استاندار گلستان نفر اول آزمون مراقبت از یکپارچگی و وحدت استان / هوشیاری در آزمودن آزموده ها / از تدبیر اصلاح طلبان در گرگان تا جشن بزرگ امید در محمد آباد !

در وهله اول عالی ترین مقام مسئول در استان یعنی استاندار و دو تن از فرمانداران ذیربط که مسئولیت مستقیم اجرای این برنامه متوجه آنان است و در وهله ثانی متولیان اصلی این برنامه و خاصه سخنرانان این مراسمات با توجه به تجربه دو سخنرانی پیشین علاوه بر مراقبت جدی ، باید از حاشیه سازی و تشتت آفرینی دوری کنند و هیچ حرف و سخنی که وحدت استان را ما خدشه دار کند بر زبان نیاورند.

به گزارش  زرین نامه به نقل از گلستان ما ؛ حسن بیارجمندی فعال اجتماعی و فرهنگی گلستان طی مطلبی در خصوص تحلیل فضای سیاسی رسانه ای استان نوشت :
رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روز چهارشنبه در دیدار رئیس جمهور و هیأت وزیران و به مناسبت هفته دولت ، با تبریک سالروز میلاد حضرت امام رضا علیه السلام و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر تأکید کردند : یکی از اهداف نام گذاری هفته دولت در این ایام شاخص قرار گرفتن خصوصیات رفتاری و اخلاقی آن شهیدان سرافراز برای دولتمردان است.
معظم له ایمان به اهداف امام (ره)، اخلاص، روحیه خدمتگزاری، مردمی بودن و نشست و برخاست با مردم، وسیله قرار ندادن مسئولیت برای تأمین مالی آینده خود و پایبندی به مبانی انقلاب اسلامی را از خصوصیات بارز شهیدان رجایی و باهنر برشمردند و خاطر نشان کردند : مسئولان باید متوجه باشند که رفتار و زندگی و ارتباطات آنان در جامعه فرهنگ سازی می کند.
رهبر انقلاب اسلامی بعد از بیان این مقدمه ، از تلاشها و زحمات رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت در دو سال گذشته تشکر و قدردانی کردند و با اشاره به گزارش تعدادی از وزرا در این دیدار، افزودند: گزارش هایی که امروز بیان شد خوب و مناسب بود و باید به اطلاع مردم رسانده شود.
ایشان در عین حال این نکته را نیز متذکر شدند که گزارش های مسئولان باید بگونه ای باشد که مردم آنها را با توجه به واقعیات زندگی خود، تصدیق کنند.
حفظ یکپارچگی مردم بعنوان یکی از ضروریات
حضرت آیت الله خامنه ای در ادامه و بعد از اشاره به برخی اقدامات مثبت دولت، ضمن تاکید بر حفظ یکپارچگی مردم بعنوان یکی از ضروریات افزودند: « حتی در راهپیمایی 22 بهمن هم، همه مردم مثل هم و از یک جناح و گروه نیستند اما جهت همه یکی است بنابراین باید از یکپارچگی و هم جهتی موجود در جامعه، کاملاً مراقبت کرد. » و در همین زمینه افزودند: « برای مراقبت از یکپارچگی جامعه ، باید از حاشیه سازی و تشتت آفرینی دوری کرد و هیچ حرف و سخنی که وحدت را خدشه دار کند بر زبان نیاورد. »
همین بیانات شاخصی برای برنامه ریزی گرامیداشت هفته دولت در کشور و استان ها و همچنین ارزیابی عملکرد مقامات مسئول برگزار کننده این ایام می باشد.
شاخصه برنامه های بنام هفته دولت
بنابراین اگر قرار است برنامه ای به نام « هفته دولت » و در هر قالبی برگزار شود، می بایست ؛
اولا: در کلیت امر ترویج دهنده خصوصیات رفتاری و اخلاقی شهیدان سرافراز دولت اسلامی، برای دولتمردان باشد .
ثانیا: جنبه اطلاع رسانی اقدامات و فعالیت های دولتمردان به مردم باشد ؛ ضمن اینکه این گزارشها باید بگونه ای باشد که مردم آنها را با توجه به واقعیات زندگی خود درک کنند .
ثالثا در روند این گرامیداشت و برآیند نهایی آن یکپارچگی و هم جهتی موجود در جامعه، کاملاً مراقبت شود و همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: « باید از حاشیه سازی و تشتت آفرینی دوری کرد و هیچ حرف و سخنی که وحدت را خدشه دار کند بر زبان نیاورد.».
اما این بیانات نه تنها شاخص برای مقامات مسئول در روند یاد شده می باشد بلکه برای عامه کسانی که خود را معتقد و ملتزم به ولایت فقیه می دانند شاخص است و باید بعنوان یک مطالبه به حق رهبری بدان توجه و اهتمام ورزیده شود و همین مطالبه ، از مقامات مسئول برگزار کننده این ایام نیز بصورت جد مطالبه شود.

43556 590

گرامیداشت هفته دولت و جشن بزرگ امید با طعم اصلاحات
استان گلستان که ابتدایی ترین میدان مطالبه در چارچوب این بیانات از منظر نگارنده بعنوان یک عضو کوچک این استان است ؛ از این قاعده مستثنی نیست و این استان و مقامات آن ، همگام با مقامات عالی کشور تا کنون سعی و تلاش قابل تقدیری را بخرج داده اند و حتی جای دارد از تواضع و فروتنی یکی از معاونین استاندار در عذرخواهی از جامعه خبرنگاری - که جلوه ای از خصوصیات رفتاری و اخلاقی شهیدان سرافراز دولت اسلامی ماست - تشکر ویژه شود ؛ فرهنگ ارزشمندی که در ساختار اداری و اجرایی مان بجای « خرده فرهنگ اداری توجیه » نیاز به احیا و نهادینه شدن سراسری آن داریم .
اما در این میانه برنامه ها و اقدامات یاد شده در فضای سیاسی استان ، اعلام دو برنامه سخنرانی آن هم به مناسبت هفته دولت و گرامیداشت یاد و خاطره دولت مردان بزرگ انقلاب اسلامی و همچنین « جشن بزرگ امید » به مناسبت هفته دولت - که مناسبت آن در این ایام معلوم نیست - آنهم با آیتم های ویژه با حاشیه هایی همراه بوده است ؛ حاشیه از این جهت که دو سخنران محترم و بزرگوار این دو برنامه پیش از این نیز سابقه حضور در استان را داشته اند و برنامه های آنان با حاشیه هایی همراه بوده است .
مرور اجمالی بر سابقه مراسمات سال گذشته
در مراسم سالگرد انتخاب دکتر روحانی به عنوان رئیس جمهور دولت یازدهم - که عصر شنبه 24 خرداد ماه 1393در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار شد - این مراسم با انتقاد یکی از روحانیون به سخنان دکتر مصطفی کواکبیان دبیرکل محترم حزب مردم سالاری در ارتباط با موضوع رفع حصر ؛ با حاشیه سازی و تشتت آفرینی همراه شد که علاوه بر فضای گرگان و استان ، در فضای رسانه ای کشور بازتاب گسترده ای داشت و کلیت و اهداف اصلی این برنامه را تحت الشعاع خود قرار داد.
پیش از آن نیز در حاشیه مراسم سالگرد سیزدهمین عروج ملکوتی نمایندگان مردم استان گلستان در مجلس شورای اسلامی در حادثه هواپیمای یاک 40 ، سخنان علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در خصوص « انتقاد » و تجویز آن برای... با حاشیه هایی همراه شده بود .
حال در این مقطع نیز در یک روز و تقریبا در یک زمان و در دو پایگاه اصلی جریان اصلاح طلب و نه اعتدالیون ، از این دو سخنران دعوت بعمل آمده است که البته خود نشان دهنده نوعی شکاف با توجه به این هم زمانی و عدم تمرکز در برنامه است .
لزوم مراقبت از یکپارچگی جامعه و پرهیز از حاشیه سازی و تشتت آفرینی
بر اصل این برنامه ها و اهداف آن و حتی دعوت از این سخنرانان با آن پیشینه استانی و کشوری هیچ خدشه ای نیست و ما بر آن نقدی نداریم چرا که آنرا در چارچوب حقوق و آزادی های اجتماعی و سیاسی مصرح در قانون اساسی و قوانین و تصمیمات مقامات ذیصلاح قانونی می دانیم و همگان باید به آن احترام بگذارند و این احترام خود علاوه بر وظایف فردی و اجتماعی هر عضو جامعه اسلامی ما در واقع نوعی عمل به تاکیدات رهبری در همین دیدار یاد شده است یعنی: « مراقبت از یکپارچگی جامعه، باید از حاشیه سازی و تشتت آفرینی دوری کرد و هیچ حرف و سخنی که وحدت را خدشه دار کند بر زبان نیاورد. »
اما این مسئولیت یکطرفه نیست و همان قانون اساسی که چنین بسترهای قانونی را برای چنین برنامه هایی مهیا نموده است در کلیت امر تصریح نموده است که : « هیچ‌ کس نمی‌تواند اعمال حق خویش را وسیله اضرار به غیر یا تجاوز به منافع عمومی قرار دهد. » و بزرگترین منفعت عمومی در شرایط حال حاضر « یکپارچگی جامعه » و « وحدت » است و هیچ اعمال حق قانونی به هر اسم و عنوانی نمی تواند به این منافع عمومی خدشه وارد کند.
مسئولیت مستقیم حواشی و ساختار شکنی در برنامه ها با استانداری و فرمانداران است
بنابراین در وهله اول عالی ترین مقام مسئول در استان یعنی استاندار و دو تن از فرمانداران ذیربط که مسئولیت مستقیم اجرای این برنامه متوجه آنان است ؛ با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی می بایست مراقبت های لازم را به منظور جلوگیری و تکرار وقایع پیشین بعمل آورند و در وهله ثانی متولیان اصلی این برنامه و خاصه سخنرانان این دو برنامه با توجه به تجربه دو سخنرانی پیشین علاوه بر مراقبت ، باید از حاشیه سازی و تشتت آفرینی دوری کنند و هیچ حرف و سخنی که وحدت استان ما را خدشه دار کند بر زبان نیاورند.
بعبارت دیگر از ورود غیر مرتبط با موضوع اصلی این برنامه ها و طرح کردن موضوعات حاشیه ساز و تشتت آفرین همچون ایجاد شبهه در ارتباط با جایگاه و نقش مقامات عالی کشور ، نهادهای قانونی و اختیارات و وظایف قانونی آنها از جمله قوه قضائیه ، قوه مقننه ، شورای نگهبان و...، موضوع تکراری رفع اقدامات تامینی و تربیتی از دو تن از سران آنان ، تخریب و تضعیف دولت های گذشته - که رهبر معظم انقلاب طرح آن را از منابر عمومی منع کرده اند - ، ورود به موضوع برجام و فرجام آن با هر عنوانی و ... بصورت جدی خودداری کنند تا این آرامش و ثبات سیاسی در استان - که از جمله نقاط مثبت فضای استان ماست و در کلیت کشوری آن مورد تایید و تقدیر رهبر معظم انقلاب است - را مردم استان بعنوان یک نقطه قوت و ملموس در این هفته : « با توجه به واقعیات زندگی خود ، تصدیق کنند ».
انجام تدبیر بجای دعوت دیگران به سکوت
بدیهی است یک روز بعد از این بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی و در آن جمع و با آن محورهای مهم ، فرصت بسیار مغتنم و ارزشمندی است که استاندار محترم با تدبیر خود و معاون و فرمانداران ذیربط خود از استان گلستان ، اسوه ای از یکپارچگی و وحدت تحت تدابیر رهبری به دیگر استان ها ارائه دهد و این خود بزرگترین خدمت به دولت یازدهم در این مقطع حساس است و نباید انتظار داشت که اگر مراقبت نشود و حاشیه سازی و تشتت آفرینی هایی صورت بگیرد و حرف و سخنی به زبان آورده شود - که وحدت ما را خدشه دار کند – دیگران در برابر آن سکوت کنند .
انتهای پیام /

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه