نوروزي: موضع قاطع رهبري در تغيير رويكرد آل سعود نقش محوري داشت / صابري : برخورد ظريف در شأن ملت ایران نبود ، مجلس عکس العمل نشان خواهد داد / طاهري: وزارت خارجه كوتاهي عربستان را با اخراج كاردار پاسخ مي داد / امامي: طرح سوال از ظريف در دستور كار نمايندگان

نمايندگان گلستان تاكيد داشتند موضع گيري قاطعانه رهبري در تغيير مواضع آل سعود تاثير محوري داشته است.

به گزارش زرین نامه به نقل از گلستان ما ؛ رضا صابری در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: آنچه که در فضای واقعیت با آن روبرو هستیم، این است که متاسفانه آمریکا، اسرائیل و همپیمانانشان با آنها در منطقه هیچگاه زبان دیپلماسی برای آنها قابل فهم نبوده و معمولا این ها همیشه بر زبان غیر دیپلماتیک عمل می کنند.

وی افزود: در حادثه منا که بسیار تلخ بود، ما بدترین دیپلماسی بین المللی را از کشور عربستان شاهد بودیم و آنها غیر مسئولانه با این موضوع برخورد کردند.

نماینده مردم آزادشهر و رامیان در مجلس شورای اسلامی ضمن محکوم کردن فاجعه منا اظهارداشت: متاسفانه زبان وزارت خارجه ما یک زبان خطاب گونه و مطالبه گر نبوده و از این رو از سوی وزیر امور خارجه دستگاه دیپلماسی مان یک برخوردی در شأن ملت ایران که در خصوص این حادثه باشد نبودیم.

1633577

وی با اشاره به اینکه، باز هم مثل همیشه مقام معظم رهبری به داد این ملت رسید و از عمق وجود حادثه را مورد دقت قرار داد ، افزود: واقعا اگر زبان دیپلماسی می توانست این موضوع را حل کند هیچ ضروریتی نداشت که مقام معظم رهبری در این سطح بر این موضوع ورود کند ولی باز هم باید خدارا شکر کنیم که زبان حیدری در این کشور همیشه گره گشای مشکلات ما است.

صابری اذعان داشت: قطعا مجلس تذکرات خود را به دولت اعلام خواهد کرد و نسبت به اینگونه منفعلانه عمل کردن آنها عکس العمل نشان خواهد داد و ان شالله که ببینیم جمع بندی نمایندگان چگونه خواهد بود.

وی با بیان اینکه، آقای ظریف در این شرایط که ملت ما داغدار هستند قطعا بایستی عکسل العمل هایی در شأن مردم ایران نشان می داد تصریح کرد: دست دادن با اوباما به هیچ وجه از طرف ملت ما قابل قبول نیست و هیچ افتخاری برای دستگاه دیپلماسی نظام جمهوری اسلامی نیست و صلاح نیست شأن جمهوری اسلامی را با یک احوال پرسی و دست دادن معامله کنیم.

امروز بايد همه مسئولين نظام در منطقه و جهان مواضع خود را با بيانات رهبري تنظيم نمايند

رحمت الله نوروزي نماينده مردم علي آباد در مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به فاجعه به وجود آمده در منا ، اظهار كرد: اين موضوع به واقع نشان دهنده بي كفايتي آل سعود است و دولت عربستان بايد پاسخگو باشد با توجه به بيانات مقام معظم رهبري و اقتدار ايشان بايد هم دولت و مجلس فعال تر عكس العمل نشان دهند .

وي در ادامه به تاثير بيانات رهبري در فضاي بين المللي اشاره نمود و گفت : امروز بايد همه مسئولين نظام در منطقه و جهان مواضع خود را با بيانات رهبري تنظيم نمايند و نبايد فراموش كرد كه امريكا به واقع دشمن ما است.

نماينده مردم علي آباد با اشاره به اينكه دولت بي كفايت عربستان به واقع لياقت برگزاري مناسك حج را ندارد ، تصريح كرد: سخنگوي وزارت خارجه در خصوص آقاي ركن آبادي موضع گيري نموده است ، وزرات خارجه با توجه به وضعيت نظام مقتدرانه عمل نمايد و پيگير حل مشكلات باشد .

34278 orig

وي ادامه داد: ما شاهد هستيم كه مواضع مقتدارنه رهبري در خصوص فاجعه منا باعث شد تا آل سعود مجبور شود كه اجساد جانباختگان را به كشور تحويل دهند كه بايد مسئولين پيگير باشند تا هرچه سريعتر اين اتفاق بيافتد.

نوروزي در ادامه افزود: البته برخي مسئولين از طرف دولت همچون وزير بهداشت و برخي از مسئولين به مكه اعزام شده اند كه پيگير امورات باشند.

وي در خصوص عملكرد وزير خارجه در خصوص فاجعه منا و همچنين احتمال استيضاح وزير به دليل سهل انگاري گفت : به دليل پيگيري امورات اجراي حوزه استحفاظي اطلاع دقيقي از عملكرد آقاي ظريف ندارم و ايشان نيز بايد همچون آقاي رحماني فضلي و امير عبداللهي و وزير ارشاد به مجلس بيايند و به سوالات نمايندگان پاسخ بدهند تا ببينيم عملكرد ايشان چگونه است.

نوروزي تاكيد كرد: نقش تاثير گذار و محوري را در موضوع منا حضرت آقا ايفا كرده است كه سعودي ها متوجه شدند كه موضع ايشان يك موضع با صلابت است .

وزارت خارجه بايد كوتاهي عربستان را با اخراج كاردار پاسخ مي داد

حجت الاسلام سيد علي طاهري نماينده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شوراي اسلامي در خصوص عملكرد وزارت خارجه و آقاي ظريف در خصوص فاجعه منا، اظهاركرد: اقدامات اوليه از طريق احضار كاردار سفارت انجام شد ولي قاطعيت لازم در كار از طرف وزارت خارجه انجام نشد و نتيجه اي در روزهاي ابتداي حاصل نشد .

وي ادامه داد:عربستان تا انجا بي شرمي داشت كه حتي براي وزير ما كه براي پيگير بحث مصدومين و انتقال پيكر جانباختگان ويزا صادر نمي شد.

نماينده مردم گرگان و آق قلا درادامه تصريح كرد: وزارت خارجه هم بايد در اولين اقدام كه اين كوتاهي ها از طرف عربستان انجام شد بايد سفير يا كاردار آنها را اخراج مي كردند و واكنشي جديد نشان مي دادند.

122769

وي ادامه داد: متاسفانه وزارت خارجه به چند مصاحبه و احضار كاردار بسنده كرد تا خود حضرت آقا با قدرت موضع گيري نمايند تا عربستان رويكردشان تغيير نمايد.

طاهري در ادامه اذعان داشت : وزارت خارجه اقداماتي كه انجام داد در حد انتظار جمهوري اسلامي و اقتدار نظام نبوده است و بايد عملكردي قوي تر را بايد انجام مي دهند.

وي در خصوص امكان استيضاح و طرح سوال از وزير خارجه گفت : فردا آقاي ظريف براي پاسخ به يكي از عملكرد هاي گذشته به كميسيون امنيت ملي خواهد آمد و قطعا در اين هفته سوالي از طرف نمايندگان در خصوص پيگير فاجعه منا براي پاسخگويي آقاي ظريف آماده خواهد شد.

كوتاهي آل سعود صداي كشور هاي مختلف را در آورده است / وزارت خارجه بايد با قدرت بيشتري عمل نمايد

عيسي امامي نماينده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شوراي اسلامي ضمن تسليت در خصوص فاجعه منا، اظهاركرد: دستگاه ديپلماسي و وزارت بهداشت فعاليت هايي انجام داده اند و رژيم آل سعود بي كفايتي را نشان داد و نقش اساسي را مقام معظم رهبري در اين خصوص انجام داده است.

وي در ادامه افزود: فاجعه منا ضعف و بي تدبيري عربستان را نشان داده است و در اين شرايط صداي كشور هاي اسلاميو برخي كشورهاي جهان را در آورده است چون حقوق مشروع حجاج راعيت نشده است و كمنترين همكاري را در اين خصوص نداشته است.

نماينده مردم گرگان و آق قلا در ادامه با بيان اينكه ما در خصوص فاجعه منا بايد موضع صريحي بگيريم شكي وجود ندارد ، گفت: ولي بايد نسبت به بازگشت حجاج تلاش هاي خود را انجام دهيم و به صحت و تندرستي حجاج و بازگشت آنها توجه داشته باشيم.

139305060023

وي به اهميت پيگيري دولت از طريق مجامع بين المللي اشاره كرد و افزود: وزارت خارجه بايد در اين خصوص قوي تر عمل مي كرد و دستگاه ديپلماسي بايد با كشورهايي كه در اين فاجعه حقوق آن ها از بين رفته بيشتر ارتباط داشته باشد و نقش برجسته تري را بازي نمايد.

امامي در ادامه افزود: جابجايي پادشاهي رژيم در آل سعود هزينه سنگيني را به دوش عربستان گذاشته است و در حال حاضر در برخي كشورها مداخله مي كنند و از جريانات تكفيري در حال حمايت هستند اين نشان مي دهد كه اين رژيم ناكارامدي دارد و همچنين در منطقه نا امني را با اين گونه حركات ايجاد كرده اند.

وي در خصوص عملكرد ظريف در خصوص فاجعه منا و احتمال استيضاح گفت : عده اي از نمايندگان اين موضوع را در دستور كار آورده اند و مجلس هم دارد ورود پيدا مي كند و قطعا ايشان بايد در جريان طرح سوال به مجلس بيايند و به سوالات پاسخ بدهد .

نماينده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شوراي اسلامي افزود : اينكه آقاي ظريف به شخصه اين ضعف را نشان داده و يا دستگاه ديپلماسي در اين خصوص ضعف نشان داده است موضوعي است كه مجلس در حال بررسي است .

انتهاي پيام/م

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه