مشکلاتی که بر دوش دهیار حکیم آباد سنگینی می کند/ دهیار: انتظارات بیش از اختیارات است+ تصاویر

مهدی گیلک اصلی ترین مشکل روستا را شیب تند ورودی روستا دانست و گفت: در زمان بارندگی سبب تجمع آب بسیاری در آن محل می شود که عبور و مرور را برای وسایل نقلیه و به خصوص برای عابرین دشوار می کند و همچنین باعث تصادفات رانندگی بسیاری شده است.

به گزارش زرین نامه؛ روستای حکیم آباد فندرسک بخش مرکزی علی آباد کتول با 2 هزار و 283 نفر جمعیت در 9 کیلومتری شمال شرقی این شهرستان قرار دارد که قومیت هایی از کتول، فندرسک، شاهرودی و سیستانی را در خود جای داده است که با همدلی در کنار هم زندگی می کنند.

اهالی حکیم آباد به مشاغل کشاورزی، زنبورداری، پرورش دام و طیور، شیلات، نوغانداری، باغداری و شرکت های تعاونی در روستای خود مشغول هستند.

مسجد جامع، مسجد حضرت ابوالفضل، زینبیه، حسینیه، فاطمیه، مهد قرآن، خانه قرآن، کانون فرهنگی امام جواد (ع)، پایگاه بسیج خواهران و برادران، مدرسه ابتدایی و راهنمایی، خانه بهداشت، درمانگاه، پمپ بنزین، پست بانک و مخابرات از زیرساخت ها و امکانات موجود در حکیم آباد است.

اما این روستا که بیش از 150 سال عمر دارد، با مشکلاتی مواجه است که در گزارش پیش رو به آن ها پرداخته ایم:

اکبر گیلک یکی از باغداران حکیم آباد درباره مشکلات باغداران در این روستا، عنوان کرد: طرح کانال آبرسانی به مزارع کشاورزی، آب یاری بارانی، احداث خیابان بین مزارع و تأمین امنیت باغ برای پیشگیری از سرقت شبانه از جمله دغدغه های کشاورزان و باغداران این روستا است.

وی در ادامه با اشاره به مسائل جوانان در حکیم آباد فندرسک عنوان کرد: از مسئولین خواستاریم در زمینه ازدواج جوانان با پرداخت کمک های بلاعوض، تسهیلات برای اشتغال جوانان و حل معضل بیکاری همکاری کنند.

گیلک همچنین توجه به وضعیت بهداشت روستا، اعطای وام های کم بهره طرح مسکن روستایی و اجرای طرح فاضلاب روستایی که 15 سال به تعویق افتاده است را از دیگر دغدغه های مردم حکیم آباد برشمرد.

صفیه علیمردانی فعال فرهنگی این روستا نیز درباره چالش های پیشروی روستا اظهار کرد: باشگاهی که همچنان نیمه تمام مانده است، غسالخانه ای که تجهیزات آن توسط خیّر روستا تهیه شده ولی مکانی برای آن ساخته نشده و قطعی مکرر برق از مسائلی است که در این روستا به چشم می آید.


قنبر شکی یکی از اهالی روستا نیز با اشاره به دغدغه های مردم روستا گفت: نداشتن پارک و فضای سبز برای تفریح، آسفالت نبودن کوچه ها، نداشتن استخر شنا و نداشتن تابلو یادمان شهدای روستا از جمله مشکلات مردم روستای حکیم آباد فندرسک است.

طرح های انجام شده و در حال اجرای دهیاری برای آبادانی روستا


در ادامه سراغ دهیار روستای حکیم آباد فندرسک رفتیم که وی با اعلام طرح های انجام شده در روستا گفت: طرح هادی سال 1382 مصوب شد و به دنبال آن پروژهای جدول کشی به طول 600 متر، سنگ فرش 40 درصد از معابر، احداث پل فلزی، سایه بان و ساخت مسجد حضرت ابوالفضل از محل درآمد داخلی روستا و سرانه دولت اجرا شد.

گیلک همچنین شن ریزی و سنگ فرش 1 هزار و 900 متر از معابر و جدول کشی جلوی مدرسه ابتدایی به طول 110 متر را از طرح های در حال اجرا برای آبادانی این روستا برشمرد.

اساسی ترین مشکل روستای حکیم آباد

وی در پاسخ به این پرسش که اساسی ترین مشکل روستای حکیم آباد فندرسک چیست، اذعان داشت: اصلی ترین مشکل روستا، شیب تند خیابان ورودی آن است که زمان بارندگی موجب تجمع آب زیادی در آن محل می شود و عبور و مرور را برای وسایل نقلیه و به خصوص عابرین پیاده دشوار می کند و تا کنون باعث تصادفات رانندگی بسیاری شده است.

بازداشت دهیار حکیم آباد بخاطر وقوع تصادف در ورودی روستا

وی با بیان اینکه اخیراً حادثه رانندگی در محل شیب تند ورودی جاده رخ داده و دهیار به عنوان مقصر شناخته شده است گفت و ادامه داد: طی تصادفی که در این محل اتفاق افتاد، مقصر شناخته شدم و بازداشت شدم و الان با ضمانت آزاد هستم. نکته ای که حائز اهمیت است این است که دهیاری یک نهاد عمومی و غیر دولتی است ولی راه جزء اموال عمومی دولت محسوب می شود و اداره ی راه باید مشکل را حل کند.

دهیار روستای حکیم آباد فندرسک در راستای مراتب پیگیری این مشکل عنوان کرد: در سال 1392 دهیاری برای حل این مشکل نامه ای به بخشداری فرستاد که بخشدار برای رسیدگی به این امر موضوع را به فرماندار وقت و اداره راه منعکس کرد اما در نهایت این خواسته ی مردم بی پاسخ ماند. همچنین در سال 1393 رحمت اله نوروزی نماینده مردم شهرستان علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی نیز نامه ای به وزیر راه ارسال کرد که آن ها نامه را به معاونت روستایی ارجاع دادند اما باز هم مشکل حل نشد.

عبور کامیون های بزرگ حمل بار معدن از میان روستایی

گیلک با اشاره به عدم وجود خط کشی و نصب تابلو راهنمایی و رانندگی در مسیر جاده، درباره دیگر مشکلات عبور و مرور اهالی این روستا اظهار کرد: کامیون های حمل بار معدن واقع در حاشیه حکیم آباد، از میان روستا تردد می کنند که باعث آسیب رساندن به زیر ساخت های روستایی می شود، لذا از مسئولین خواستاریم که مسیر بین المللی برای آن ها در نظر بگیرند.

وی اضافه کرد: قسمت اتصال ورودی جاده بین المللی به جاده روستا، دور زدن وسایل نقلیه بسیار خطرناک است، که وقتی در این خصوص پیگیری کردیم، گفتند برای حل این مشکل 1 میلیارد و 200 میلیون تومان بودجه نیاز است و صریحاً اعلام کردند که پیگیر حل این مشکل نباشید.

از مشکلات درمانگاه تا تعطیلی مدرسه بخاطر کاهش جمعیت دانش آموزان

گیلک در ادامه با اشاره به دیگر مشکلات حکیم آباد تصریح کرد: درمانگاه روستا دیوار و حفاظی اطراف آن نیست که این مکان را نا امن و حادثه ساز کرده است. در درمانگاه پزشک سه روز در هفته حضور پیدا می کرد که با پیگیری های دهیاری به صورت همه روزه رسید.

وی درباره مسئله ورزش جوانان این روستا هم عنوان کرد: قرار بود باشگاه ورزشی در هفته دولت افتتاح شود که متأسفانه این امر تا دهه فجر سال جاری تاخیر افتاد. آقای نوروزی نماینده شهرستان به آقای صالحی سرپرست وزارت ورزش و جوانان نامه ای برای تعیین اعتبار ارسال کرد و پیمانکار آماده به کار است اما هنوز بودجه ای نیامده و کار تعطیل است.

دهیار روستای حکیم آباد فندرسک در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به تعطیل شدن مدرسه راهنمایی روستا به خاطر کاهش جمعیت، تاکید کرد: تعطیلی مدرسه موجب ترک تحصیل عده ای از دانش آموزان شده که به نظر من باید چند روستا با هم ادغام و مجتمعی ایجاد شودتا دانش آموزان راحت تر به ادامه تحصیل بپردازند.

وی همچنین به 2 مسئله آنتن دهی ضعیف مخابرات (همراه اول، ایرانسل) و نیاز به بودجه 600 میلیونی برای رفع مشکل سیل گیر بودن روستا نیز اشاره کرد و گفت: از مسئولین می خواهیم برای حل مشکلات فراوان روستای حکیم آباد، به دهیاری و اهالی روستا مساعدت کنند.

عکس هوایی روستای حکیم آباد فندرسک

کشاورزی در حکیم آباد

اجرای طرح آسفالت خیابان اصلی

سالن ورزشی نیمه تمام روستا

اجرای طرح سنگفرش و جدول کشی در روستا

گزارش از فاطمه گیلک

انتهای پیام/

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه