان آن را جابجا کرد یعنی قابل جابجائی نیست) که در بالا ذکر شد با سکه و وجه نقد کاملاً متفاوت است چرا که سکه و وجه نقد به دلیل اینکه موجود نیست و فقط در سند ازواج مشخص می شود و در نهایت بعد از جاری نمودن خطبه عقد و وقوع ازدواج بر ذمه داماد (زوج) در می آید. اما ملک یک مال غیر منقول است و دارای شرایطی خاص است که اگر طرفین نسبت بدان آگاهی کافی را نداشته باشند صد درصد ممکن است بعد ها برای مطالبه و اثبات آن درگیر سیستم محاکم قضائی و با مشکل روبرو شوند.

دوستان گرامی آگاه باشید که هر مالی را می توان مَهر نمود به شرط آنکه آن مال مالیت داشته باشد. بهتر بگویم که هر مال منقول و غیر منقولی را می توان مَهر کرد که بطور مثال اموال منقول مانند: یک یا چند شاخه گل، یا کتابی خاص مثل قرآن مجید، نهج البلاغه و امثالهم. یعنی اینکه دارای ارزش باشد و در جامعه برای آن ارزش قائل شوند و حاضر باشند برای آن مبلغی پرداخت نمایند.

همانطور که در بالا عرض کردم هر چیزی که دارای ارزش باشد و بشود در جامه و در عرف برای آن قیمت تعئین نمود را بعنوان مهریه تعئین کرد.

مهریه نه تنها به یک مورد بلکه می توان چند مورد را به اتفاق هم مهریه قرار داد که همگی آنها را می توان در سند ازدواج ثبت نمود.

بنظر اکثریت بهترین مال که می شود آن را بعنوان مَهریه در نظر گرفت مال غیر منقول معین و مشخص شده است. چرا که بمحض اینکه خطبه عقد جاری می شود مال به ملکیت زوجه در می آید و اداره و مالکیت آن در اختیار زوجه قرار می گیرد. توجه داشته باشید که چنانچه زوجه در زمان عقد و قبل از نزدیکی بخواهد طلاق بگیرد برابر قوانین جاریه نیمی از مَهر را باید به زوج پرداخت نماید یعنی اینکه ملک مورد نظر را قیمت گذاری نموده و از کل مبلغ ملک نیم آن را به زوج پرداخت می کنند.

مورد دیگری که حائز اهمیت است آن است که در هنگام ثبت ملک در هنگام وقوع عقد باید مدارک و مستندات ملک را به همراه داشت تا بطور کامل و صریح در سند ازدواج قید شود. مدارکی از قبیل گواهی از دارائی مبنی بر پرداخت مالیات و گواهی از شهرداری برای اثبات پرداخت عوارض ملک، برگ استعلام از اداره ی ثبت اسناد و املاک مربوطه و همچنین سند رسمی ملک.

سردفتر ازدواج هم در قواله ازدواج باید تمامی مشخصات ثبتی ملک را بطور کامل و واضح مکتوب نماید و همچنین گواهی هایی را که از اداره دارائی، شهرداری اخذ شده و نیز شماره استعلام ثبتی را هم در سند ازدواج مرقوم نماید. در این خصوص وظیفه و رسالت اصلی دفترخانه ثبت ازدواج آن است که قواله ازدواج را به نزدیکترین دفتر ثبت اسناد و املاک رسمی بفرستد و دفترخانه ثبت اسناد رسمی پس از اینکه سند ازدواج را تحویل گرفت خلاصه معامله صداقی ثبت می کند و نام زوجه را بعنوان مالک جدید در ستون انتقالات می نویسد و شماره ی آن را به اداره ثبت اسناد و املاک میفرستد تا سند به نام زوجه ثبت شود.

sanass 1.jpg - 34.95 کیلو بایت

با توجه به اینکه مدت زمانی است که سندهای منگوله دار، سُربی و یا همان دفترچه ای به سندهای تک برگی تغئیر پیدا نموده است فلذا باید سیر قانونی مراحل تغئیر نام بنام زوجه آن هم در سند کاداستری انجام شود.

دوستان محترم توجه داشته باشید نسبت به این موضوع که معمولاً عرف است در مراسم بله بران طرفین داماد و عروس بعد از اینکه بعد از چانه زنی تصمیمی گرفتند مبنی بر اینکه ملکی را پشت قواله عروس بیندازند بجهت ثبت این موضوع ورقه ای سفید را آورده و با مکتوب نمودن این موضوع در ورقه و در نهایت با امضاء ریش سفیدان بر این باورند که با این کار دیگر ملک به زوجه تعلق پیدا می کند و از مالکیت شخص قبلی در می آید و این عمل وجه قانونی دارد که اصلاً این طور نیست و این ورقه در محاکم قضائی هیچگونه اعتباری ندارد.

اسناد همیشه به دو صورت رسمیت پیدا می کنند یا باید در دفاتر اسناد رسمی به ثبت برسند یا در دفاتر ازدواج و طلاق. بغیر از این موارد دیگر اسناد، اسناد عادی هستند که بین افراد تنظیم و امضاء می شود. پس بنابراین در هنگامیکه می خواهید ملکی را پشت قواله عروس بیندازید باید تمامی نکات مطروحه را رعایت نمائید.

علی محّمد غلامی کاردان حرفه ای و دانشجوی کارشناسی حقوق

انتهای پیام/

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه