طرح مدیریت مشارکتی آب در 10 هزار هکتار از اراضی گنبدکاووس اجرا می‌شود

مدیر طرح مدیریت مشارکتی آب سازمان جهادکشاورزی استان گلستان گفت: طرح مدیریت مشارکتی آب با همکاری جایکا ژاپن در 10 هزار هکتار از اراضی شهرستان گنبدکاووس اجرا می‌شود.

به گزارش زرین نامه؛ عبدالوهاب قزل در مراسم بازدید گروه کارشناسی وزارت کشاورزی کشور تاجیکستان و نماینده جایکا ژاپن از شرکت تعاونی تولید روستایی بوستان ساری‌بخش شهرستان گنبدکاووس اظهار داشت: طرح مدیریت مشارکتی آب در استان گلستان در شهرستان‌های آق‌قلا و گنبدکاووس اجرایی شده است.

وی افزود: هدف از این طرح بالا بردن بهره‌وری آب و ارتقاء راندمان آبیاری است و به عنوان یک تجربه بین‌المللی در استان گلستان اجرا شده است.

مدیر طرح مدیریت مشارکتی آب سازمان جهادکشاورزی استان گلستان تصریح کرد: با اجرای این طرح راندمان آب 20 درصد افزایش خواهد یافت و سبب توانمندسازی کشاورزان خواهد شد.

وی درباره این طرح در شهرستان گنبدکاووس گفت: شرکت تولید روستایی ساری‌بخش قرار است 2 هزار و 150 هکتار از اراضی این شرکت در طرح آبیاری و زهکشی قرار گیرد که در فاز اول و دوم یک هزار و 300 هکتار آن انجام شده و با توجه به ظرفیت خوب شهرستان گنبدکاووس امیدواریم 10 هزار هکتار از اراضی اطراف سد بوستان و گلستان نیز از این طرح استفاده کند.

مدیر طرح مدیریت مشارکتی آب استان گلستان اظهار کرد: به علت نتایج مطلوب این طرح، قرار است از این طرح در استان‌های دیگر و حتی کشورهای هم‌جوار نیز استفاده شود.

فرماندار ویژه شهرستان گنبدکاووس نیز در این مراسم گفت: اقدامات این شرکت تعاونی به صورتی موثر است که توجه کارشناسان کشور تاجیکستان را جلب کرده و آنان برای تبادل اطلاعات به این شهرستان و استان گلستان سفر کردند.

محمد حمیدی افزود: شهرستان گنبدکاووس به لحاظ وسعت نخستین شهرستان استان و به لحاظ جمعیت دومین شهرستان استان گلستان است که استعدادهای گردشگری و کشاورزی خوبی دارد.

وی با بیان ظرفیت‌های این شهرستان گفت: بیش از 90 درصد ذخیره آبی شهرستان قابل استفاده است و راه‌آهن گنبدکاووس، حلقه اتصالی بین ایران و آسیای میانه از لحاظ تجاری و حمل و نقل است.

حمیدی گفت: هدف از این طرح، مشارکت مردم در کشاورزی به عنوان حلقه مفقودی در اجرای عملیات کشاورزی و افزایش تولیدات است که تاکنون کمرنگ بوده است.

وی افزود: برای مدیرت جامعه کنونی با توجه به بحران غذا و آب باید از دانش در افزایش محصولات استفاده کنیم که این دانش باید در خود تولیدکنندگان و کشاورزان افزایش یابد./ تسنیم

انتهای پیام/م

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه