همراهي ناكافي مديران و نهادها در جذب گردشگر به گلستان

 گذر سالانه چند ميليون مسافر از جاده هاي شمالي مي تواند به رونق اقتصادي و كاهش بيكاري كمك كند اما متاسفانه با اين همه قابليت در گلستان در سال فقط نيم درصد از گردشگران كشوري از استان ديدن مي كنند.

به گزارش زرین نامه به نقل از مینو خبر؛ گلستان با داشتن جذابيت هاي گردشگري متنوعي همچون دريا، كوهستان، جنگل، بناهاي تاريخي و… يكي از بهترين مناطق جذب گردشگران داخلي و خارجي است. جذابيت هاي گلستان يا نگارستان ايران با قوميت هاي مختلفي كه دارد، فارس، تركمن، سيستاني، بلوچ، ترك، مازني و قزاق هر يك با زبان هاي مختلف خود و گويش هاي گرگاني، فندرسكي، كتولي و مازندراني چندين برابر بيشتر از ساير استان هاست.

گذر سالانه چند ميليون مسافر از جاده هاي گلستان مي تواند به رونق اقتصادي و كاهش بيكاري كمك كند اما متاسفانه با اين همه قابليت در استان در سال فقط نيم درصد از گردشگران از استان ديدن مي كنند چرا اين اتفاق مي افتد و مشكل اساسي در كجاست؟ بهترين راهكار چه مي تواند باشد؟ در اين گزارش سعي شده اين مسائل بررسي شوند تا پاسخ قانع كننده اي براي اينگونه سوالات داشته باشيم.

برنامه جامعي براي شناساندن استان وجود ندارد

با اينكه گلستان در شمار استان هايي است كه بيشترين جاذبه هاي گردشگري بكر را داراست اما موانع زيادي دست در دست هم داده اند تا امروز وضعيت استان به نحوي است كه كمترين سهم گردشگر را در ميان ديگر استان ها دارد. مسافراني كه به استان سفر و يا صرفا از آن گذر مي كنند، هيچ گونه اطلاعاتي از مناطق ديدني استان ندارند و اين مسئله حتي براي مردم استان نيز صادق است! در واقع به جرئت مي توان گفت هيچ گونه برنامه جامعي براي شناساندن استان وجود ندارد.

به عقيده كارشناسان، زير ساخت هاي جاده اي نامناسب، نبود امكانات در ناوگان هاي مسافربري، نبود هتل هاي اقامتي، نداشتن امنيت، عدم توجه به حفظ زيبايي هاي محيط زيست و مكان هاي توريستي، خالي شدن روستاها از سكنه، تخريب بافت روستاها، عدم حمايت از زنان روستايي و از همه مهتر نبود تابلوهاي مناسب براي راهنمايي مسافران از عوامل تاثيرگذار در عدم جذب توريست در استان است.

عدم همراهي مديران و نهادها در جذب گردشگران

سئوال اينجاست كه آيا كم كاري هاي صورت گرفته تنها از ناحيه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري است و يا اينكه همه مديران و نهادها در اين امر كوتاهي كرده اند؟ راه و شهر سازي چقدر به بهسازي جاده ها كمك كرده است؟

شهرداري ها چطور عمل كرده اند كه حتي خود گلستاني ها هم مناطق جذاب استان را نمي شناسند؟ چند تابلو در مكان هاي توريستي شهرها نصب شده تا راهنماي گردشگران باشد؟ چه ميزان فضاسازي در پارك ها براي تفريح گردشگران ايجاد شده است؟ اگر هم فضايي ساخته شده باشد متاسفانه امنيت لازم را ندارد تا گردشگر بتواند با اطمينان خاطر در آنها به تفريح بپردازد.

روستاها از بافت سنتي خارج شده اند و شكل معماري غربي به خود گرفته اند! بسياري از مناطق جذاب و ديدني طبيعي شرق استان ناشناخته باقي مانده اند.شركت هاي خدمات دهي توريسي استان هم در شناساندن جذابيت هاي استان كم كاري كرده اند.

امروز نه از منابع طبيعي دفاع مي كنيم نه از گردشگري

امروز نه از منابع طبيعي دفاع مي كنيم نه از گردشگري! محيط زيست براي گردشگري چه سازي كوك كرده كه منابع طبيعي و آبخيزداري با آن هم آوا شود؟ استانداري چه تمهيداتي انجام داده است؟ آيا سازمان آب يا برق در اين زمينه فعاليتي داشته اند؟ آيا رسانه هاي استاني در معرفي جذابيت هاي استان تلاشي كرده اند؟ صدا و سيماي گلستان چقدر در معرفي مناطق جذاب و ناشناخته كار كرده است؟

چند نفر از هنرمندان و نخبگان استان در وبلاگ ها و حساب هاي كاربري شبكه هاي اجتماعي شان جذابيت هاي ديدني گلستان را معرفي كرده اند؟ واقعيت اين است كه همه ما به نوعي در شكل گيري اين وضعيت مقصر هستيم؛ كه امروزه استان هايي كه در داشتن مناطق جذاب گردشگري در مقابل استان گلستان شايد ده به صد هم نبوده اند، اكنون در جذب گردشگر از ما جلو افتاده اند!

نداشتن زيرساخت هاي مناسب براي گردشگران

دكتر جلال كريمي، رييس اتاق فكر استان گلستان معتقد است كه اگر مسافرين هم وارد استان شوند، به راستي چقدر زير ساخت داريم تا بتوان آنان را اسكان داد؟ اگر هتل هم براي اسكان مسافرين آماده داشته باشيم، آيا تمام مسافرين قادرند در اين مكان ها مستقر شوند؟ اگر در مناطق ديدني استان، محل اسكان ارزان قيمت تعبيه مي شد، مسافرين بيشتري به اين مكان سفر مي كردند. زيرا همه مسافرين قادر نيستند هزينه هتل ها را پرداخت كنند.

عضو هيئت علمي دانشگاه گلستان مي گويد:منطقه روستاي زيارت گرگان ديگر جذابيت خود را از دست داده است زيرا مسئولان با دادن مجوزهاي بي مورد و بدون در نظر گرفتن اثرات سوء آن، بافت اين روستا را از حالت طبيعي و سنتي خود خارج كرده اند. وي در ادامه مي افزايد:آيا اين كار ضربه به طبيعت و مناطق گردشگري وارد نساخت؟

در صورتي كه با كوچ دادن مردم روستاي زيارت به زمين هاي پايين دست و ساختن بناهاي جديد مي شد از نابهنجاري ساخت و سازهاي غير بومي جلوگيري كرد و سپس خانه هاي روستايي زيارت را بازسازي نمود و در اختيار گردشگران با هزينه پايين قرار داد.

در شهر گرگان بسياري از مناطق قديمي تخريب شده است، در صورتي كه مي شود با بازسازي همين مناطق به اقامت گردشگران و مسافران كمك كرد تا هم هزينه اقامت كاهش يايد و هم گردشگران بيشتري جذب شوند.

جلال كريمي معتقد است كه مي توان در هر منطقه ديدني استان با استفاده از ظرفيت هاي موجود با بازسازي بافت سنتي و برنامه ريزي مناسب در جذب گردشگران به استان كمك كرد. اين روش مي تواند در رونق بخش روستايي و كشاورزي هم مفيد باشد. كريمي مي افزايد: بسياري از مناطق ديدني در شرق استان يا شناخته نشده اند يا راه ناهموار دارند كه بايد در اين زمينه هم اقداماتي صورت گيرد.

همراهي مسئولان در آشوراده و كاهش محروميت

عضو هيئت علمي دانشگاه گلستان از اينكه در زمينه گردشگري همه نگاه ها تنها به سمت جزيره آشوراده معطوف شده است، ابراز نگراني مي كند و مي افزايد:در گلستان مناطق بسياري هستند كه هنوز بكر و ناشناخته باقي مانده اند و حتي مردم استان هم از اين مناطق ديدن نكرده اند. چرا تا بحث گردشگري مي شود همه فقط به جزيره آشوراده توجه مي كنيم؟!

رييس اتاق فكر گلستان بر اين باور است كه زماني مي توان به آشوراده به عنوان منطقه توريسم توجه كرد كه مسئولان استان همت كنند تا نگاهي ملي به سمت اين جزيره معطوف شود. كريمي مي گويد:در ضلع شرقي مازندران كه شمال بندر تركمن تا بالاي بندر گميش تپه را شامل مي شود، دشت بسيار وسيعي قرار دارد كه اگر مسئولان همكاري كنند و همچنين افراد سودجو به جاي منافع خود به منافع ملي توجه داشته باشند مي تواند مكان خوبي براي پذيرش گردشگران باشد.

مي شود ساختاري چون كيش در آن محل اجرا كرد.اگر اراده بر اين كار باشد مي شود پيشترفتي داشت. با اجراي اين پيشنهاد مي توان مناطق تجاري خوبي براي منطقه تعبيه كرد. البته اين طرح نيازمند مطالعه و تحقيق عميق 2 ساله است. از ويژگي هاي ديگر اين منطقه مي توان به داشتن زمين باير، جاده شوسه، جاده آسفالت آزاد تجاري، ريل قطار و فرودگاه اشاره كرد. تمام فاكتورها در اين منطقه جمع شده و بنابراين هم طبيعت و بوم گردي حفظ مي شود و هم گردشگري و تجارت رونق مي گيرد.

كريمي بر اين باور است خود آشوراده چون زيست بوم است نمي توان دراين منطقه هتل و آپارتمان ساخت با اين عمل تمام ميراث محيط زيستي ما از بين خواهد رفت. وي به.پيشنهاد ديگراتاق فكر اشاره دارد و مي گويد: در اتاق فكر پيشنهاد ديگري داده شده است كه بخشي از خود آشوراده ، بعنوان حوزه جذب گردشگرمعرفي شود. تا طبيعت گردان فقط بازديد از طبيعت بكر و بوم گرد آن داشته باشند.

وي معتقد است : ما زماني مي توانيم از جذب سرمايه گذار سخن بگويم كه كار مطالعاتي انجام داده باشيم.خيلي ها اعلام آمادگي براي بعهده گرفتن كار مطالعاتي را داده اند اما من معتقد هستم كه در داخل دوستان دانش و علم استفاده از تحقيقات را دارند اما چون تجربه ميداني آنچناني ندارند.

در اين مورد لازم است كه در بخشي از شركت هاي خارجي كمك گرفت. اين مسئله را هم در نظر بگيرم كه در كنار اين مسائل بخش شمالي مرز ابي خاكي ما مي تواند كريدور ارتباط آسياي ميانه از طريق راه آهن باشد و استان هاي شمالي ، شرقي، جنوبي و… مي تواند ارتباط اين كريدور شود. از طرفي اگر منطقه آزاد تجاري شكل بگيرد.

موفقيت بيشتري حاصل خواهد شد. اين مسئله زماني نتيجه بخش است كه مسئولان همراهي داشته باشند.زيرا همراهي مسئولان در آشوراده مي تواند محروميت را كاهش دهد تا گلستان گلستاني شود.

مدير كل ميراث فرهنگي استان گلستان بر اين باور است كه ما در معرفي جاذبه ها و قابليت هاي استان عملكرد خوبي نداشته ايم. ابراهيم كريمي مي گويد: ريزش مسافران و گردشگران و اين سير نزولي نشان از عدم برنامه ريزي مطلوب در جذب گردشگران است.

ساخت فيلم مستند از نقاط مختلف و مناطق بكر استان، مي تواند يكي از راهكارهاي ساده براي معرفي جذابيت هاي گردشگري استان باشد. كريمي نيز با تاييد اين موضوع از ساخت فيلم مستند درباره 14 استان خبر مي دهد و مي افزايد: براي جذب گردشگر با مراكز خدمات جذب توريست همكاري كرده ايم. تهيه كتاب از مناطق جذاب هر شهرستان، براي آشنايي گردشگران، يكي ديگر از اقدامات انجام شده براي جذب گردشگر است.

هرچند انجام چنين كارهايي براي جذب گردشگر مفيد است، اما به نظر مي رسد تاريخ مصرف اين راهكارها مربوط به چند دهه پيش است. تنوع، ابتكار و خلاقيتي در جذب گردشگران ديده نمي شود. قطعا با اقداماتي كه قرار است ميراث فرهنگي و گردشگري انجام دهد، نمي توان اميدوار بود كه تغييري در وضعيت جذب مسافران وگردشگران صورت بگيرد.

همراهي مسئولان مي تواند محروميت را كاهش دهد تا گلستان گلستاني شود. اميدواريم هر چه زودتر همت مسئولان در استان دوچندان شود و ما شاهد رونق اقتصادي و فرهنگي استان باشيم تا باز دوباره گلستان گلستاني شود.

انتهای پیام /

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه