برداشت سنگ لاشه از شیرین آباد مصداق بارز تخریب محیط زیست است/ مانع شیوع کوه خواری در گلستان ایران شویم+ تصویر

برداشت سنگ لاشه از شیرین آباد مصداق بارز تخریب محیط زیست است و باید مسئولین استانی جلوی چنین طرح هایی مخرب را در همان لحظه آغاز کار بگیرند تا با شیوع آن زمین گیر نشویم.

به گزارش زرین نامه؛ در پی انتشار گزارشی در پایگاه خبری تحلیلی گلستان ما با عنوان "پشت صحنه کاذب کوه خواری در علی آباد کتول/ دادستان استان گلستان با موانع سرمایه گذاری و اشتغال استان برخورد جدی بکنند " در روز سه شنبه 6 مرداد یکی از مخاطبین مطلع از ماجرای معدن سنگ لاشه شیرین آباد، در ارتباط با این پایگاه خبری تحلیلی به ابهامات و سوالات مطرح شده در این گزارش، پاسخ داد.

این پاسخ در 7 محور و در جواب به سوالات و ابهامات موجود در گزارش منتشر شده تنظیم و ارائه گردیده است که انتشار آن به جهت ایجاد فرصت مناسب برای طرح دیدگاه های طرفین موضوع در این رسانه است.

در پاسخ به این سوال که "چرا همین کسی که امروز با تهیه طومار و امضا مدعی کوه خواری شده ، زمانی که نقشه این منطقه را می کشیده چیزی نگفته است؟ " عنوان گردیده:

تشکل های زیست محیطی منطقه همان روز و در محل طرح ملتمسانه و خالصانه و در کمال احترام از صاحبان پروانه معدن خواهش کردند که به علت حجم پوشش جنگلی بسیار بالا و عدم توجیه طرح و معضلاتی که به بار خواهد آورد، دست از حفر معدن در این کوه و تخریب جنگل بردارند، که صاحبان پروانه تاکید بر داشتن مجوز و تعهد درخت کاری داشتند.

همچنین سرپرست تشکل مردم نهاد به صاحبان پروانه گفت: در دهه 40 که جنگل ها ملی اعلام شد، شمال کشور بیش از 4میلیون هکتار جنگل داشته ولی متاسفانه امروز 1.8 میلیون هکتار جنگل باقی مانده است. یعنی 55 درصد جنگل های شمال طی 50 سال گذشته به کلی نابود شده، بنابراین تعهد درخت کاری که شما از آن صحبت می کنید، اگر صحت داشت تاکنون کل دریاهای ایران هم باید جنگل می شد!

این فعال محیط زیست تاکید کرد: بنا بر نظر کارشناسان فائو ایران یکی از 70 کشور در حال توسعه است که در صدر این کشورها به لحاظ تخریب محیط زیست و منابع طبیعی قرار دارد و با توجه به روند فعلی در 30 سال آینده، دیگر جنگلی نخواهد وجود داشت که متاسفانه این استدلال از سوی صاحبان پروانه طرح معدن کاوی مورد پذیرش نبود، چرا که آن ها به هر قیمتی به علت منفت شخصی حاظرند جنگل که امانتی از نسل آینده است، را نابود کنند.

همچنین در پاسخ به این ابهام که "چرا در ضلع مقابل همین کوه که فرد دیگری بنام (ش) مجوز برداشت گرفته اینقدر حاشیه وجود ندارد و به آن اعتراض نمی شود ؟ " عنوان گردیده:

واقعاً این گونه نیست ، چرا که اولاً جناب (ش) هنوز به طور جدی و اجرایی وارد منطقه نشده، اما این افراد قصد داشتند ظرف مدت چند روز ماشین آلات مکانیکی را وارد منطقه کنند و حتی محل طرح معدن کاوی را مشخص کرده بودنند و اگر از سمت مراجع قانونی موضوع پیگیری نمی شد یقیناً تا کنون در همین 2 ماه گدشته بخشی از این جنگل بی نظیر کشور که متعلق به دوره سوم زمین شناسی است را به کلی نابود می کردند.

در ضمن مردم منطقه به جناب (ش) بارها تلفنی و در کمال احترام نظرات کارشناسان راجع فاجعه بار بودن معدن کاوی در منطقه شیرین آباد شهرستان علی آباد کتول را منتقل کرده و تذکر داده اند.

امیدواریم ایشان (آقای "ش") هم که خود دم از محیط زیست می زند به نظرات کارشناسان توجه جدی داشته باشند و تیشه به ریشه اندک سرمایه ملی نزنند.

درباره اینکه " آیا به راستی احداث معدن شیرین آباد با این حجم پوشش گسترده ضرورتی دارد ؟ اظهار گردیده:

به لحاظ ذخایر معدنی ایران رتبه 10 دنیا را در اختیار دارد و به گفته سازمان صنعت معدن و تجارت اگر تمامی کشفیات انجام بشود، رتبه 5 جهان را کسب خواهیم کرد.

حتی اگر کشف جدیدی هم نداشته باشیم تا 142 سال می توانیم ماده معدنی تولید کنیم.

تا کنون بیش از 60 میلیارد تن مواد معدنی در کشور کشف شده که تنها و تنها کمتر از 350 میلیون تن آن استخراج گردیده است. یعنی برای سالیان دراز ما مشکل مواد معدنی نخواهیم داشت، استان سمنان که در 100 کیلومتری ما با بیش از 4 جاده دسترسی قرار دارد، ششمین استان کشور به لحاظ ذخایر معدنی می باشد پس ما به راحتی از فاصله بسیار نزدیک در صورت نیاز به سنگ لاشه می توانیم وارد کنیم (اسماعیل مهاجر مدیر کل حفاظت محیط زیست استان: ما در استان گلستان نیازی به سنگ لاشه آهکی نداریم (29 اردیبهشت روزنامه اعتماد))

در پاسخ به این سوال که "آیا برای توسعه؛ جنگل های هیرکانی باید تخریب بشود؟" تصریح شده:

ما کشوری بسیار ثروتمند هستیم که ذخایر و منابع عظیمی از جهان را در اختیار داریم، اما با وجود همه این امکانات به شدت نیازمند توسعه‌ایم.

آیا باید توسعه را فقط در افزایش درآمد سرانه‌ ی زیربناهای اقتصادی غلط بدانیم؟

همان طور که می دانید محیط زیست به عنوان یک اصل در قانون اساسی گنجانده شده است و در اصل 50 قانون اساسي آمده است: در جمهوری‏ اسلامی، حفاظت‏ محیط زیست‏ كه‏ نسل‏ امروز و نسل‌های‏ بعد باید در آن‏ حیات‏ اجتماعی‏ رو به‏ رشدی‏ داشته‏ باشند، وظیفه‏ عمومی‏ تلقی‏ می‏ شود.

از این‏ رو فعالیت‌های‏ اقتصادی‏ و غیر آن‏ كه‏ با آلودگی‏ محیط زیست‏ یا تخریب‏ غیر قابل‏ جبران‏ آن‏ ملازمه‏ پیدا كند، ممنوع‏ است.

امروزه در دنیا هر گاه سخن از توسعه به میان می آید منظور توسعه پایدار است و توسعه به تنهایی دیگر مفهومی ندارد، لذا توسعه‌ای که به نابودی محیط زیست بیانجامد فاجعه است.

آیا به راستی فعالان محیط زیست علم به دست گرفته اند برای مخالفت با هر نوع پروژه معدن کاوی؟

به لحاظ ذخایر جنگلی ایران از بین 56 کشور دنیا رتبه 46 را داراست و به لحاظ سطح پوشش به نسبت جمعیت کمتر از 7 درصد را دارست که طبق آمار جهانی زیر 20 درصد فقیر محسوب می شود.

سال گذشته ایران رتبه 1 فرسایش خاک جهان را کسب کرده است که علت اصلی آن جنگل زدایی بوده است و این یعنی فوق فاجعه.

در دهه 40 که جنگل ها ملی اعلام شد ایران 18 میلیون هکتار جنگل داشته بنا بر گزارش فائو اکنون کمتر از 11 میلیون هکتار جنگل اعلام شده است یعنی تنها با گذشت 50 سال بیش از یک سوم جنگل های ایران به کلی نابود شده و از بین رفته است.

در حال حاضر ایران در کمربند خشک جهان واقعه شده است و آمارها نشان می دهد به سمت بیابانی شدن با سرعت بسیار زیاد پیش می رود و استان گلستان از 3 جهت یعنی شمال، جنوب و شرق به شدت در معرض خطر بیابانی شدن قرار دارد که شواهد آن مشهود است.

نظر کارشناسان بر این است که ما در استان گلستان با توجه به سطح پوشش جنگلی و تنش آبی شدید باید به سمت توسعه باغات پیش برویم چرا که هم نیاز آبی آن یک پنجم دیگر محصولات است و هم میزان بهره وری بسیار بالایی دارد. همچنین برای توسعه باید صنعت گردشگری و اکوتوریسم را توسعه دهیم.

در پاسخ به این سوال که " آیا این برداشت مصداق کوه خواری است ؟ " اذعان گردیده:

بله. دقیقا مصداق کوه خواری است.

انجام هر گونه فعالیت معدنی در محدوده جنگل های شمال که به هر ترتیب به کاهش مساحت جنگل های یاد شده منجر شود طبق موضوع ماده ۳ سیاست های دولت در مورد صیانت از جنگل های شمال کشور و مصوب ۲۴ تیرماه ۱۳۸۰ هیات وزیران ممنوع است.

به استناد ماده 6 قانون برنامه صیانت از جنگل های کشور این پروژه تنها باعث تخریب منابع طبیعی می گردد.

در اصل 50 قانون اساسي آمده است فعالیت‌های‏ اقتصادی‏ و غیر آن‏ كه‏ با آلودگی‏ محیط زیست‏ یا تخریب‏ غیر قابل‏ جبران‏ آن‏ ملازمه‏ پیدا كند، ممنوع‏ است.

برای خود من هم سوال است كه چرا در اين منطقه اجازه چنين معدن‌كاوی داده شده ، چرا كه بخشی از آن پوشش جنگلي است. (مهندس قزلسفلو مدیر کل منابع طبیعی استان گلستان روزنامه اعتماد 29 اردیبهشت 94)

این مجوز در حالی توسط معاون اداره کل کنابع طبیعی و آبخیزداری گلستان امضا شده که مدیر کل وقت این اداره موافق اجرای آن نبوده است.(29 اردیبهشت 94 خبرگزاری مهر)

گویا در گزارش منتشر شده، علاوه بر مظلوم نمایی ؛ سیاه نمایی هم صورت گرفته و فرمایشات رهبر عزیزمان محدود به ویلاسازی دانسته شده است!

لازم است دوباره فرمایشات مقام معظم رهبری در 17 اسفند 93 در جمع تمام مسئولان ارشد نظام مقدس جمهوری اسلامی را مرور کنیم:

رهبر معظم انقلاب فرمودند:

" متأسفانه در بخش های مختلف کشور، این جنگل های متراکم و انبوه شمال کشور بعضاً مورد چپاول و غارت و بعضاً آخر مورد بی‌توجّهی و بی‌اهتمامی قرار می گیرد. من تأکید می کنم اجازه ندهید به این جنگل ها دست‌درازی بشود؛ بخش های مختلف کشور که مسئولیتی در این زمینه دارند، از منابع طبیعی گرفته تا محیط زیست تا بقیه ‌ی دستگاه‌ هایی که ارتباطی با این قضایا دارند، اجازه ندهند با بهانه‌های مختلف - از شهربازی درست کردن و جذب گردشگر و هتل‌داری و مانند اینها بگیرید تا مدرسه‌ ی علمیّه و حوزه‌ ی علمیّه؛ همه‌ ی این ها بهانه ‌هایی می شوند و شده تاکنون - که جنگل های ما دست بخورند، به آن ها تعرض بشود؛ به جنگل ها تعدّی بشود و تاکنون به جنگل تعدّی شده؛ جلویش را با استحکام کامل بگیرید.

اجازه ندهیم کسانی بیایند با دست‌اندازی به زمین های گوناگون اطراف شهر و حومه‌ های شهر و مناطق خوب، ثروت عمومی را به‌ نوبه‌ ی خود به ثروت شخصی تبدیل کنند. این بوستان عظیمی که فرض کنید در فلان نقطه ی شهر واقع است، یک ثروت عمومی است؛ [اینکه] کسانی بیایند با زرنگی، با دست‌کاری کردن قانون، با احیاناً خریدنِ یکی دو نفر آدم سست‌عنصر در فلان دستگاه، این ثروت عمومی را تبدیل کنند به ثروت شخصی خودشان، خیلی رنج ‌آور است!

حالا بحث زمین خواری ، یواش یواش شده کوه خواری ! مسئولین باید در مقابلِ این سوء استفاده‌ کننده قاطعیّت به ‌خرج بدهند؛ عُرضه باید به ‌خرج بدهند؛ نگذارند فلان آدمِ سوء استفاده ‌چی با شیوه‌های مشخّص سوء استفاده کند. " (17 اسفند 93 در جمع تمام مسئولان ارشد نظام)

دعوت از صاحبان پروانه بهره برداری برای بازگشت به دامن طبیعت

سخنان مقام معظم رهبری کاملاً مشخص و واضح است و نیازی به تفسیر ندارد. ایشان در سخنرانی تاریخی خود تمام قد از جنگل های شمال کشور دفاع کرده اند.

مردم منطقه صاحبان پروانه بهره برداری را به دامن طبیعت دعوت می کنند و از آن ها می خواهند که به جان تنها 1.8 میلیون هکتار باقی مانده جنگل های شمال نیافتند چرا که طرح داری توجیه زیست محیطی قابل دفاع نیست و میزان اشتغال زایی بسیار اندکی دارد. این طرح به نام جوانان منطقه اما به کام برخی صاحبان قدرت است.

از آنجايی كه منطقه فوق ، شيب بالايی دارد كوچکترين جابه‌جايی در آنجا می ‌تواند باعث نتايج بسيار زيان باری شود (دکتر احمدی روزنامه اعتماد 29 اردیبهشت 94)

این شخص مطلع در پایان ابطال پروانه معدن شیرین آباد و یا جابجایی پروانه بهره برداری آن از محل فعلی به کوه های سنگی فاقد پوشش جنگلی و گیاهی در عمق مسیر استان گلستان به سمت سمنان را از ریاست محترم قوه قضاییه و سازمان بازرسی کل کشور را خواستار شد.

مطالب مرتبط:

کوه خواری و تخریب جنگل های در شیرین آباد را پایان دهید+ تصاویر

کوه خواری در شیرین آباد علی آبادکتول+ تصاویر و بیانیه

انتهای پیام/

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه