موسسه‌های فرهنگی بدون پروانه متخلف محسوب می‌شوند

معاون دبیرخانه هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی کشور گفت: فعالیت موسسه‌های فرهنگی بدون مجوز از این پس تخلف محسوب شده و با آن‌ها برخورد می‌شود.

به گزارش زرین نامه؛ سید جبار موسوی، ظهر امروز در جلسه هم‌اندیشی مدیران موسسات فرهنگی استان گلستان اظهار داشت: فعالیت موسسه‌های فرهنگی بدون پروانه تخلف محسوب می‌شود و هر چند که تاکنون به موسسات خرده نگرفتیم، اما با این روند تسهیلاتی هم نمی‌توان به آن‌ها ارائه کرد.

وی افزود: جز گستردگی حوزه فرهنگ در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موازی‌کاری در دستگاه‌های اجرایی مشکل دیگر ما است.

معاون دبیرخانه هیات رسیدگی به امور مراکز فرهنگی کشور تصریح کرد: نهادهای زیادی مسئول فرهنگ هستند که سبب موازی‌کاری شده است.‌

به گفته وی با وجودی‌که وظیفه ذاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام فعالیت‌های فرهنگی است، اما در کنار آن سازمان فرهنگی-هنری شهرداری تهران، سازمان تبلیغات اسلامی و معاونت فرهنگی وزارتخانه‌ها هم به نوعی فعالیت‌های فرهنگی انجام داده و در حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند.

موسوی تاکید کرد: در هر نهادی یک تشکیلات در حوزه فرهنگ وجود دارد که خود را ملزم به همراهی ارشاد و برنامه‌های فرهنگی آن نمی‌داند درحالی که بهتر است اقدامات فرهنگی از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد انجام شود.

وی با تاکید بر دریافت پروانه از سوی موسسه‌های فرهنگی گفت: در گذشته نامه‌های اداری موسسات روند طولانی را می‌گذراندند، اما امروز با تدابیر اندیشیده شده این روند تسهیل شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان نیز در این نشست خواستار قانون‌مند شدن توزیع اعتبارات شد و گفت: توزیع قانون‌مند اعتبارات سبب رشد فرهنگ و ارشاد و مانع مراجعه حضوری مدیران در وزارتخانه برای پیگیری سهم اعتبارات استان می‌شود.

حجت‌الاسلام علی‌اصغر فضیلت افزود: دستگاه‌های اجرایی در بخش فرهنگ صورت خود را با سیلی سرخ نگه داشتند.

وی با بیان این نکته که انتظار داریم به موضوع فرهنگ توجه ویژه‌ای شود، افزود: برای افزایش اعتبار حوزه فرهنگ می‌توان سهم اعتباری معاونت‌ها را کاهش داد.

فضیلت کاهش سهم اعتباری معاونت‌ها را باعث تمرکززدایی دانست و تصریح کرد: موضوع تمرکززدایی مورد توجه مسئولان بالادستی هم است، اما چون ریشه در نظام سلطه دوهزار و 500ساله دارد به راحتی برطرف نخواهد شد.

وی گفت: به عنوان خط مقدم جبهه وزارت فرهنگ مطبوع خواهان آن هستیم تا تمرکز زدایی در معاونت‌ها اتفاق بیافتد چراکه از این طریق توزیع عادلانه اعتبارات فرهنگی انجام می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان 84درصد بودجه کشوررا غیر فرهنگی عنوان کرد و گفت: 16 درصد بودجه کشور در بخش فرهنگ صرف می‌شود که از این مقدار تنها چهار درصد آن سهم فرهنگ و ارشاد است.

وی اظهار کرد: با توجه به وظایف کلانی که در حوزه فرهنگ و ارشاد تعریف شده، تخصیص این اعتبار چیزی شبیه شوخی است زیرا وزارت فرهنگ و ارشاد چند وزارتخانه در هم تنیده شده است.

فضیلت تاکید کرد: با وجود تمامی محدودیت‌ها و کمبودهای اعتباری ارشاد گلستان سال گذشته کارنامه خوبی از خود به جا گذاشته است.

وی با بیان این نکته که سال گذشته تالار فخرالدین اسعد گرگانی تنها دو روز تعطیل بوده، افزود: اجرای 730 نمایش، 179تولید اثر نمایشی که 95 اثر آن بومی بوده و فعال کردن شورای ارزشیابی نظارت پس از 35 سال گواه فعالیت این دستگاه در سال گذشته بوده است.

انتهای پیام/م

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه