افزایش سن احتمال ناباروری را زیاد می کند

barvariباروری یکی از مهمترین اتفاقات زندگی مشترک برای هر زوج است و داشتن فرزند بر استحکام خانواده می افزاید. اما عدم توجه به به زمان فرزند آوری بانوان را با مشکل اساسی در باروری سالم مواجه می کند.

به گزارش زرین نامه؛ سن مادر یکی از مهم ترین عوامل باروری سالم بوده و با افزایش سن علاوه بر کاهش شانس باروری موفق، احتمال مشکلات سلامت مادر و جنین، مشکلات دوران بارداری و هنگام زایمان نیز افزایش می یابد.
 متاسفانه تاخیر در فرزندآوری در 10 تا 20 سال گذشته افزایش یافته که این مسئله با افزایش خطر ناباروری، عوارض حاملگی و عوارض جنینی همراه است.
هر چند امروزه استفاده از روش های کمک باروری می تواند به بسیاری از زوجین برای فرزند دار شدن کمک کند، ولی هنوز هم بسیاری خانم ها از میزان موفقیت و محدودیت های روش های کمک باروری و افزایش خطرات ناشی از تاخیر در فرزندآوری مانند چند قلویی، زایمان زودرس، مرده زایی و سزارین آگاهی ندارند. 
میزان باروری خانم ها با سن ارتباط  نزدیک دارد و معمولاً قدرت باروری با افزایش سن کاهش می یابد. دوران باروری دختران با اولین تخمک گذاری و قاعدگی آغاز می شود. دختران در ابتدای نوجوانی اغلب قاعدگی نامنظمی دارند که ناشی از تخمک گذاری نامنظم است. قاعدگی از حدود سن 16 سالگی، با منظم شدن تخمک گذاری تثبیت می شود. 
دوره های قاعدگی یک خانم از سن 26 تا 35 سالگی  تقریباً ثابت باقی می ماند. زنان با افزایش سن به تدریج تاخیر در قاعدگی را به دلیل عدم تخمک گذاری تجربه خواهند نمود. در نهایت قاعدگی ها به طور فزاینده ای نامنظم و درنهایت پس از گذشت زمانی به طور کامل متوقف می شوند. همچنین به تدریج در این دوره (از سنین 35 تا 40 سالگی) ذخیره تخمک کاهش می یابد. این کاهش در حدود 40 تا 45 سالگی به حداکثر خود می رسد، به نحوی که خانم ها در حوالی سن یائسگی و پس از آن دیگر قادر به بارداری نخواهند بود.
امروزه ناباروری وابسته به سن  به دلایل مختلف دیده می شود. بسیاری از خانم ها ازدواج خود را تا حدود 25 تا 30 سالگی به تاخیر می اندازند. این مساله همراه با تاخیر در تولد اولین فرزند، موجب کاهش در تعداد فرزندانی می شود که هر خانواده می خواهد،  بنابراین  تعداد فرزند دلخواه یک خانواده تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. اگرچه وضعیت بهداشت، سلامت و مراقبت دوران بارداری امروزه بهبود یافته است، ولی این امر تاثیری بر روند کاهش توان باروری مرتبط با افزایش سن ندارد.
مهم است بدانیم کاهش باروری مرتبط با سن ناشی از کاهش تعداد تخمک باقیمانده در تخمدان های یک خانم است. البته ممکن است در برخی موارد این کاهش به علت تاثیر عوامل خارجی و جراحی ها  زودتر از زمان مورد انتظار باشد.
18 تا 35 سالگی سن مناسب برای بارداری و بهترین و ایده ال ترین سن برای بارداری 20تا 30سالگی است . با افزایش سن توان باروری به تدریج کاهش می یابد این مساله از سن 30سالگی آغاز می شود ولی بعد از 35 سالگی کاهش باروری بیشتر است. به طوری که در یک ماه شانس بارداری یک خانم 30ساله که تمایل به بارداری داشته باشد 20درصد استف یعنی اینکه از هر 100 زن 30 ساله بارور که تمایل به بارداری دارند (در یک دوره یا سیکل) 20 خانم در آن دوره باردار شده و 80 خانم باید مجدداً برای بارداری تلاش کنند. 
شانس بارداری در هر سیکل در سن 40 سالگی به کمتر از 5 درصد کاهش  می یابد. باید به یاد داشت که زنان تا یائسگی بارور باقی نمی مانند و سن متوسط یائسگی حدود 51 سالگی است، ولی بیشتر زنان  بعد از حدود 45 سالگی نمی توانند بارداری موفقیت آمیزی داشته باشند.
ارسالی از مهناز غریب شیرنگی کارشناس مامایی مرکز بهداشت علی آباد کتول
انتهای پیام/
نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه