نامور مطلق: فروش صنایع دستی در کشور ۲۰۰ درصد افزایش یافته است

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: پیش بینی می‌شود که تا پایان ۶ ماهه ابتدای امسال فروش صنایع دستی به نسبت سال گذشته ۲۰۰ درصد افزایش داشته باشد.

به گزارش  زرین نامه؛ بهمن نامورمطلق، صبح امروز در نشست هنرمندان با محوریت مشکلات و چالش‌های صنایع دستی اظهار داشت: در 5 ماه ابتدای امسال به نسبت سال گذشته بیش از 100 درصد افزایش فروش را شاهد هستیم.

وی افزود: در همین مدت بیش از سال گذشته فروش داشته و با همین روند تا پایان 6 ماه ابتدای امسال میزان رشد به 200 درصد می‌رسد اما هنرمندان نباید فروش خود را محدود به نمایشگاه‌ها کنند.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور تصریح کرد: باید روی فروشگاه‌ها و نقاط صادراتی کار کنیم اما حسن نمایشگاه ترویج است و در شرایط اضطراری فروش داریم.

وی تاکید کرد: از ابتدا باید به گونه‌ای تدبیر شود که نیازی به نمایشگاه های نداشته باشید و برنامه اقتصادی کنار کار فرهنگی قرار گیرد و در این راستا در نمایشگاه‌ها سیستم نظارتی به خود هنرمندان واگذار می‌شود.

به گفته نامورمطلق، هیچ کجای دنیا این حمایت که در ایران انجام می‌شود وجود ندارد اما باید حرفه‌ای نگاه شود در غیر این صورت صنایع دستی رشد نمی‌کند.

وی اظهار کرد: هنرمندان باید نگاه اقتصادی و تجاری خود را تقویت کنند تا از این معضل خارج شوند.

نامور تصریح کرد: برای سوغات زیارتی طرح جامع داریم و کالاهایی که به عنوان کالای زیارتی می‌تواند در مشهد فروش داشته باشد شناسایی کرده و به فروش رسانیم این طرح تا کنون جواب داده و در سری اول 500 قلم کالا وارد این طرح شده و در سری دوم نیز 500 قلم کالا راه می‌افتد و به این ترتیب یک هزار کالای صنایع دستی برای سوغات معرفی شده و می‌توانیم سهم خود را از 5 درصد بیشتر کنیم.

وی در ادامه گفت: در مورد صادرات هم اگر کسی بخواهد اقدام فردی کند با تهیه الزامات اقدام کند و ما نیز حمایت می‌کنیم، اما اگر با تاجران قرارداد ببندد هم تولید و هم فروش تخصصی می‌شود.

نامور مطلق ادامه داد: چندین فروشگاه بین المللی و آنلاین داریم، در طول 2 سال گذشته 20 فروشگاه آنلاین شناسایی شده که بخش بین المللی هم دارد.

وی ادامه داد: در بخش بین الملل مشکلاتی داریم و هنوز در حال تحریم هستیم اما تجارت ما باید تخصصی شود، اگر موسسات تجاری هماهنگ شود می‌توانیم وارد بازارهای خارجی شده، در مورد بازارچه‌ها، نسل جدید بازارچه‌ها برای گردشگران است و تاکید ما نیز بر بومی شدن بازارچه‌ها است.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در ادامه گفت: اولین اولویت ما باید صنایع دستی و هنرهای سنتی بومی است.

وی تصریح کرد: برآورد می‌شود که در کشور بیش از 3 هزار میلیارد تومان تولید صنایع دستی داریم و 800 میلیارد تومان به صورت رسمی صادر می‌شود و به همین میزان هم صادرات غیر رسمی و چمدانی داریم اما بیشتر از صادرات مصرف داخلی داریم که باید بازارهای داخلی را به دست بیاوریم و فعال شویم./تسنیم

انتهای پیام/م

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه