نقش مردم علی آباد کتول در پیروزی انقلاب اسلامی

شهرستان علی آباد کتول در دوران انقلاب اسلامی به واسطه حضور پرشور مردم در تحرکات انقلاب و مشارکت در حوادث مختلف چنان قد برافراشت که «قم کوچک» نام گرفت.

به گزارش زرین نامه؛ بدون اغراق می توان گفت که یکی از تاثیر گذار ترین حوادث تاریخ، پیروزی انقلاب شکوهمند ایران اسلامی است. این حرکت بزرگ سیاسی- اجتماعی توانست در مدت ظهور خود منشاء تحولات عظیمی در جهان معاصر شود.

تغییر نظام سیاسی جائر ظالم و دست نشانده حاکم بر کشور بزرگ اسلامی ایران، تنها اثر ظاهری این حرکت بود. اما بررسی ریشه ها و عوامل شکل گیری و به ثمر نشستن این انقلاب می تواند پاسخگوی بسیاری از ابهامات و سوالات نسل های دوم، سوم و پسین این حرکت باشد. ریشه ای که بررسی آن اکنون نه تنها به عنوان یک واحد درسی در دانشگاه های کشور ما، بلکه دغدغه و وامشغولی و بستر مطالعاتی بسیاری از آکادمی ها و موسسات تحقیقاتی بزرگ دنیا شده است.

یکی از بسترها و ریشه های اساسی انقلاب اسلامی، نقش مردم در این انقلاب است. چرایی حضور مردم در مجموعه تحولات دوران مختلف انقلاب اسلامی یعنی دوران تحرکات پنهانی و زیر زمینی، اعتراضات سراسری در خیابان ها، مساجد و اماکن عمومی، شرکت در تشییع جنازه شهدا، استقبال از زندانیان آزادشهر، مشارکت در توزیع نوارها و بیانیه های رهبران انقلاب به ویژه رهبر و زعیم اصلی و محوری انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی امام سید روح الله موسوی خمینی (ره) و نهایتاً حمله به مراکز نظامی و انتظامی و همراه سازی نظامیان و ماموران متمایل به انقلاب و حوادثی از این دست محور اصلی این بررسی در دهه فجر سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است.

در این بررسی بر آنیم که نقش روحانیت، مردم و عوامل انقلاب اسلامی در شهرستان علی آباد کتول را مرور کنیم.

شهرستانی که در دوران انقلاب اسلامی به واسطه حضور پرشور مردم در تحرکات انقلاب و مشارکت در حوادث مختلف «قم کوچک» نام گرفت. این شهر کوچک در تحرکات پنهانی، زیرزمینی و .... انقلاب اسلامی چنان قد بر افراشت که ثابت کرد «علی آباد کتول هم واقعا شهری است».

از حضور بزرگان انقلاب اسلامی و محرکان اصلی انقلاب اسلامی نظیر مقام معظم رهبری، آیت الله شهید مدنی، آیت الله هاشم رفسنجانی، آیت الله معصومی و... تحت عنوان تبعید و در واقع سازماندهی عناصر انقلابی این شهرستان تا انفجار بمب دست ساز در منزل یکی از انقلابیون و به شهادت رسیدن شهید عباسعلی زنگانه و مجروح و جانباز شدن چند تن از انقلابیون نظیر دکتر نادران (نماینده کنونی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی) آقای طالبی، شهید معززی و دستگیری تعدادی از انقلابیون نظیر شیخ عبدالنبی احمدی، مرحوم روح الله زنگانه، برادر جانباز براتعلی نوری و... همه نشانگر نقش غیر قابل انکار جوانان غیور این شهر در تحولات این مرحله از انقلاب اسلامی است.

به یاری خدا در روزهای بعد به تفصیل تحرکات دیگر انقلابیون و مردم قهرمان این شهر انقلابی و نام آور در سایر مراحل می پردازیم.

نویسنده: محمد دیلم کتولی

لینک مرتبط:

نقش دانش آموزان و فرهنگیان علی آباد کتول در شکل گیری انقلاب اسلامی

نقش روحانیون علی آباد کتول در عمومی شدن حرکت های انقلاب اسلامی

انتهای پیام/

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه