همایش تولید نانو الیاف سلولزی و نانو کاغذ از باگاس

زرین نامه: صبح دیروز سمیناری پژوهشی با عنوان تولید نانو الیاف سلولزی و نانو کاغذ از باگاس، در تالار شهید شهریاری دانشگاه منایع طبیعی گرگان برگزار شد.

به گزارش زرین نامه، رحمان جعفری، دانشجوی دکترای دانشکده چوب و کاغذ، تحقیقات و پژوهش های علمی خود در زمینه نانو را تحولی جدید در صنعت کاغذ سازی دانست. باگاس ضایعات حاصل از نیشکر می باشد که می تواند امکان بهره برداری از جنگل ها را کاهش دهد.

جعفری در ادامه نانو سلولز را واژه ی عمومی دانست و در زمینه کاغذ آن را الیاف با قطر بسیار پایین عنوان نمود که با کمک روش های مکانیکی و شیمیایی و با کمک اسیدهای معدنی قوی می توان به آن ها دست یافت.
اهمیت این موضوع در نانو الیاف سلولزی، هزینه تولید کمتر ، فراوانی و سهولت تهیه و قابلیت تخریب پذیری و تجدید پذیر آن است.
جعفری دلیل انتخاب خمیر کاغذ غیر چوبی مانند باگاس را به علت لیگنین زدایی، رنگبری، پالایش خمیرهای تولید شده و از همه مهم تر هزینه کم آن دانست.

اهداف این پژوهش هم بررسی قابلیت تولید نانو الیاف سلولزی از باگاس در کیفیت مختلف بوده که در کشور سوئد انجام شده و زمینه سایر پژوهشات در این زمینه را فراهم می سازد.
وی کاربرد این نانو الیاف را علاوه بر تولید کاغذ و مقوا در موارد دارویی و بهداشتی هم دانست. همچنین در پایان جلسه، جعفری سایر قسمت های کار نشده در این زمینه را هم به عنوان چالش عنوان نمود./گلستان ما