50 درصد GDP باید از محل محصولات دانش‎بنیان باشد/ دریافت یارانه در شأن هیچ انسانی نیست/ دورنمای نزدیک خشک شدن جنگل‎های گلستان

معاون فناوری معاونت علم و فناوری رئیس‌جمهور گفت: بر اساس چشم‎انداز 20 ساله و در افق 1404 باید 50 درصد GDP «تولید ناخالص داخلی» کشور از محل تولید محصولات شرکت‎های دانش‎بنیان باشد.

به گزارش زرین نامه؛ علی وطنی در نشستی که با اساتید دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان گرگان برگزار شد، اظهار کرد: با وجود تاکیدات فراوانی که بر لزوم راه‎اندازی شرکت‎های دانش‎بنیان انجام شد اما بسیاری از استان‎ها برای ایجاد شرکت دانش‎بنیان اقدام نکردند.

وی میزان واردات سوغات در کشور را نامطلوب خواند و تصریح کرد: مشهد در سال 1393 حدود 500 میلیارد تومان واردات سوغات از چین داشته است، چین در زمین خودمان سنگرهای اقتصادی را اشغال کرده که این مهم باید ارزیابی شود.

دورنمای نزدیک خشک شدن جنگل‎های گلستان از اکنون قابل مشاهده است

معاون فناوری معاونت علم و فناوری رئیس‌جمهور افزود: دولت قانون ممنوعیت واردات کالاهای ساخت داخل که مشابه خارجی دارد تصویب کرد فقط 85 قلم فناوری دارو در کشور توسط ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی احصا شد.

وطنی بیان داشت: استان گلستان در چهار قلم محصولات کشاورزی نظیر کلزا، سویا، پنبه و آفتاب‌گردان که قطب تولید شناخته شده است می‎تواند در زمینه فناوری پیش‌گام شود که وزارت جهاد کشاورزی و تمامی دستگاه‎های اجرایی باید در این راستا کمک کنند.

وی با اشاره به اینکه دورنمای نزدیک خشک شدن جنگل‎های گلستان از اکنون قابل مشاهده است، افزود: باید برای جلوگیری از این وضعیت برنامه‎ریزی شود.

فرهنگ دانشگاه‎ها عدم تعهد اشتغال است/ فارغ‎التحصیلان نباید به حال خود رها شوند

معاون فناوری معاونت علم و فناوری رئیس‌جمهور بر لزوم پیگیری قاطعانه اصلاح الگوی کشت تاکید کرد و گفت: سیستم‎های سنتی کشاورزی پاسخگوی شرایط فعلی نیست و چاره‎ای جز استفاده از فناوری نداریم، مسئله آب و حفاظت از جنگل با بخش‌نامه و دستورالعمل حل نمی‎شود.

وطنی گفت: اکنون دانشگاه از نسل دوم عبور کرده و به سمت نسل سوم در حرکت است، هر محصولی که تولید می‎شود دارای یک سال گارانتی است، فارغ‎التحصیلان دانشگاهی بعد از فراغت از تحصیل نباید به حال خود رها شود.

وی بیان داشت: فرهنگ دانشگاه‎های ما این است که هیچ تعهدی برای اشتغال ندارند، گرچه دانشگاه محل کاریابی نیست اما باید آموزش کاریابی مورد توجه باشد، وقتی لذت می‎بریم که دانش‎آموخته شما دستش در جیب خود باشد و برای دریافت یارانه شخصیت خود را خرد نکند، دریافت یارانه در شأن و برازنده هیچ انسانی نیست.

موفقیت علمی دانشگاه باید آثار خود را در جامعه نشان دهد

معاون فناوری معاونت علم و فناوری رئیس‌جمهور از حمایت طرح‎های کاربردی با رویکرد استانی خبر داد و گفت: استان گلستان با وجود تهدید شرایط آب و هوایی مزیت‎هایی دارد که برخی استان‎ها از آن برخوردار نیستند، بعد از تهران دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان یکی از دانشگاه‎های موفق کشور است که باید آثار خود را در جامعه نشان دهد.

وطنی بر لزوم کار مطالعاتی در زمینه سرخدار تاکید کرد و از اساتید و جامعه علمی خواست تا دانش فنی را به بخش خصوص واگذار کنند./فارس

انتهای پیام/م

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه