انگیزه مطالعه دراستان گلستان رو به کاهش است! / مردم در ساخت و تجهیز کتابخانه ها کمک کنند

امروزه در جهان برای مطالعه و فرهنگ کتاب خوانی، ارزش بسیار بالایی قائل اند و توسعه هر کشور بر اساس آمار و تعداد کتابخانه ها و فضاهای موجود برای مطالعه سنجیده می شود. گرایش به مطالعه در کشورهای توسعه یافته به مراتب بیشتر از سایر کشورهاست، بنابراین افزایش میزان مطالعه و گسترش فضای مورد نیاز آن یک ضرورت برای رسیدن به توسعه یافتگی است. متاسفانه در کشور ما ایران که دارای فرهنگی کهن و دیرینه است، فضا برای مطالعه با شرایط جمعیتی امروز متناسب نیست.

به گزارش زرین نامه؛ بررسی های صورت گرفته در استان گلستان نشان از این حقیقت دارد که بی توجهی مسئولان و شهرداری ها در پرداخت هزینه های نیم درصدی که به عهده آنان است و همچنین نقش آفرینی ضعیف مسئولان ارشاد اسلامی در پیگیری برخی از وظایفی که از گذشته بر دوش آنان باقی مانده، توانسته روز به روز بر غربت مطالعه و فرهنگ در گلستان تاثیر منفی بگذارد و در برخی موارد هم عدم همکاری برخی نهادها در بررسی و پیگیری ادعاهایی که در مورد فضاهایی که برای مطالعه در نظر گرفته شده هم توانسته بر مشکلات سر راه کتاب و کتابخوانی بیفزاید. و نتیجه قابل تامل این شود که نه تنها میزان مطالعه بلکه انگیزه مطالعه نیز دراستان گلستان رو به کاهش است!

دراین استان کتابخانه مرکزی و شبانه روزی وجود ندارد

در شهرستان گرگان که مرکز استان محسوب می شود بیش از 4 یا 5 کتابخانه وجود ندارد و کتابخانه ای به نام کتابخانه مرکزی هنوز در لیست کتابخانه های این شهر قرار نگرفته است. مردم گرگان از داشتن یک کتابخانه شبانه روزی محروم هستند. حتی مطالبات نیم درصدی که باید هر ساله توسط شهرداری ها پرداخت شود از سال 1383 تا کنون پرداخت نشده است. بنابراین جای چه انتظاری هست که کتابخانه های استان گلستان بویژه شهر گرگان رونق خوبی داشته باشد.

فضای کتابخانه ها نیازمند بازسازی هستند تا به محیطی آرام که مشوق مطالعه و علم افزایی باشند تبدیل شوند. این فضاها نیازمند حمایت های مردمی و به خصوص پرداخت به موقع مطالبات آنها توسط شهرداری ها هستند که در اکثر شهرستان های استان شهرداری ها زیر بار پرداخت هزینه ها نمی روند.

در این باره رضا قوانلو سرپرست اداره کل کتابخانه ها می گوید: "طبق ماده 6 قانون کتابخانه های کشور، متناظر بر ماده 55 قانون شهرداری که توسط مجلس در سال 1383 مصوب شده، شهرداری ها موظف هستند که نیم درصد از درآمد هر ماه خود را به کتابخانه ها پرداخت کنند. بر همین اساس شهرداری ها باید ماهیانه مبلغی را پرداخت کنند که در 10 سال گذشته چنین اتفاقی نیفتاده، زیرا شهردارها خود را مکلف به پرداخت تمام درآمد ماهیانه خود نمی دانستند." وی در ادامه می افزاید: "البته با فشارهای مجلس قانونی تصویب شده که اگر شهرداری ها پرداخت نکردند وزرات اقتصاد و دارایی موکلف است از سرجمع اعتبارات عمرانی، ارزش افزوده و یا هر حساب دیگری به صورت یک طرفه سهم کتابخانه ها را برداشت کند."

قوانلو اظهار می دارد: " شهردار گرگان قول مساعدت لازم جهت پرداخت مابه التفاوت مطالبات سالهای گذشته را تا سال 1392 داده است." البته به گفته قوانلو سهم شهرستان ها هم بزودی پرداخت می شود. البته باید صبر کرد، شاید باز هم اتفاقی افتاد! ما هم امیدواریم که این اتفاق مبارک بیفتد.

متاسفانه بعد از گذشت دو سال، اداره ارشاد هیچ اقدامی انجام نمی دهد

در شهر اینچه برون که از توابع شهرستان گنبد کاووس است، کتابخوان ها فقط دارای فضایی 70 متری هستند که دو اتاق نیز بیشتر ندارد. در بیشتر موارد نیز با مشکلات بسیاری مواجه می شوند. از طرفی شهر اینچه برون از شهرهای مرزی استان گلستان است و این مسئله نیاز این شهر را به مطالعه و داشتن فضای مناسب برای مطالعه بیشتر می کند. یکی از شهروندان اینچه برون در این رابطه می گوید: "در دولت دهم و سفر ریاست جمهوری مصوب شد تا ساختمانی با فضایی بزرگتر ساخته شود و این ساختمان ساخته شد. دو سال از ساخت این فضا گذشته است.

تنها مشکل این ساختمان این است که برق ندارد! اداره ارشاد با هزینه 150 میلیون ریالی، که هزینه بسیار ناچیزی است، می تواند به شهروندان اینچه برونی کتابخانه ای با فضای خوب هدیه دهد. متاسفانه بعد از گذشت دو سال هر چه مسئولان شهرستان اینچه برون و گنبد تلاش می کنند اداره ارشاد هیچ اقدامی انجام نمی دهد."

کتاب و مطالعه برای توسعه فرهنگ اسلامی-ایرانی مناطق مرز نشینی چون شهر اینچه برون بسیار مورد نیاز است اما خود فرهنگ دوستان عملا پشت پا به این وظیفه خطیر می زنند. زیرا کتابخانه خوب هم اگر باشد باز ادارات و بعضی افراد باعث بی نظمی و اخلال در کار فرهنگ مطالعه می شوند.

مثل کتابخانه ای که جنب مصلای امام جعفر صادق شهرستان گنبد قرار دارد که به دلیل مرکزیت شهر بیشتر مراجعین این کتابخانه را بانوان تشکیل می دهند اما به علت ساخت و ساز طبقه پایین آن که مربوط به درمانگاه است راه کتابخانه مسدود شده و این کتابخانه دوماه است که تعطیل شده است! قرار بوده راه دیگری را برای رفت و آمد مراجعین به کتابخانه باز کنند که متاسفانه باز هم فرهنگ کتابخوانی در غربت افتاده و مسئولین وظیفه خود را به فراموشی سپرده اند.

در شهرستان گنید کتابخانه ای تبدیل به غسالخانه می شود!

این کتابخانه در نزدیکی حرم امامزاده یحیی بن زید قرار دارد که از 30 سال گذشته تبدیل به غسالخانه شده است. کتاب ها همچنان درکارتن ها خاک می خورد و مسئولین شهرستان گنبد هنوز نتوانسته اند این مساله را حل کنند. مشکل از اینجا ناشی می شود که اداره اوقاف گنبد و شهرداری گنبد هنوز بعد گذشت 30 سال بر سر مکان موجود به توافق نرسیده اند. بهتر است بگوییم که به کتابخوانی و فضا برای مطالعه ارزشی قائل نبوده اند که 30 سال است نتوانسته اند مشکل را حل کنند.

البته نداشتن فضای خوب و امکانات مناسب در کتابخانه های دانشگاه های استان هم قابل توجه است. اکثر کتابخانه ها در فضایی نامناسب و خیلی محدود به دانشجویان خدمات ارائه می دهند و دانشگاه ها بیشتر به فضای برگزاری کلاس ها توجه دارند.

دانشگاه گلستان یک سالن کوچک مطالعه در کنار سلف دارد

در دانشگاه گلستان که یک دانشگاه دولتی محسوب می شود دانشجویان در یک سالن کوچک مطالعه می کنند. یاسر دادخواه، دانشجوی این دانشگاه می گوید: "ما در یک سالن کوچک مشغول مطالعه هستیم که آن هم در کنار سلف دانشگاه است و صدای ظروف و همهمه دانشجویان تا ساعت ها آزارمان می دهد." وی اضافه می کند: "دانشگاه ما سالن مطالعه ندارد اما در کنار ساختمان دانشگاه سالنی وجود دارد که قبلا سالن مطالعه دانشگاه منابع طبیعی بوده اما امروز در آن را قفل زده اند! دانشگاه علوم پزشکی هم که سالن مطالعه دارد، از سرو صدا مزاحمت و همهمه سلف دانشگاه در امان نیست".!!

در این شهرستان شهرداری در دادن مطالبات، خوب عمل نکرده است

یکی از شهروندان گالیکش در رابطه با کتابخانه شهرشان می گوید: "در شهرستان گالیکش فضای یکهزار متری کتابخانه تبدیل به فضای 500 متری می شود. بطوریکه این کتابخانه سالن اجتماعات ندارد. گفته شده که زمین کتابخانه جزو زمین های مصادره شده بوده و هم اکنون نیز توسط بنیاد علوی پیگیری شده و از یکهزارمتر، تنها 500 متر فضا برای کتابخانه در نظر گرفته شده است. همچنین در محوطه این کتابخانه دکل مخابرات قرار دارد که اگر مخابرات اجاره آن را پرداخت کند می شود برای کتابخانه درآمدزایی کرد." وی در ادامه می گوید: "در این شهرستان شهرداری در پرداخت مطالبات، خوب عمل نکرده است.

شهرستان های دیگر استان هم وضعیت مناسبی ندارند. کتابخانه شهرستان مینودشت یک ساختمان کوچک و قدیمی است که پیش از انقلاب ساخته شده و با تعمیرات، شکل کتابخانه به خود گرفته است. با دو سالن مطالعه کوچک که بخشی برای برادران و بخش دیگر برای خواهران است. حیاط کتابخانه بسیار کوچک است و آلودگی صوتی بسیاری در آن جریان دارد.

نمی شود به وعده های داده شده دل بست

امروزه انتظار می رود که حداقل کتابخانه های عمومی شهرستان ها مجهز به تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری باشند اما هنوز از حداقل استانداردها هم برخوردار نیستند. سرپرست اداره کل کتابخانه های استان دراین باره می گوید: "ما نیازمند این هستیم که تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری در کتابخانه های شهرستان ها و خود شهر گرگان داشته باشیم. ما حتی در بخش شاداب سازی سالن های مطالعه هم نتوانسته ایم کاری انجام دهیم. رضا قوانلو اظهار می کند: "در بخش سخت افزاری در ایجاد کتابخانه های روستایی گام مثبتی برداشته ایم. در روستاهای شهرستان رامیان کتابخانه هایی تاسیس شده است که قرار است گسترش داده شوند.

همچنین تا آخر سال جاری 10 کتابخانه روستایی دیگر به بهره برداری خواهد رسید." وی امیدوار است با استفاده از تفاهمنامه هایی که با شهرداری ها بسته شده است و همچنین با کمک بخش روستایی استانداری و جهاد کشاورزی بتوان بر مشکلات فایق آمد. البته تجربه نشان داده که نمی شود خیلی به وعده های داده شده دل بست. ما هم امیدوار هستیم تا وعده ها عملی شوند و تنها بر روی کاغذ نمانند.

مردم با مسئولان همراه شوند و در ساخت و تجهیز کتابخانه ها کمک کنند

جای بسی تاسف است که مسئولان استانی اینچنین به فرهنگ کتاب و کتابخوانی بی توجه هستند. کتابخانه مرکز بین المللی تبادل علم و دانش است و افراد مختلف جامعه در هر سمت و جایگاهی که هستند تنها برای یک هدف یعنی کسب معرفت و علم اندوزی در این مکان مقدس جمع می شوند.

کسب علم و دانش در رشد و توسعه کشور تاثیر گذار بوده و مطالعه اگر برای کسب علم و دانش باشد کمتر از عبادت نیست. در مورد کتابخانه ها منطقی آن است که مردم با مسئولین همراه شوند و شهرداری ها نیز ماهیانه به تعهد خود در قبال کتابخانه ها عمل کنند و در ساخت و تجهیز کتابخانه ها بکوشند تا شرایط خوبی برای مطالعه فراهم شود.

بشارت نیا - پژواک سخن

انتهای پیام/م

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه