تملیک با شرط ضمن عقد چیست؟

در مطالب گذشته به این نکته اشاره شد که مشخص کردن ملک به عنوان مهریه زوجه دارای تشریفاتی است و همچنین مطرح کردیم که چگونه می شود ملکی را پُشت قباله عروس (زوجه) انداخت و سیر مراحل قانونی آن به چه ترتیبی است. حال می خواهیم بدانیم؛ "تملیک با شرط ضمن عقد" چیست و چگونه است؟

به گزارش زرین نامه: در بسیاری از ازدواج ها خانواده عروس بر اثر بی اطلاعی از موضوع تأکید و پافشاری می کنند که حال که شما مَهریه را کم کردید پس چنانچه داماد در آینده خانه ای خرید بنام دخترمان کند و یا خانواده داماد عنوان می کنند که اگر شما مَهریه را کمتر در نظر بگیرید، پسرمان در آینده خانه ای را که خواهد خرید بنام دختر خانمتان می زند و از این قبیل صحبت ها.

این مسئله از اساس و بنیانش ایراد دارد و کاملاً باطل است. چون هنوز مالی وجود ندارد و فرض و احتمال اینکه در زمان آینده خریداری خواهد شد، را نمی توان به هیچ وجه به عنوان مَهریه زوجه قرار داد.

بارها دیده شده است که خانواده عروس بر اثر بی اطلاعی از موضوع بسیار مُصِر هستند و پا فشاری می کنند که این اتفاق بیفتد و این شرط را بصورت شرط ضمن عقد مطرح می کنند و می خواهند تا آن در سند ازدواج مکتوب شود.

دوستان عزیز توجه داشته باشید که "شرط مبهم باطل است". دقیق تر و روشن تر خدمتتان عرض کنم؛ اگر شرط شود که داماد سه دانگ یا دو دانگ یا... از ملکی را که در آینده نامعلوم خواهد خرید به نام همسرش خواهد کرد، به دلیل ابهام داشتن باطل است. مگر اینکه زمان مشخصی را تعیین کنند. بطور مثال: داماد بگوید چنانچه ظرف مدت یکسال آینده. در ضمن ناگفته نماند، باید ملکی که در آن زمان مشخص می خرد، معلوم و مشخص باشد و صریحاً به آن ملک اشاره کند.

اینگونه می توان چنین تعهدی را از آقا داماد با ذکر مشخصات کامل ملک و همچنین مهلت زمان انجام شرط به عنوان "شرط ضمن عقد" بر ذمه زوج گذاشت. در این مورد لازم نیست که نسبت به درج عبارت "به صورت مجانی" در مورد این شرط مکتوب شود.

اما ناگفته نماند که چنین شرطی احتمال زیاد دارد که دردسرها و معضلات فکریی را برای خانواده ها فراهم کند و زندگی زوجین را به مخاطره بیاندازد. چرا که ممکن است در زمان انجام تعهد آقا داماد حاضر به انجام شرط نباشد و در این صورت هم هست که زن در جهت احقاق حق و حقوق خود پافشاری می کند و برای به نتیجه رسیدن دادخواستی مبنی بر الزام همسرش به اجرای شرط تنظیم و به دادگاه تقدیم می کندد که با این عمل بنیان زندگی مشترک آقا داماد و عروس خانم از ابتدای زندگی، متزلزل خواهد شد و صلح و امنیت خانواده های طرفین برهم می خورد.

ثبت این نوع شروط مبطل توسط سردفتر جرم محسوب شده و با سردفتر متخلف برخورد قانونی می شود.

پس بیاییم آگاهانه به این موضوع نگاه کرده و با آگاهی کامل نسبت به شروط ضمن عقد گام برداریم. با آرزوی خوشبختی و سعادت برای تمامی جوانان شریف، پاک و مؤمن ایران اسلامی.

علی محّمد غلامی دانشجوی کارشناسی حقوق

انتهای پیام/

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه