درخشش یک گلستانی در جشنواره سراسری داستان انقلاب

زرین نامه: رمان " سیاه، سفید خاکستری" نوشته یوسف قوجق در پنجمین جشنواره سراسری داستان انقلاب تقدیر شد.

به گزارش زرین نامه به نقل از خبرنگار مهر، " سیاه، سفید، خاکستری" عنوان رُمانی ۵۰۰ صفحه‌ای درباره واقعه ۵ آذر گرگان از یوسف قوجُق است که در پنجمین جشنواره سراسری داستان انقلاب مورد تقدیر قرار گرفت.
یوسف قوجق در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: موضوع رُمانی که در پنجمین جشنواره سراسری داستان انقلاب از بین ۳۴ رمان برگزیده شد و موفق به کسب لوح تقدیر گردید، واقعه ۵ آذر گرگان است.

عضو انجمن قلم ایران گفت: جشنواره سراسری داستان انقلاب ـ که هر سال از سوی حوزه هنری کشور برگزار می‌شود و امسال پنجمین دوره آن برگزار شده ـ به بررسی و انتخاب آثاری می‌پردازد که هنوز چاپ نشده و رُمانی که من نوشته‌ام و در این جشنواره انتخاب شد، هم اکنون زیر چاپ است و قرار است در نمایشگاه بین‌المللی کتاب در اردیبهشت سال ۹۲ رونمایی شود.

این نویسنده با بیان اهمیت این واقعه برای مردم استان گلستان، نگارش رُمانی با این موضوع را یکی از کارهای مهمی دانست که تاکنون در کارنامه ادبیات داستانی خود انجام داده و گفت: با این‌که کتابی در قالب رُمان در باره واقعه مهمی چون ۵ آذر گرگان نوشته شده و اکنون در یکی از جشنواره‌های سراسری و مطرح در کشور از بین ۳۴ رُمان دیگر انتخاب و جایزه گرفته، متاسفانه این موضوع در جامعه ادبی، فرهنگی، رسانه‌ها و مطبوعات استان انعکاسی نداشته است.

قوجق در همین راستا گفت: به گمانم دعوت از نویسنده اثر به همین بهانه از سوی مسئولین استان و دادن یک کتاب به رسم یادگار به نویسنده‌ای که زاده همین استان است و واقعه ۵ آذر را در قالب رمان به جامعه ادبی کشور عرضه کرده، نمی‌تواند توقع زیادی باشد.

تاکنون نزدیک به ۳۰ کتاب از این نویسنده گلستانی به چاپ رسیده و در سال گذشته دو کتاب از وی نامزد دریافت انتخاب کتاب سال جمهوری اسلامی شده و کتاب «یاد یوسف» در جشنواره اخیر انتخاب کتاب سال دفاع مقدس و کتاب «مردان فردا» در نخستین جشنواره ملی انتخاب کتاب سال کودک و نوجوان موفق به دریافت تندیس و لوح تقدیر شده است.

پنجمین جشنواره سراسری داستان انقلاب با حضور محسن مومنی (رییس حوزه هنری کشور)، علی اسماعیلی (معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، امیرحسین فردی (مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه)، محمد حسنی (مدیر بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان) و جمعی از نویسندگان و اهالی ادبیات، در تالار سوره در تهران پس از معرفی برگزیدگان جشنواره در بخش‌های مختلف، به کار خود پایان داد.

در این جشنواره سراسری ۲۱۰ اثر در بخش داستان کوتاه بزرگسال،۸۲ اثر در بخش داستان کوتاه نوجوان،۳۴ اثر در بخش رمان بزرگسال و۲۰اثر در بخش رمان نوجوان به دبیرخانه جشنواره راه یافته است و در نهایت، هیأت داوران در بخش «رمان بزرگسال»، از میان ۱۳ رمان راه یافته به مرحله نهایی، رُمان «سیاه، سفید، خاکستری» نوشته یوسف قوجُق و دو رُمان دیگر را به عنوان آثار برتر در بخش رُمان بزرگسال انتخاب نمودند که در مراسم فوق، لوح تقدیر و جوایز نقدی دریافت کردند.