گلستان زیربنای مناسبی برای صنایع متالوژی دارد

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان گلستان گفت: زیربناهای مناسبی برای صنایع متالوژی در استان گلستان وجود دارد.

به گزارش زرین نامه؛ حسینعلی قوانلو در گفت‎‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه نقش راه منطقه آزاد در سفر رئیس جمهور به کشور قزاقستان مورد توجه قرار گرفت، اظهار کرد: قزاقستان یک کشور بسیار مهم از لحاظ منابع معدنی است و بعد از جریان‎های منطقه‎ای در کشور اکراین دیدگاه قزاقستان نسبت به ایران بهتر شده است.

وی با بیان اینکه قزاقستان از ظرفیت‎های معدنی بزرگی برخوردار است، تصریح کرد: در اکثر موارد قزاقستان جز 10 کشور برتر از نظر ذخایر معدنی در دنیا قرار دارد که می‎توان به زغال‌سنگ، سرب، روی منگنز، طلا و سنگ آهن اشاره کرد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان گلستان خاطرنشان کرد: از لحاظ مواد معدنی قزاقستان به کشور جدول مندلیوف معروف است و با امضاء تفاهمنامه نقش راه ایران و کشور قزاقستان دستگاه‎های مختلف معدنی کشور که مهمترین آن این‎هیدرو است در کشور قزاقستان سرمایه‎گذاری خواهند کرد.

قوانلو ابراز داشت: خط ریلی جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان در فاز نخست توانایی دارد که 12 میلیون تن را در سال جابه‌جا کند که انتقال مواد معدنی به صورت فرآوری شده و خام به کشور خواهد بود.

وی با بیان اینکه یک شرکت ایرانی در کشور قزاقستان در حال ثبت است، افزود: یکی از بندهایی نقش راه ایران و قزاقستان انتقال فرآوری یا گندله سنگ آهن به فولاد گلستان است و کارخانه فولاد استان گلستان در این نقش راه دیده شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان گلستان در خصوص محدوده منطقه آزاد استان گلستان یادآور شد: با جلسه‎ای که با وزیر صنعت، معدن و تجارت در این رابطه داشتیم مزیت‎های منطقه آزاد گلستان به خصوص صنعت متالوژی که می‎تواند ارز آوری خوبی در استان داشته باشد مورد تاکید قرار گرفت.

قوانلو ابراز داشت: کل کشور با مشکلات کمبود آب مواجه هستند و گلستان به دلیل آن که در حاشیه دریای خزر قرار دارد برای مصارف صنعتی با این مشکل کمتر رو به رو است و نکته دیگری که باید توجه داشت این است که استان گلستان زمین‎های بایر و لم‎یزرع زیادی دارد که برای استفاده صنعتی مقرون به صرفه است.

وی بیان داشت: در استان‎های گیلان و مازندران اگر بخواهیم از 200 هکتار زمین برای کارهای صنعتی استفاده کنیم باید به اندازه کل سرمایه‎گذاری، هزینه زمین را بپردازیم که این موضع کار و فعالیت‎های صنعتی را در این استان‎ها مقرون به صرفه نمی‎کند.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان گلستان افزود: زیربناهای خوبی برای صنایع متالوژی داریم و بر این اساس و با توجه به اینکه خط گاز نیز در منطقه گلستان وجود دارد وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد منطقه آزاد را ارائه کرد و با گزارش فنی و اقتصادی منطقه آزاد به تصویب هیئت وزیران رسید.

قوانلو با بیان اینکه لوایح مناطق آزاد به صورت عادی در مجلس پیگیری می‎شود، افزود: امسال سال آخر کار مجلس است و امیدواریم کار منطقه آزاد گلستان در دستور کار مجلس قرار بگیرد و از این جهت نگرانی‎های وجود دارد.

وی افزود: به دنبال این هستیم که صنایع متالوژی را در استان گلستان گسترش دهیم و در حال حاضر کارخانه فولاد را در گلستان پیگیری می‎کنیم و موضوعات پتروپالایش و جی.پی.تی را در دستور کار خود قرار دادیم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان گلستان افزود: منطقه آزاد گلستان را به پنج بخش تقسیم کردیم و گمرک و پایانه غلات در نزدیکی مرز ترکمنستان، شهرک متالوژی با مساحت 5 هزار هکتار و شهرک پتروپالایش با 5 هزار هکتار با توجه به منابع نفتی و گازی گلستان و کشور قزاقستان، بندر خواجه نفس و جزیره آشوراده بخش‎های مهم منطقه آزاد خواهد بود./فارس

انتهای پیام/م

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه