سیره شهدا در 8 سال دفاع مقدس برجسته‎سازی شود

استاندار گلستان گفت: باید سیره و روح شهدا در هشت سال دفاع مقدس برجسته‎سازی شود.

به گزارش زرین نامه؛ حسن صادقلو در جمع مدیران دستگاه‎های اجرایی و یادگاران هشت سال دفاع مقدس استان گلستان با بیان اینکه تدوین تاریخ شفاهی رزمندگان و ایثارگران در هشت سال دفاع مقدس با پژوهش دانشگاهی فاصله دارد، اظهار کرد: نیاز است که یک فرمت دانشگاهی را در تدوین تاریخ شفاهی رزمندگان استان گلستان داشته باشیم و ظرفیت دانشگاهی را نیز در این راستا به کار گیریم.

وی تصریح کرد: مسئله اساسی در تدوین تاریخ شفاهی ایثارگران در هشت سال دفاع مقدس سیره شدن رفتار و منش شهدا است و نباید در تاریخ شناسنامه‎ای باقی بمانیم.

صادقلو با بیان اینکه باید در تدوین آثار شهدا، سیره شهدا برجسته شود، افزود: روح عمل، ایثار، خلوص و عرصه‎های مهم رفتاری شهدا باید در این سرگذشت‌پژوهی‎ها مورد توجه قرار بگیرد.

استاندار گلستان با بیان اینکه کلی‎نگری باعث می‎شود که روح و سیره شهدا و رزمندگان، رسالت حقیقی خود را پیدا نکند، افزود: باید سیره و روح شهدا در هشت سال دفاع مقدس برجسته‎سازی شود.

صادقلو خاطرنشان کرد: دو محور شرح اقدام، عملیات و روح حاکم و سیره شهدا را از تدوین تاریخ شفاهی و اقدام‌پژوهی شهدا انتظار داریم.

تاریخ لشکر 30 در هشت سال دفاع مقدس مغفول مانده است

همچنین معاون فرهنگی اداره کل حفظ آثار و ارزش‎های دفاع مقدس در این جلسه با بیان اینکه باید نسبت به حضور لشکر 30 در هشت سال دفاع مقدس اهتمام بیشتری شود، گفت: باید بررسی شود که لشکر 30 از چه تاریخی وارد مناطق عملیاتی هشت سال دفاع مقدس حضور پیدا کرده است.

محمد ملکش با بیان اینکه باید عملیات‎های پدافندی و آفندی لشکر 30 ارتش در دوران هشت سال دفاع مقدس اقدام‎پژوهی شود، اظهار کرد: در قرارگاه لشکر 30 بیش از 5 هزار اسیر در دوران دفاع مقدس داشتیم و این تاریخ نباید در استان گلستان مغفول بماند.

وی با بیان اینکه باید فرماندهان لشکر 30 پیاده گرگان در هشت سال دفاع مقدس شناسایی شوند، افزود: بیش از 3 میلیون سرباز در هشت سال دفاع مقدس حضور فعال داشتند و نیاز است جایگاه سربازان انقلاب اسلامی نیز در دوران هشت سال دفاع مقدس بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی گلستان در بخشی از این نشست با بیان اینکه منابع خاطره و صاحبان خاطره در دوران هشت سال دفاع مقدس در دوران پیری به سر می‎برند، افزود: برای آن که خاطرات شهدا و ایثارگران استان گلستان در هشت سال دفاع مقدس مغفول واقع نشود باید هر چه زودتر به جمع‎آوری آثار شهدا در استان گلستان اقدام کنیم.

متخصصان در استخراج اطلاعات ایثارگران گلستان انتخاب شوند

نورالله ولی‎نژاد نیز در این جلسه با بیان اینکه باید افرادی متخصص در راستای استخراج اطلاعات و داده‎های ایثارگران با توجه به سیره و روح ایثارگری در هشت سال دفاع مقدس به کارگیری شود، افزود: یکی از آسیب‎هایی که در تدوین نهضت کربلا و تاریخ امام حسین (ع) دیده می‎شود این است که واقعیت در لایحه‎های احساسات نهان شده است و در تدوین تاریخ هشت سال دفاع مقدس نیز باید به این مسئله توجه شود.

وی با بیان اینکه نباید بگذاریم بر اساس علاقه و احساسات نسبت به یک ایثارگر واقعیت هشت سال دفاع مقدس کتمان شود، خاطرنشان کرد: جنگ یک ثمره داشت و آن این بود که ملت بزرگ ایران با ایثارگری و با قدرت ایمان در برابر دشمن تا دندان مسلح با دست‎های خالی ایستادگی و مقاومت کردند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی گلستان بیان داشت: باید ایثارگری و وقایع هشت سال دفاع مقدس برای نسل آینده باقی بماند و باید با توجه به آن که تاریخ هشت سال دفاع مقدس ما با استان‎های مازندران و گیلان آمیخته شده است، مغفول باقی نماند.

به گزارش فارس،‌ هزینه اقدام‎پژوهی که بر عهده بنیاد شهید و امور ایثارگران است 450 میلیون تومان و هزینه تدوین تاریخ شفاهی 250 میلیون تومان برآورده شده و مقرر شد که یک سوم از بودجه مورد نیاز برای تدوین تاریخ شفاهی را اداره کل حفظ آثار و ارزش‎های دفاع مقدس گلستان و دو سوم دیگر از محل منابع استانی تامین شود و همچنین 500 میلیون تومان اعتبار نیز از منابع شهرداری گرگان برای این امر اختصاص داده شود./فارس

انتهای پیام/م

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه