آیین علم بندان در روستای محمد آباد کتول+ تصاویر

آیین کهن علم بندان محمد آباد کتول به یاد علمدار کربلا حضرت ابوالفضل العباس (ع) با حضور روحانیون، بزرگان و اهالی این روستا برگزار شد.

محمد علی دیلمی دهیار روستای محمد آباد بخش کمالان شهرستان علی آباد کتول در حاشیه برگزاری این مراسم در گفتگو با زرین نامه بیان کرد: آیین علم بندان این روستا هر سال در هفتمین روز از ماه محرم الحرام به یاد تنها علمدار دشت کربلا حضرت ابوالفضل العباس (ع) برگزار می شود و قدمت آن به بیش از یک قرن می رسد.

وی اظهار کرد: در این روز یکی از سیدهای بزرگوار به همراه چند تن دیگر از بزرگان روستا شالی سبز به علم می بندند و برخی از اهالی روستا نیز روسری می آورند تا هنگام علم بندان به علم نصب کنند و بعد از اتمام این کار، علم با نوحه خوانی مداحان و سینه زنی عزاداران حسینی در خیابان ها و کوچه های روستا چرخانده می شود تا اهالی نذورات خود را اعم از برنج، تخم مرغ، نان و هر آنچه در توانشان است، برای اطعام عزاداران امام حسین (ع) اهداء کنند.

دیلمی تصریح کرد: بعد از حمل علم در روستا، علم در حیاط مسجد جامع متوقف شده و دقایقی گرد علم روضه خوانی، نوحه خوانی و سینه زنی می شود که در همین حین برخی نیز نذورات نقدی خود را در روسری های نصب شده به علم قرار می دهند که آن نیز صرف مراسم عزای امام حسین (ع) می شود.

انتهای پیام/

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه