بیش از ۶ هزار بازرسی از کارگاه‌های استان گلستان انجام شد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان گفت: امسال ۶ هزار و ۳۰۰ مورد بازرسی از کارگاه‌های استان انجام شد تا میزان رعایت موارد ایمنی آن‌ها سنجیده شود.

به گزارش زرین نامه، امرالله عباسی، در حاشیه برگزاری کارگاه ایمنی کار در ارتفاع در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در بازرسی‌های انجام شده 3 کارگاه تعطیل و 10 مورد ارجاع به مراکز قضایی داشتیم.

وی افزود: پیش‌بینی امسال 7 هزار و 200 مورد بازرسی است که با 14 بازرس فعال انجام می‌شود و در سال گذشته 9 هزار و 500 مورد بازرسی انجام شده بود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان تصریح کرد: به صورت دوره‌ای همه کارگاه‌های ساختمانی و صنعتی درباره رعایت ایمنی در کار مورد بازرسی قرار گرفته و در صورتی که کارفرما پس از ابلاغ اولیه نواقص اعلام شده را رفع نکند از سوی مراجع قضایی برای تعطیلی کارگاه اقدام می‌شود.

به گفته وی، این کارگاه با شرکت 35 نفر از گروه‌های مختلف بازرسان کار استان گلستان، نمایندگان دستگاه‌های اجرایی وظیفه‌مند در ساخت و ساز استان و انجمن‌های صنفی کارگری و کارفرمایی مرتبط با ساختمان برگزار شده است.

مدیرکل، تعاون، کار. رفاه اجتماعی گلستان گفت: میانگین آمار 5 ساله نشان می‌دهد که 57 درصد حوادث ناشی از کار استان گلستان در بخش ساختمان روی می‌دهد و از این میزان 37 درصد مربوط به سقوط از ارتفاع است، میانگین کشور 47 درصد و میانگین جهان 35 درصد است.

عباسی تاکید کرد: در سال گذشته 120 حادثه ناشی از کار داشتیم که 10 درصد آن‌ها منجر به فوت، 5 درصد قطع یا نقص عضو و ما بقی جراحات و شکستی‌ها را شامل می‌شود.

وی افزود: در سال 93 میانگین آمار با کاهش 14 درصدی به 43 درصد رسید که نشان می‌دهد آموزش‌ها موثر بوده است.

عباسی خاطر نشان کرد: این دوره آموزشی با توجه به ضرورت توجه ویژه دستگاه‌ها و بازرسان به ایمنی کار در رتفاع پیش بینی شده است تا این دانش را به گروه‌های کاری کارگران و سرپرستان انتقال دهند.

وی با تاکید بر اینکه براساس آئین نامه وزارت کار همه کارگاه‌ها موطف به داشتن یک مسئول ایمنی هستند، تصریح کرد: در کنار این آموزش‌ها پیمانکاران بخش ساختمان دوره‌های آموزشی ایمنی برای کارگران ساختمان در قالب انجمن‌های صنفی کارگری و استادکاران ساختمان نیز برگزار می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان گفت: موقت بودن کارگاه‌های ساختمانی سبب می‌شود تا آموزش و تهیه و تحویل وسایل برای کارفرما سخت شود که از مهم‌ترین دلایل بالا بودن حوادث ناشی از در بخش ساختمان است.

عباسی ادامه داد: نبود پیمانکار تخصصی در زمینه جزئیات ساختمان مانن تخریب و اجرای داربست و خلاء نیرو انسانی در این بخش، نبود تجهیزات مناسب در بخش ایمنی در کار در سطح کشور و به تبع آن در استان گلستان، کمبود شرکت‌های ارائه دهنده خدمات ایمنی در کار و کار در ارتفاع سبب شده تا میزان حوادث ناشی از کار در این صنعت بیشتر از دیگر صنایع باشد.

وی افزد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حسب وظیفه خود در قالب اداره بازرسی کار وطیفه صیانت از نیروی انسانی شاغل در کارگاه را به عهده دارد و برنامه‌های آموزشی خود را با همکاری مرکز تحقیقات و حفاظت فنی بهداشت کار وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استان گلستان به انجام می‌رساند./ تسنیم

انتهای پیام/م

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه