روزی به نام خبرنگار/ تقدیر ۳۶۴ روز تلاش خبرنگاران در یک روز

خبرنگاران در حالی که رسالت انتقال اطلاعات بهنگام و صحیح و بیان حقایق را برعهده دارند وجدان زنده جامعه هستند و گام های محکمی در عرصه اطلاع رسانی برمی دارند.

به گزارش زرین نامه؛ امروزه خبرنگاران نقش بسیاری مهم و با اهمیتی در دستیابی به توسعه پایدار و تقویت بنیانهای اجتماعی برعهده دارند.

خبرنگاران در حالی که رسالت انتقال اطلاعات بهنگام و صحیح و بیان حقایق را برعهده دارند وجدان زنده جامعه هستند و گام های محکمی در عرصه اطلاع رسانی برمی دارند.

خبرنگاران طلایه داران جبهه آگاهی، چشم بینا و زبان گویای مردم هستند که نسبت به واقعیت های هر جامعه می پردازند.

هفدهم مرداد ماه سال 1377، محمود صارمی خبرنگار خبرگزاریِ جمهوری اسلامی، به همراه هشت نفر از اعضای کنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان به دست گروهک تروریستی طالبان به شهادت رسید که در همین راستا، شورای فرهنگ عمومی، هفدهم مرداد ماه هر سال را به عنوان "روز خبرنگار" نامگذاری کرد که به همین منظور ما برآن شدیم تا گزارشی از این روز تهیه کنیم تا شاید مرحمی بر دلهای خسته باشیم.

یکی از فعالان رسانه ای که چندین سال در عرصه خبر تلاش می کند به خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: امروزه وجود خبرنگار نماها و بازاریاب نماها در قشر خبرنگار سبب می شود تا یک خبرنگار واقعی به چشم نیاید، در هنگام برگزاری نشست ها و جلسات ما شاهد حضور بسیاری از خبرنگاران در جلسه هستیم اما تعداد اندکی هستند که دغدغه انعکاس اخبار را دارند و مابقی با این تفکر که از روی سایت های خبری اخبار را انعکاس می دهند با آرامش تمام به ادامه جلسه می پردازند وحتی به خود اجازه نمی دهند قلم بر دست بگیرند و این اتفاق بدون ذکر هیچ گونه منبع توسط برخی از آنان رخ می دهد.

انعکاس و درج درست اخبار یکی از رسالت های سنگین خبرنگاراست

وی افزود: با توجه به اینکه رسالت یک خبرنگار اطلاع رسانی به جامعه خود است تلاش می کند تا کار خود را به خوبی در سطح جامعه ارائه دهد و سعی دارد تا در زمان مشخص طی برنامه اعلام شده در جلسه حاضر شود اما متاسفانه وقت و زمان یک خبرنگار هیچ گاه جدی گرفته نمی شود و در صورت انتقاد با واکنش برخی از مسئولان روابط عمومی ها مواجه می شود و یک خبرنگار خبرگزاری را با تهدید اینکه تو از من آگاهی می خواهی سعی دارند آن را خاموش کنند و این در حالی است که دغدغه یک خبرنگار خبرگزاری انعکاس و درج درست اخبار است.

این فعال رسانه اظهارداشت: موضوع بیمه یکی از دغدغه های جدی و اساسی قشر خبرنگاران است و تا کنون هیچ تصمیم قاطعی در این راستا گرفته نشده است اکنون در عرصه رسانه خبرنگارانی هستند که با ده سال سابقه کاری هیچ اقدامی برای آنان از سوی مسئولان نظام گرفته نشده است همان مسئولانی که با کمک فعالان این قشر از جامعه به ارائه عملکرد خود می پردازند.

در سفر اخیر یکی ازوزرا به استان گلستان در جلسه ای از ورود تیم رسانه ای به محل جلسه به دلیل نبود فضای کافی جلوگیری شد اما روابط عمومی دستگاه مربوطه تلاش بسیاری کرد تا تیم رسانه ای بتواند به جلسه ورود پیدا کند اما پس از مواجه شدن با بهانه های واهی خبرنگاران را از محل جلسه بیرون کشید و معتقد بود که شان یک خبرنگار باید حفظ شود و هزاران جلسه و گردهمایی هم که اتفاق افتد بدون حضور یک خبرنگار انعکاس داده نخواهد شد و می توان گفت این گونه رفتار در نوع خود بی نظیر و کم نظیر بوده است.

محمدمهدی خالقی، مدیر روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان به خبرنگار خبرگزاری شبستان در گرگان گفت: خبرنگاران هر جامعه نقش بسیار مهمی برعهده دارند که این نقش بسیار مورد اهمیت است و با توجه به اینکه خبرنگاران نماینده گان مردم هستند این امر باعث می شود تا وظیفه و رسالت آنان سنگین تر شود، آنان با ابهاماتی که در ذهن دارند مشکلات مردم را پیگر و از طریق رسانه پاسخ مکتوب ارائه می دهند.

روز خبرنگار یک روز نمادین است

وی افزود:‌ همان گونه که پاسخگویی به مردم یکی از وظایف دولتمردان است این کار با تلاش خبرنگاران عرصه خبر در جامعه اتفاق خواهد افتاد و ما به عنوان یک مسئول باید به طور کامل و جامع پاسخگوی این قشر از جامعه باشیم.

خالقی تصریح کرد: روز خبرنگار یک روز نمادین است، تجلیل و قدردانی از فعالیت های خبرنگار فقط مختص به این روز نیست چرا که آنان به عنوان چشم و گوش بیدار جامعه مشکلات را پیگیری می کنند.

وی ادامه داد: از آنجایی که خبرنگاران نقش مهمی در جامعه ایفا می کنند اما کمتر کسی وجود دارد که به فکر مشکل این قشر باشد که باید نسبت به مشکلات آنان رسیدگی شود که روز خبرنگار بهترین فرصت برای انجام این کار است.

نقش خبرنگار نقش انکار نشدنی است

شبیر دائمی، پیشرو روابط عمومی الکترونیک در گلستان، به خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: در روزگاری که از آن به عصر اطلاعات و فن آوری نام می برند، قطعا نقش خبرنگار به عنوان ابزار اطلاع رسانی، نقشی حیاتی و انکار نشدنی است.

وی افزود: خبرنگاران که از مهره های اساسی به شمار می آیند، باید با قبول خطرهای فراوان، به واقعیت مسئله پی ببرند و آن را به مردمان برسانند.

خبر باید با صراحت و روشنی انجام شود

دائمی تصریح کرد: خبر خوب، خبری است که درست، روشن و جامع باشد. اگر خبر درست نباشد، مردم اندک اندک به خبررسان شک می کنند و منبع خبری خود را تغییر می دهند.

وی ادامه داد: خبر باید با صراحت و روشنی، و به دور از ابهام و کنایه به دست مخاطب برسد. هم چنین خبری کامل است که به پرسش هایی که برای مخاطبانِ خبر به وجود می آید، پاسخ بدهد.

دائمی اظهارداشت: در دنیای کنونی که همگان سرگرم کار خویش اند و چندان به عملکرد حاکمان و نقد و بررسی آن ها توجه ندارند، این خبرنگاران رسانه ها هستند که با تیزهوشی و دقت، نقش واسطه بین مردم و مسئولان را ایفا می کنند. آن ها، از یک طرف درد دل مردم را می شنوند و به مقامات بالا انتقال می دهند، و از سوی دیگر، پاسخ های مسئولان را به آگاهی مردم می رسانند. نقد عملکرد خوب یا بد حاکمان در رسانه ها، از دیگر وظایف خبرنگاران است که به بالندگی نظام و نیز پاسخگو بودن مسئولان یاری می رساند.

وی گفت: به طور کلی خبرنگار در محل وقوع رویدادها، چشم و گوش رسانه و چشم و گوش مردم است. او باید با استفاده از ویژگی های خدادادی و نیز خصوصیاتی که در دوره های آموزشی دیده، به کشف حقیقت ها بپردازد و آن را در کمترین زمان به مخاطبان خود برساند.

باید خبرنگارهای واقعی و غیر واقعی از هم تشخیص داده شوند

حجت الاسلام والمسلمین، علی اصغر فضیلت، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، به خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: با توجه به رسالتی که خبرنگار بر دوش دارد روز خبرنگار بسیار با اهمیت و مورد توجه است.

وی افزود: باید تلاش شود تا به سمت ساز و کارهایی که خبرنگار واقعی و خبرنگار اسمی از هم تشخیص داده شوند حرکت کرد و در راستای حمایت از خبرنگاران ارشاد به عنوان متولی امر رسانه می تواند اقدام بایسته انجام دهد.

حجت الاسلام فضیلت اظهارداشت: فعالان رسانه ای باید کمک کنند تا ارشاد یک برداشت نسبت به تهیه فهرست واقعی از خبرنگاران را داشته باشد و ما در حال تهیه لیست واقعی از خبرنگاران در آینده نه چندان دور هستیم.

وی ادامه داد: تبیین و تشخیص خبرنگار واقعی از خبرنگار اسمی یکی از اولین و جدی ترین گام هایی است که توسط این اداره کل برداشته خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان گفت: برگزاری دوره های آموزشی و مهارت آموزی یکی از بزرگترین اقدامات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است که برای این قشر از جامعه برداشته خواهد شد.

وی افزود: باتوجه به محدودیت هایی که وجود دارد سال جاری جزو سال های سخت به لحاظ محدودیت منابع است و نمی توانیم آنگونه که می خواهیم در راستای این روز برنامه داشته باشیم.

حجت الاسلام فضیلت ابراز داشت: برگزاری کارگاه آموزشی در تالار فخر الدین اسعد گرگانی، تجدید میثاق با شهدا و همایش تجلیل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان از جمله برنامه های این روز است که برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه خبرنگاران در روی داد و انعکاس خبر بسیار تاثیرگذار هستند می طلبد تا توجه اساسی به این قشر از جامعه صورت گیرد تا آنان فارغ از هرگونه دغدغه در صحنه اطلاع رسانی به درستی حاضر شوند و برای کشور، نظام و مردم خود مفید واقع شوند.

انتهای پیام/م

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه