«استقلال» روح حاکم براقتصاد مقاومتی است

سرپرست خبرگزاری دانشجو در استان گلستان استقلال را روح اصلی حاکم بر اقتصاد مقامتی دانست و گفت: نسل جدید دانشگاه ها و مراکز دانش بنیان محل پرورش فکر و ایده برای اقدام و عمل در زمینه اقتصاد مقاومتی هستند.

ماریه البرزی در گفتگو با خبرنگار زرین نامه بیان کرد: ارتباط بین دانشگاه و اقتصاد، یک ارتباط غیرقابل اغماض و کاملاً مبرهن است، دانشگاه در واقع مهد دو رکن اساسی در اقتصاد یعنی همان «نیروی انسانی» و «دانش» است. اگر اقتصاد مقاومتی را اقتصادی مستقل و بدون وابستگی به خارج بدانیم، بی شک نیازمند نیروی انسانی قوی و دانشی خودی هستیم که هر دوی این ها در دانشگاه ها متبلور خواهد شد.
وی با برشماری این دو رکن اساسی وابسته به دانشگاه ها،  اذعان داشت: بزرگترین و پررنگ ترین نقش در تحقق شعار سال یعنی «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» را دانشگاهیان،  به ویژه دانشجویان ایفا می کنند.
البرزی در پاسخ به این پرسش که آیا اساساً دانشجویان توان اقدام و عمل در حوزه اقتصاد مقاومتی دارند، گفت: این سوال شاید از آن رو باشد که دانشگاه ها را فقط در تئوریات خلاصه کرده ایم، اما نسل سوم دانشگاه ها، از تئوریات و پژوهش فراتر رفته و به کارآفرینی روی آورده اند، البته این به آن معنا نیست که آموزش و پژوهش را کنار بگذاریم، بلکه در دانشگاه های نسل جدید، آموزش و پروژه های تحقیقاتی به نوعی در خدمت نوآوری و در نهایت اشتغالزایی خواهند بود.
وی متذکر شد: البته اینکه تا چه اندازه این مهم در تمامی دانشگاه های سطح گلستان محقق شده، محل بحث است اما در دانشگاه های مادر استان تا حدود قابل توجهی حرکت به این سمت آغاز شده و در حال پیگیری است.
البرزی تصریح کرد: مراکز رشد و شرکت های دانش بنیان در دانشگاه هایی نظیر دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان و یا دانشگاه آزاد گلستان در حال فعالیت هستند و تا حدود زیادی توانسته اند به هدفمند شدن پایان نامه های دانشجویی کمک کنند. این مراکز یکی از ارکان دانشگاه های نسل سوم هستند و هدف و غایت دانشگاه نسل سوم هم اشتغالزایی است. از طرفی اشتغالزایی یکی از رکن های مهم در اقتصاد مقاومتی به شمار می رود که مورد تاکید مکرر مقام معظم رهبری نیز می باشد.
وی در ادامه تاکید کرد: دانشگاه و دانشجویان به شرط تحقق بستر،  یعنی همان دانشگاه های نسل سوم و هدفمند شدن تحقیق ها و پایان نامه ها و البته تلاش مضاعف به همراه یادگیری عمیق تر، حتماً توان اقدام و عمل در تحقق اقتصاد مقاومتی را دارند.
البرزی در بخش دیگری از این گفتگو عنوان کرد: مطلب دیگری که شاید بی ارتباط با مراکز رشد هم نباشد ابداعات و اختراعات برخی دانشجویان متفکر و تلاشگر است که ممکن است در هر دانشگاهی وجود داشته باشند، بی شک تفکر و نوآوری برای انسان است و چه مکانی از دانشگاه برای پرورش این خصیصه مناسب تر است؟
سرپرست خبرگزاری دانشجو در استان گلستان ادامه داد: در همین دانشگاه جامع گلستان جوان دانشجویی در رشته مهندسی مکانیک در حال تحصیل است که 12 اختراع ثبت شده دارد و اتفاقا رتبه اول جشنواره اختراعات کشور را نیز کسب کرده است، هر محصولی که امروز در جهان مورد استفاده قرار میگیرد حاصل یک فکر نو است از این رو اگر به ابداعات این دانشجویان نیز در سطوح وسیع تر اهمیت داده شود بی شک شاهد ورود محصولات ان شاالله کارآمد و خوب نه تنها در بازارهای خودی بلکه در بازارهای جهانی خواهیم بود و این همان مصداق اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی است.
انتهای پیام/

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه