فیس بوک (facebook) آری یا نه ؟

زرین نامه: کارشناس رسانه : بهترین راه برای استفاده از فیس بوک ، ورود هدفمند و با برنامه است و برای سرگرمی و وقت گذرانی وارد شدن به فیس بوک و سایر شبکه های اجتماعی مشابه باعث آسیب پذیری و انحراف می شود.

به گزارش زرین نامه، همایش بایدها و نبایدها در زندگی فضای مجازی و شبکه های اجتماعی با عنوان "فیس بوک آری یا نه ؟ " صبح امروز در سالن آمفی تئاتر مجموعه مرحوم فلسفی دانشگاه علوم پزشکی گلستان برگزار شد.

میلاد مهدیانی کارشناس رسانه به عنوان سخنران مراسم با بیان اینکه اینترنت مهمترین ابداع بشر در قرن اخیر است گفت: کارکردهای اینترنت از زمان ایجاد و تا حال حاضر متفاوت بوده است . اینترنت در آغازبا اهداف نظامی ایجادشد ولی به سوی اهداف تبلیغی، فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی سوق پیدا کرد و امروز بهره برداری اقتصادی مهمترین هدف گرداننگان اینترنت است.

وی با ارائه تعریف از شبکه های اجتماعی به تشریح ویژگی های این شبکه ها پرداخت و گفت : مهمترین ویژگی شبکه های اجتماعی عبارت است از انتشار سریع اخبار و آزادانه اطلاعات، امکان عبور از مرزهای جغرافیایی ، شکل گیری وتقویت خرد جمعی ، پویایی و تعامل دوسویه ، کارکردهای تبلیغی و محتوایی، ارتباط مجازی مستمر با دوستان وآشنایان و... می باشد.

مهدیانی در ادامه به بیان پیامدهای منفی شبکه های اجتماعی پرداخت و مهمترین آنها را این گونه برشمرد: شکل گیری و ترویج سریع شایعات و اخبار کذب، تبلیغات ضد دینی والقای شبهات ، نقض حریم خصوصی افراد ، انزوا و دور ماندن از محیط های واقعی اجتماعی ، تاثیرات منفی رفتاری و گفتاری، ترویج یک فرهنگ خاص ارتباطی و ... .

این کارشناس رسانه در خصوص ورود به فیس بوک و چگونگی بهره گیری از آن گفت : بهترین راه برای استفاده از فیس بوک ، ورود هدفمند و با برنامه است و برای سرگرمی و وقت گذرانی وارد شدن به فیس بوک و سایر شبکه های اجتماعی مشابه باعث آسیب پذیری و انحراف می شود و کسانی که می خواهند به فضای مجازی و شبکه های اجتماعی و بخصوص فیس بوک وارد شوند ، قبل ازورود هدف و برنامه روشن خود را مشخص کنند و تحلیل درستی از این فضا بدست آورند .

لازم به ذکر است در این همایش حدود 250 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی و برخی ازمسئولین دانشگاه حضور داشتند و در بخش دوم برنامه ، سخنران همایش به سوالات دانشجویان در زمینه شبکه های اجتماعی و فیس بوک پاسخ گفت .

این همایش از طرف مدیریت امور فرهنگی و فوق برنامه با همکاری کانون جهاد فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی برنامه ریزی و اجرا گردید .