شناسایی۱۶ساختگاه اورانیوم وساخت۱۵۰مجتمع سوختی

زرین نامه: با مروری بر دستاوردهای هسته ای کشورمان در سالیان گذشته و جدیدترین های اتمی ایران می توان به این نکته رسید که ایران روز به روز به رکورد اتمی یک ملت صلح گرا نزدیکتر می شود.

به گزارش زرین نامه، با مروری بر دستاوردهای هسته ای کشورمان در سالیان گذشته و جدیدترین های اتمی ایران می توان به این نکته رسید که ایران روز به روز به رکورد اتمی یک ملت صلح گرا نزدیکتر می شود.

دستاوردهای هسته ای سالیان گذشته

واحد تولید دی‌اکسید اورانیوم طبیعی با خلوص هسته ای که در کارخانه فراوری اورانیوم و تولید سوخت هسته ای ایران راه اندازی شده است، از جمله این طرحها می باشد.

دستگاه طیف سنج جرمی چهار قطبی دیگر طرحی است که توسط متخصصان و پژوهشگران سازمان انرژی اتمی طراحی و تولید شده است.

از دیگر دستاوردهایی که می توان بدان اشاره کرد آغاز عملیات اجرایی استقرار سامانه های پرتودهی استان های چهارمحال و بختیاری و آذربایجان شرقی است.

'تولید ایزوتوپ های پایدار در مجتمع آب سنگین اراک '، 'تولید ژنراتور رادیودارویی گالیوم- 68 / ژرمانیوم-68 ' و 'ساخت اولین شتابگر الکترواستاتیک kev 200'از دیگر دستاوردها در این عرصه است.

به گزارش ایرنا، در امتداد سال همت مضاعف و کار مضاعف و در طلیعه بهار سال جهاد اقتصادی و در پنجمین جشن روز ملی فناوری هسته ای، همگام با آغاز دوره بلوغ صنعت هسته ای در کشور، تلاشگران عرصه فن آوری هسته ای در سازمان انرژی اتمی ایران، حماسه ای دیگر رقم زدند و دستاوردهای دیگری به ملت ایران تقدیم کردند.

تکمیل چرخه سوخت هسته ای و مراحل مختلف آن عزم راسخ و مجاهدت خستگی ناپذیر جوانان این مرز و بوم را همواره طلب می کند و در این راستا این تلاش ها به ثمر نشسته و یکی از مراحل تکمیل تبدیلات اورانیوم با موفقیت به مرحله تولید رسیده است.

آنچه از استخراج اورانیوم در معدن تا تولید سوخت مورد نیاز راکتورهای هسته ای تحت عنوان 'چرخه سوخت هسته ای' شهرت دارد، در بر دارنده مراحل متعددی است که هر یک حدیث مفصلی از دلدادگی فرزندان برومند این مرز و بوم دارد.

شایان ذکر است که تهیه و تولید سوخت راکتورهای تحقیقاتی اراک و تهران در صدر اولویت های کاری سازمان انرژی اتمی ایران قرار دارد.

باید به این نکته اشاره کرد که سوخت راکتور تحقیقاتی اراک به دلیل وجود اب سنگین در اطراف آن، نیاز به استفاده از اورانیوم غنی شده ندارد و از اورانیوم با غنای طبیعی استفاده کند. در حالی که راکتور تحقیقاتی تهران به سوخت به غنای حدود 20% نیازمند است.

واحد تولید دی اکسید اورانیوم طبیعی با خلوص هسته ای در کارخانه فرآوری اورانیوم و تولید سوخت هسته ای اصفهان با رعایت استانداردهای بین المللی هم اکنون در حال تولید ماده اصلی سوخت هسته ای جهت استفاده در راکتور تحقیقاتی اراک است.

در حقیقت دستیابی به این مهم، گامی استوار و محکم در مسیر تولید سوخت مورد نیاز دیگر راکتورهای تحقیقاتی خواهد بود.

ماده اولیه مصرفی این واحد، کیک زرد یا سنگ معدن تغلیظ شده اورانیوم (U3O8) است که با استفاده از حلال های معدنی و آلی طی یک فرآیند پیچیده شیمیایی به پودر دی اکسید اورانیوم طبیعی خالص (UO2) با مشخصات ویژه هسته ای و قابلیت سرامیکی شدن تبدیل می شود.

طراحی و ساخت این واحد به گونه ای انجام شده است تا بکارگیری مواد شیمیایی مضر به کمترین میزان کاهش یافته و دوباره در چرخه تولید به کار گرفته شوند. این شیوه نه تنها در بردارنده صرفه جویی اقتصادی است بلکه ساز و کار مطمئنی برای به حداقل رساندن آلودگی های زیست محیطی ناشی از فرایندهای تولید صنعتی به شمار می آید.

تولید اکسید اورانیوم طیبعی UO2 خالص در کشور گام مهمی است که با خود پیشرفت در عرصه فناوری هسته ای در ابعاد تحقیقاتی و هم چنین راکتورهای قدرت را به همراه خواهد داشت و می تواند سکوی پرتاب باشد تا فعالیت های تکمیلی مختلف بر این مبنا مجال بروز و ظهور یابند.

همچنین مجتمع تولید آب سنگین اراک خط تولید ترکیبات مختلف از ایزوتوپ های پایدار را راه اندازی کرد.

هرچند تولید اکسید اورانیوم طبیعی پیشرفت مهمی به شمار می اید ولی تولید ترکیبات ایزوتوپ های پایدار از اهمیت ویژه ای نیز برخوردار است. در این راستا تولید آب سنگین با خلوص بالا در مجتمع آب سنگین اراک فرصت ها و امکانات مناسبی برای تولید ایزوتوپ های پایدار در داخل کشور را فراهم کرده است. مجتمع آب سنگین اراک با استفاده از این ظرفیت تولیدی و با بهره گیری از توانمندی های محققان و پژوهشگران دانشگاهی، تولید ایزوتوپ های پایدار را سرلوحه اهداف پنج ساله خود قرار داده و به عنوان اولین گام به تولید حلال های دوتره (NMR) اقدام کرده است.

با توجه به نیاز بیشتر آزمایشگاه های صنعتی و دانشگاهی کشور به این ترکیبات از یک سو و مشکلات تهیه و هزینه های سنگین تامین آن از سوی دیگر، تولید این مواد در مجتمع آب سنگین اراک گامی مهم در راستای کاهش وابستگی به منابع خارجی در این زمینه به شمار می آید.

مجتمع آب سنگین اراک تاکنون موفق شده است پنج ترکیب دو تره برای مصارف عمومی عرضه کند و دو ترکیب را نیز به صورت آزمایشگاهی تولید کند. این مجتمع در نظر دارد تا پایان سال 1390 حداقل پنج ترکیب ایزوتوپی دیگر را نیز تولید کند. ترکیبات ایزوتوپی کاربردهای فراوانی در دستگاه های سنجشی مانند NMR، شناسایی واکنش های شیمیایی، تحقیقات زیست محیطی، تحقیقات پزشکی و داروسازی را دارند. محصولات آنها قابل عرضه به دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشور است. کیفیت این تولیدات قابل رقابت با مشابه خارجی است و گام مهمی در مسیر خودکفایی در این عرصه به شمار می آید.

ایران چهارمین تولید کننده رادیوداروی 64CU-ATSM در جهان

بر اساس این گزارش؛ پژوهشگران پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای سازمان انرژی اتمی ایران برای اولین بار در کشور توانستند با استفاده از مواد اولیه تولیدی در این پژوهشگاه رادیو داروی 64CU-ATSM را تولید کنند.

این رادیو دارو یکی از مهم ترین رادیوداروهای مورد استفاده در روش نوین تصویربرداری با گسیل پوزیترون معرف به PET است که تشخیص بافت کم اکسیژن توسط آن با موفقیت در بیماری های انسانی در 3 کشور جهان آزمایش شده است. تشخیص بافت کم اکسیژن در بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان ها، انفارکتوس قلبی و مغزی بسیار حیاتی است.

این رادیو دارو به دلیل نیمه عمر مناسب حدود 13 ساعت یکی از بهترین گزینه ها در رادیوداروهای PET به شمار می رود و به دلیل خواص استثنایی هسته ای هم دارای اثرات تشخیصی و هم اثرات درمانی است. رادیو ایزوتوپ این رادیو دارو برای اولین بار در جهان و به روش ابتکاری در پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای تولید شده است.

این رادیو دارو در چارچوب طرح کلان ملی رادیوداروهای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با موفقیت تولید شده و پس از اتمام مراحل پیش بالینی اینک آماده بهره برداری در مراکز پزشکی هسته ای کشور مجهز به دوربین PET است.

ایران پس از کشور ژاپن دومین تولیدکننده این رادیو دارو در آسیا و چهارمین تولیدکننده در جهان محسوب می شود.

دستگاه طیف سنج جرمی چهار قطبی ساخته شد

همچنین متخصصین و پژوهشگران سازمان انرژی اتمی ایران اولین نمونه دستگاه طیف سنج جرمی چهار قطبی را در کشور با موفقیت طراحی و تولید کردند.

دستگاه بسیار پیشرفته و دارای فناوری پیچیده طیف سنج جرمی در تشخیص میزان و درصد غنای اورانیوم در سایت های غنی سازی به کار می رود.

این دستگاه هم اکنون در سایت غنی سازی نطنز نصب و راه اندازی شده است. این دستگاه از اجزایی چون چشمه یونی که کار تولید یون و پرتاب آن به قسمت آنالیزور را برعهده دارد، آنالیزور جهت فیلتر کردن ایزوتوپ های یونی و جداسازی و هدایت آنها به قسمت آشکارساز به کار می رود - جریان یون ها به آشکارساز وارد شده و تبدیل به سیگنال الکتریکی می شود، اتصالات الکتریکی و محفظه های خلاء بالا و قسمت الکترونیک و نرم افزار دستگاه تشکیل شده است.

ساخت این دستگاه با توجه به توجه به تحریم ناعادلانه کشور در این زمینه و قیمت بالای آن ارزشمند و قابل توجه است.

متخصصین انرژی اتمی هم اکنون در حال بهینه سازی و اصلاح اشکالات سیستم اول از نظر قدرت تفکیک طیف های ایزوتوپی و پایداری طیفی هستند.

تولید ایزوتوپ های پایدار در مجتمع آب سنگین اراک

بر اساس این گزارش، مجتمع آب سنگین اراک با بهره گیری از متخصصین و محققین دانشگاهی ایزوتوپ های پایدار پر مصرف کشور را با موفقیت تولید نموده است و به عنوان اولین گام به تولید حلال های دوتره (NMR Grade) اقدام کرده است.

این پروژه با هدف رفع نیاز آزمایشگاه های صنعتی و دانشگاهی کشور و جلوگیری از خروج ارز از کشور و همچنین کاهش وابستگی به اجرا درآمده است.

مجتمع آب سنگین اراک تاکنون عرضه پنج ترکیب دوتره برای مصارف عمومی و دوترکیب دوتره به صورت آزمایشگاهی را با موفقیت پشت سر گذاشته است.

این مجتمع در نظر دارد تا پایان سال 1390 حداقل پنج ترکیب دیگر تولید کند.

ترکیبات ایزوتوپی کاربردهای فراوانی در دستگاه های سنجش مانند NMR، شناسایی واکنش های شیمیایی، تحقیقات زیست محیطی، تحقیقات پزشکی، داروسازی و ... دارد.

حلال های دوتره که در سال 89 در مجتمع آب سنگین اراک سنتز و تولید شده است، شامل: سنتر کلروفوم دوتره، سنتز استونیتریل دوتره، سنتزاستن دوتره، سدیم دوتریوم اکساید و دوتریوم کلراید می باشد.

همچنین دو حلال سنتز دی متیل سولفوکساید و سنتز متانول دوتره بصورت آزمایشگاهی در سال 89 سنتز و تولید شده است.

برای اولین یار در قاره آسیا؛ ژنراتور رادیودارویی گالیوم - 68 / ژرمانیوم - 68 تولید شد

برای اولین بار در قاره آسیا ژنراتور رادیو دارویی گالیوم - 68 / ژرمانیوم - 68 در پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای سازمان ارنژی اتمی ایران به تولید رسید.

این سیستم رادیودارویی که درچهارچوب طرح کلان ملی رادیو های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به تولید انبوه رسیده است، جایگاه ویژه ای در تشحیص بیماری ها بویژه سرطان سیستم نورواندوکرین دارد.

گالیوم 68 یکی از رادیونوکلئیدهای مهم و کاربردی در حوزه پزشکی هسته ای جهت استفاده در تصویر برداری به روش PETمی باشد.

محصول این ژنراتور رادیونوکلئید ژرمانیوم 68 با نیمه عمر 3/68 دقیقه می باشد که بدلیل عمر نسبتا کوتاه این رادیونوکلئید بهترین شیوه دستیابی به آن ژنراتور ژرمانیوم -68/ گالیوم - 68 می باشد.

در حال حاضر مراحل بمباران، خالص سازی شیمیایی، کنترل کیفی های مرتبط و تولید اولین نمونه از این ژنراتور جهت دوشیدن گالیوم -68 بمنظور استفاده مستقیم و یا نشاندار کردن ترکیبات دیگر تشخیصی با موفقیت انجام شده است و نمونه های بیشتر آماده تولید و ارسال به مراکز مجهز به سیستم PET می باشد.

تاکنون حداقل 4 رادیوداروی حاوی گالیوم 68 به تصویب انجمن پزشکی هسته ای اروپا رسیده است و اینک در 28 کشور اروپایی بطور روزمره این رادیوداروها در تشخیص بیماری های سرطانی و برخی عفونت ها بکار می روند و سالانه این رادیو دارو به 70 هزار بیمار تزریق می شود.

ساخت اولین شتابگر الکترواستاتیک 200 kev

پژوهشگران و متخصصین پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای سازمان انرژی اتمی ایران همچنین موفق شدند یک سیستم کامل شتاب دهنده با انرژی بیشینه 200 kev را برای تولید باریکه پروتون، دوترون و آلفا طراحی و تولید نمایند.

در این پروژه علاوه بر ساخت ستون شتاب دهنده مناسب برای انرژی 200 kev، منبع تغذیه 200 kev ، ترانس ایزوله 200 kev ، چشمه یونی از نوع فرکانس رادیویی، اتصالات و متعلقات مرتبط به هدایت باریکه در خلاء و سیستم کنترلی، مونیترینگ و ... طراحی و ساخته شد.

با اجرای موفقیت آمیز این پروژه که پس از طراحی و ساخت ستون شتاب دهنده با انرژی 150 kev صورت گرفته است، علاوه بر در اختیار گذاشتن ابزاری سودمند برای محققان، فناوری بدست آمده برای کشور و تربیت نیروهای متخصص از دستاوردهای این طرح است.

عملیات اجرایی استقرار سامانه های پرتودهی دو استان همزمان کلید خورد
همچنین عملیات اجرایی استقرار سامانه های پرتودهی استان های چهارمحال بختیاری و آذربایجان شرقی به همت متخصصین پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای سازمان انرژی اتمی ایران و با حمایت مادی و معنوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همزمان با سالروز ملی فناوری هسته ای آغاز شد.

این سامانه ها که قابل ارتقاء به پنج سامانه در نقاط مختلف کشور هستند دارای مزایای منحصر به فردی هستند که از جمله می توان به پرتودهی بسته بندی نهایی محصول، عدم تاثیر دما، فشار و رطوبت بر عملکرد آن، عدم ایجاد آثار سوء بر مصرف کنندگان، تاثیر فوری و قابلیت استفاده فوری از محصول و همچنین عدم استفاده از افزودنی های شیمیایی اشاره کرد.

پرتودهی کاربردهای مختلفی در کشاورزی و صنایع غذایی، پلیمر، شیمی و محیط زیست؛ صدمت، پزشکی، بهداشتی و... دارد. از جمله جلوگیری از فساد محصولات کشاورزی، کاهش آلودگی های میکروبی، افزایش زمان ماندگاری میوه و مواد غذایی، اصلاح ساختار مولکولی و بهبود خواص حرارتی، فیزیکی و شیمیایی مواد پلیمری ارزان قیمت، حفاظت از محیط زیست با طراحی، فرمولاسیون و تهیه پلیمرهای زیست تخریب، سترون سازی تجهیزات و محصولات یکبار مصرف پزشکی، پرتودهی فرآورده های خون و لوازم آن و بازیافت ضایعات پلاستیک و تفلون و... را می توان نام برد.

- در این سامانه ها که از نوع صنعتی هستند از چشمه کبالت 60 یا سزیوم 137 برای پرتودهی استفاده می شود.

منسوخ شدن روش استریل با گاز اکسید اتیلن به علت آلودگی و خطرات زیست محیطی، هزینه بالا و کار زیاد در روش سنتی و از بین رفتن 20 درصد محصولات کشاورزی ایران به طور سالانه ضرورت انجام این طرح را نمایان می سازد.

- در حال 200 سامانه پرتودهی در 32 کشور عضو آژانس از جمله آمریکا، انگلیس، فرانسه ... و ایران در حال کار است.

- IR-136 تنها سامانه پرتودهی کشور است که در سال 1364 احداث و راه اندازی شده است.
جدیدترین دستاوردهای اتمی ایران

آخرین خبر از جدیدترین دستاوردهای اتمی ایران را روز گذشته رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان ارایه داد. فریدون عباسی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان امروز شنبه در حاشیه همایش سالانه مدیران صنعت هسته‌ای کشور در جمع خبرنگاران، در پاسخ به سؤالی درباره افزایش میزان ذخایر اورانیوم کشور، با بیان اینکه یکی از مسائل مهم در صنعت هسته‌ای کشور تامین مواد اولیه است، گفت: ما در 34 سال گذشته اقدامات زیادی را در راستای کشف معادن اورانیوم صورت دادیم و در یک و نیم سال گذشته به بحث اکتشاف بیش‌تر پرداختیم و منابع جدید اورانیوم را شناسایی کردیم.

عباسی درباره تعیین ساختگاه‌های نیروگاه‌های هسته‌ای در کشور، اظهار داشت: کل کشور ظرف چند سال گذشته مورد بررسی قرار گرفته و مکان‌های مناسب را با پارامترهای جهانی بررسی کردیم و شانزده ساختگاه را در نقاط مختلف کشور شناسایی کردیم. از بین این شانزده ساختگاه به ترتیب چند تا از آن‌ها که دارای اولویت هستند مورد هدف قرار می‌گیرند تا ما راکتورهای قدرت‌مان را در آینده در این مکان‌ها بسازیم.

عباسی با اشاره به فعالیت‌های غنی‌سازی ایران با غنای کم‌تر از پنج درصد و تا 20 درصد، افزود: اورانیوم تا غنای 20 درصد مخصوص استفاده از راکتورهای تحقیقی از جمله راکتور تهران است و ما به اندازه نیازمان آن را تولید کرده‌ایم. ما بخشی از اورانیوم تا غنای 20 درصدمان را همانطور که رسانه‌های خارجی گزارش کردند به U3O8 بیست درصد تبدیل کردیم که در صفحه‌های سوخت راکتور تهران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی توضیح داد: اساس غنی‌سازی 20 درصدی ما به این دلیل بود که کشورهای دیگر حاضر نشدند آن را به ما بدهند و حالا ما سوخت راکتورمان را خودمان تولید می‌کنیم و آمادگی داریم کشورهای دیگر را از این سوخت بهره‌مند سازیم و این تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهد بود.

عباسی اشاره کرد که سوخت 3.5 درصد ما در حد محدود در میله‌های سوخت قرار گرفته و در راکتور تهران تست‌های مربوطه انجام می‌شود تا برای تولید مجتمع‌های سوخت راکتور 360 مگاواتی و راکتورهای قدرت بالای هزار مگاوات آماده شوند.

رییس سازمان انرژی اتمی در واکنش به انتشار خبری مبنی بر نصب سانتریفیوژهای نسل پیشرفته در نطنز و جوسازی رسانه‌های غربی مبنی بر این که چنین اقداماتی در آستانه مذاکرات ایران و 1+5 از سوی ایران تحریک‌آمیز است، گفت: من برای رسانه‌های غربی و کشورهایی که از شنیدن چنین اخباری تحریک می‌شوند پیغامی دارم و آن این است که آستانه تحمل خود را بالا ببرند. اگر کشوری مسیر تکنولوژی و فن‌آوری را طی می‌کند باید با آن گفت‌وگو کنند و راه‌های همکاری را بررسی کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین درباره بخشی از گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که مربوط به راکتور تحقیقاتی 40 مگاواتی اراک است، ضمن تایید این بخش تصریح کرد: ما درباره راکتور تحقیقاتی اراک یک روند منطقی و معقولی داریم و آن این است که تاسیسات جانبی راکتور را آماده کنیم، محفظه اصلی راکتور مدت‌هاست که ساخته شده و منتظر آماده شدن محل نصب آن بودیم که باید تغییرات کوچکی در آن صورت می‌گرفت و به‌زودی محفظه اصلی را حمل می‌کنیم و در سر جای خود قرار می‌دهیم و در سال آینده راکتور را با سوخت مجازی راه‌اندازی می‌کنیم.

وی ادامه داد که در حال حاضر 150 مجتمع سوخت ساخته شده است و آماده برای انتقال به اراک است بنابراین روندی که ما در راکتور اراک طی می‌کنیم طبق برنامه است و امیدواریم کسی از این روند تحریک نشود.

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه درباره نصب نسل سانتریفیوژهای پیشرفته در نطنز، ‌گفت: این خبر توسط کارشناسان آژانس ثبت و گزارش شده و به دلیل ناامن بودن دستگاه اطلاعاتی و امنیتی آژانس که مستندات را نمی‌تواند در داخل خود نگه دارد این خبر در اختیار رسانه‌های خارجی قرار گرفت. ما قرار نداشتیم تا زمان نهایی شدن این مساله، آن را نهایی کنیم اما چیز پنهانی نبود چرا که آژانس همیشه حضور دارد و فعالیت‌های ایران را تحت نظارت دارد.

عباسی افزود: همچنین نسل پیشرفته سانتریفیوژها 180 ماشین نیست، خیلی بیش‌تر از این‌هاست و به تدریج نصب می‌شوند چرا که شرایط لازم برای بهره‌برداری باید فراهم شود.

وی گفت: برنامه ما این است که تعداد نهایی این نسل پیشرفته را به‌زودی در اختیار افکار عمومی قرار دهیم اما به طور یقین باید بگویم که قبل از قرار گرفتن این اخبار در اختیار رسانه‌ها، بازرسان آژانس در جریان این مساله قرار می‌گیرند و حتما خبرش از آژانس درز خواهد کرد.

معاون رئیس جمهور در خصوص اینکه در گزارش اخیر آژانس خبری مبنی بر خاموشی قلب راکتور بوشهر منتشر شده است، گفت: از زمان راه‌اندازی در شهریور 90 که شاهد راه‌اندازی مقدماتی بودیم به دفعات مختلف نیروگاه وارد شبکه شده و برق تولید کرده است. ما حتما باید آزمایش‌های مربوط به تست اجزای مختلف راکتور را به درستی انجام دهیم و نباید درگیر بحث‌های ژورنالیستی در این مساله شویم.

به گفته وی راکتور یک کارخانه تولید برق است و ایمنی خاص خود را داشته باشد.

وی با بیان اینکه راکتور بوشهر از ایمنی هسته‌ای برخوردار است، تصریح کرد: بیش‌تر اشکالاتی که ظرف یک سال و نیم گذشته در راکتور در دوران آزمایش‌ها مشاهده شد مربوط به بحث‌های غیرهسته‌ای است یعنی در توربین و ژنراتور.

وی تاکید کرد:‌ راکتور از ایمنی هسته‌ای برخوردار است. بیش‌تر اشکالاتی که ظرف یک سال و نیم گذشته در راکتور در دوران آزمایش‌ها مشاهده شد مربوط به بحث‌های غیرهسته‌ای است یعنی در توربین و ژنراتور. اخیرا نیروگاه به شبکه متصل و برق هزار مگاوات را تامین کرد و بعد از یک هفته تا 10 روز طبق برنامه از مدار خارج تا بازبینی لازم در آن انجام شود. به لطف خدا با فعالیتی که پیمانکار روس انجام داده است تجهیزات مورد نیاز ژنراتور از روسیه وارد ایران شده است و ژنراتور در حال بسته شدن مجدد و راه‌اندازی است و ظرف یک هفته و دو هفته آینده انتظار داریم نیروگاه دوباره وارد شبکه شود، البته بعد از آن دوباره آزمایش‌ها را ادامه می‌دهیم تا زمان تحویل موقت به بهره‌بردار ایرانی فرا رسد.

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: وقتی رسیدیم به شرایطی که بهره‌بردار ایرانی آماده تحویل گرفتن نیروگاه شود، زمان تحویل‌گیری موقت نیروگاه است.

رئیس سازمان انرژی اتمی در خصوص اینکه آیا بهره‌بردار ایرانی، نیروگاه را تا پایان زمستان سال جاری تحویل می‌گیرد؟ گفت: برنامه اول ما تا پایان سال 90 بود اما با مشکلاتی که پیمانکار به ما گفت و دیدیم مشکلات منطقی است، طبق توافق دو طرفه تحویل مقدماتی را به تاخیر انداختیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که چه زمانی می‌توان شاهد فعالیت کامل راکتور تهران با تامین سوخت مورد نیاز تولیدی در داخل کشور باشیم؟ گفت: اول این که لازم نیست راکتور در تمام روزهای ماه فعال باشد. ما بر اساس نیاز بیمارستان‌های کشور، مراکز آموزشی و دانشگاهی، راکتور را فعال می‌کنیم تا به این شکل در مصرف سوخت صرفه‌جویی لازم را داشته باشیم.

به گفته وی در حال حاضر حدود 12 مجتمع سوخت تولید شده که نیمی از آن‌ها در اختیار راکتور تهران قرار گرفته و نیمی دیگر در اصفهان نگهداری می‌شود تا هر وقت راکتور تهران مطالبه سوخت داشت به آن تحویل دهند.

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه