تشنگی مردم/ نابودی جنگل/ مرگ زمین و در یک کلام فاجعه+ تصاویر

در پی انتقال آب سرچشمه های زرین گل به استان سمنان تجمع اعتراض آميزي به این پروژه با همکاری "ستاد مردمي بازگشت چشمه هاي زرين گل" و تشکل زیست محیطی "نگاه سبز" در مسجد محله خارکلاته اتفاق افتاد که مسئولان و اهالي بومي بر وقوع فاجعه زيست محيطي در منطقه کتول و فندرسک در صورت ادامه روند انتقال آب از سرچشمه ها هشدار دادند.

به گزارش زرین نامه؛ رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان گلستان در این نشست با تاکید بر اینکه انتقال 100 درصدي آب چشمه هاي زرين گل ذخاير منابع آبي کل استان را تهديد مي کند، گفت: تخصيص آب سرچشمه هاي زرين گل حق مسلم اهالي بومی منطقه کتول و فندرسک است.

مختار مهاجر اساسي ترين معضل منطقه پلنگ آرام در دهنه زرين گل را حفظ محيط زيست دانست و اظهار کرد: کم شدن هر قطره از آب چشمه هاي دهنه زرین گل صدمه جبران ناپذيري را به ذخاير ژنتيکي، گونه هاي جانوري و محيط زيست منطقه وارد مي کند.

وی خاطر نشان کرد: حفظ جنگل هاي هيرکاني و تامين آب نه تنها خواست مردم منطقه کتول و فندرسک، بلکه دغدغه مسئولان است و با توجه به تاکيدات مقام معظم رهبري حفظ زيستگاه، ذخاير ژنتيکي و پدافند غيرعامل بايد دغدغه همگاني باشد.

حجت الاسلام موسوي امام جمعه علي آبادکتول نیز در این نشست با حضور در پشت تريبون اذعان داشت: تقسیم آب سرچشمه های زرین گل موضوعی سياسي نيست بلکه به حکم شريعت و اخلاق بايد به عدالت بين 2 استان گلستان و سمنان توزيع شود.

وی با تاکید بر اینکه حل مشکل از طریق تنش، نا آرامی و جرح و بحث را به صلاح نمی بینم، مردم را به صبوري و سعه صدر دعوت کرد که با اعتراض مردم مبنی بر لزوم ورود آن ها بخاطر خطر خسارات شدید محصولات کشاورزی و محیط زیست مواجهه شد.

خطر انقراض جنگل های هيرکانی

دبير ستاد مردمي بازگشت چشمه های زرين گل در ادامه با اشاره به اينکه در حال حاضر روستاهای شيرين آباد، افراتخته چينو، سياه رودبار، زرين گل، خاک پيرزن و ... در دهنه زرين گل با معضلات شديد آبي مواجه هستند، تصریح کرد: در حالي مجوز انتقال 5 ميليون ليتر مکعب آب از سرچشمه هاي زرين گل به شاهرود صادر شده که اين استان با بحران بي آبي مواجه نیست بلکه با مازاد مصرف 11 ميليون متر مکعبي مواجه است.

عيسي اسفندياري با بیان اینکه اجراي طرح انتقال آب منوط به بهره برداري از سدکبودوال بود که اين امر نيز هنوز محقق نشده، متذکر شد: جنگل هاي سبز هيرکاني در خطر انقراض قرار دارند و اين طرح در حالي اجرا شده که مطالعات اثرات زيست محيطي را نداشته و برابر با مستندات مشاور آن را رد کرده است.

معاون پايش و نظارت اداره کل محيط زيست گلستان نیز در این تجمع اعتراض آمیز به مردم گفت: تحت هيچ شرايطي برخلاف نظرات کارشناسي و علمي عمل نخواهيم کرد، هر پروژه و طرحي که به حوزه آبخيز و زيستگاه هاي ما آسيب وارد کند و مبناي علمي نداشته باشد، مورد تاييد ما نبوده و نيست.

سيدمجتبي حسيني تاکيد کرد: پيگير اجراي طرح تنفس جنگل و جايگزيني آن به جاي طرح بهره برداري از جنگل هستيم و اصرار داريم براي احياء و بازتوليد جنگل هاي هيرکاني بايد چشمه سارهاي دهنه زرين گل و ابر جاري بماند.

 

 

لینک های مرتبط:

انتقال آب زرین گل موقتاً‌ متوقف شد/ با پروژه قطری شدیداً مخالفم

خشکسالی ذخیرگاه بین المللی سرخداری را تهدید می کند

علی آباد کتول اولین قربانی انتقال آب به سمنان+تصاویر

مفاد توافقنامه انتقال آب به شاهرود باید تغییر کند

سرسختانه با پروژه انتقال آب به شاهرود مخالفیم

انتهای پیام/

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه