پیش‎بینی تولید 800 تن میگو در گلستان

پرورش میگو طی چند سال گذشته تناژ 56 به 481 تن را تجربه کرد و بر اساس پیش‎بینی کارشناسان تولید و تکثیر میگو این رقم امسال به 800 تن میگو در برنامه تولید خواهد رسید.

به گزارش زرین نامه به نقل از پاسرو، در این روزها که دمای هوا کم‎کم رو به خنکی می‎رود فصل کار صیادان نیز آغاز می شود، زمین‎های نزدیک به دریا، خاک شور و گسترده مزیتی برای ایجاد تنها سایت پرورشی میگو در شمال کشور در استان گلستان است.

البته دور از انتظار بود پرورش میگو در زمین‎هایی که درختچه‎های بیابانی هم به ندرت در آن رشد می‎کنند شاهد پرورش میگو باشیم اما حالا از این فکر جسورانه دو دهه می‎گذرد و استان گلستان در این زمینه به عملکرد خوبی دست یافته است.

استفاده از یافته‎های 20 ساله در افزایش تناژ میگو

دکتر یلقی یکی از پرورش دهنگان میگو در گلستان گفت: یافته‎های بیست ساله خودم را در امر تولید اختصاص دادم تا بتوانم بخشی از بیکاری را کاهش دهم.

یلقی با اشاره به اینکه تولید و تکثیر میگو در این سایت گسترش پیدا کرده است، بیان داشت: استفاده از تجربه‎های علمی و تخصصی سبب شده میزان تولید میگو در این سایت افزایش پیدا کند.

از صیادی تا آبزی‎پروری

آقای قرنجیک نیز یکی دیگر از پرورش دهنگان میگوست که شغل ثابتی نداشت اما حالا یکی از 400 نفری است که در سایت پرورش میگوی گمیشان مشغول به کار است.

قرنجیک گفت: شغل من در گذشته صیادی بود و نزدیک به دو سال است که صید بسیار کمی داشتیم ولی هم اکنون در شغل جدید میگو مشغول به فعالیت هستم.

به گزارش پاسرو، در طول چند سال گذشته میزان تناژ میگو 56 تا 481 تن بود و کارشناسان امسال نزدیک به 800 تن میگو پیش‎بینی می کنند که در برنامه تولید داشته باشند.

80 درصد میگوی تولیدی در چهار کارخانه عمل‎آوری می شود که به کشورهای جنوب خلیج فارس چین و اکوادور صادر می شود و خصوصیات میگو تولیدی گلستان گوشتی نرم و سفید دارد البته با هزینه تولیدی کمتر نسبت به جنوب کشور است.

ضریب تبدیل غذایی میگو در آب دریای خزر 0.8 و در آب دریای جنوب 1.3 می باشد.

مدیر کل شیلات استان گلستان با اشاره به کاهش هزینه تولید در پرورش میگو گفت: دادن 800 الی 900 گرم غذا و دریافت یک کیلو گوشت به خاطر این است که غذای زنده‎ای که در آب دریا وجود دارد و منجر به کاهش هزینه تولید می‎شود.

جواد قدس علوی افزود: زنجیره تولید میگوی گلستان با آغاز به کار مرکز تکثیر بچه میگو با ظرفیت 100 میلیون قطعه در سال آینده کامل خواهد شد کاهش صید غیرمجاز و در پی آن کاهش برداشت از ذخائر ماهی دریای خزر از دیگر مزیت راه اندازی این سایت می باشد.

انتهای پیام/م

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه