نشست پژوهشی «رابینو و استرآباد» در استان گلستان برگزار می شود

در راستای برگزاری سلسله نشست های پژوهشی در حوزه های سه گانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان، نشست پژوهشی رابینو و استرآباد برگزار می شود.

به گزارش زرین نامه؛ جعفر خاندوزی، دبیر شورای پژوهشی اداره کل میراث فرهنگی گلستان گفت: با توجه به فراهم آوری آثار و مستندات در حوزه های سه گانه فعالیت این شورا و نیز ایجاد انگیزه مضاعف برای فعالان و پژوهشگران حوزه های مذکور و همچنین واکاوی و جستجو در زوایای کم عیان این حوزه ها اقدام به برگزاری نشست های تخصصی می شود.

وی با اشاره به اینکه نشست رابینو و استراباد به عنوان دومین نشست پژوهشی این شورا است، افزود: این نشست به مناسبت صد و سی وهفتمین سال تولد "یاسنت لوییس رابینو بورگوماله" تاریخ پژوه، جغرافی دان ودیپلمات اروپایی برگزار می شود و آیین یادبودی است تا ضمن آن به پرداختن زوایای دیگر دوره قاجاریه، حضور بیگانگان در ایران و... توسط اساتید دانشگاه و پژوهشگران گلستانی پرداخته شود.

خاندوزی اهداف این نشست را برشمرد و اذعان داشت: بررسی نقش استعماری دول اروپایی در دوره قاجار در ایران، واکاوی ماموریت های سیاسی نهفته در سفرنامه نویسی اروپاییان، استراباد و جرجان در سفرنامه های خارجیان از جمله اهداف است و همچنین بررسی زندگی و فعالیت های رابینو، تاریخ نگار، جغرافی دان و دیپلمات اروپایی در ایران، روزگار استراباد و دشت گرگان در دوره قاجاریه و بررسی کتاب سفرنامه مازندران واسترآباد از دیگر اهداف این نشست است.

وی خاطر نشان کرد: برپایی نمایشگاه اسناد تاریخی و سفرنامه های استرآباد و دشت گرگان در عصر قاجاری از برنامه جنبی این نشست است.

گفتنی است، این نشست با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان، موسسه فرهنگی میرداماد گرگان و انجمن دوستداران بافت ها و محوطه های تاریخی سرزمین گرگان، امروز (10 مرداد) از ساعت 18 الی 20 در خانه تاریخی شفیعی ها در بافت قدیم گرگان برگزار می شود./شبستان

انتهای پیام/م

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه