آغاز طرح کشت 170 هکتار زیتون در علی‎آباد کتول

زرین نامه: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان علی‎آباد کتول گفت:‌ طرح کشت زیتون به صورت غیرمتمرکز در علی‎آباد کتول آغاز شده است.

به گزارش زرین نامه، حسین حاجی‎آبادی عصر امروز در جمع کشاورزان شهرستان علی‎آباد کتول اظهار داشت: اهمیت زیتون آن قدر زیاد است که سوره‎ای در قرآن به این نام آمده است، محصول این درخت همیشه سبز به صورت شوری، کنسروی، روغنی و دارویی استفاده می‎شود.

وی ادامه داد: زیتون دارای خواص بسیار زیادی است و براساس تحقیقات به عمل آمده، روغن آن بهترین روغن بعد از روغن کنجد است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان علی‎آباد کتول خاطرنشان کرد: فرمانداری و مدیریت جهاد کشاورزی این شهرستان برای بهره‎برداری از درخت زیتون به عنوان میوه کنسروی، استحصال روغن و برای حفظ سلامتی و معیشت اقتصادی خانوار روستایی اقدام به توسعه و کشت درخت زیتون به صورت غیرمتمرکز در محوطه ادارات، معابر عمومی، حاشیه جاده‎های شهری و روستایی، منازل، حاشیه مزارع و ... کرده است.

وی با بیان اینکه قیمت هر اصله نهال زیتون 9 هزار ریال است، تصریح کرد: با قیمت هر اصله 150 تومان در اختیار متقاضیان روستایی قرار می‎گیرد که روستائیان می‎توانند، برای دریافت به دهیاری‎ها مراجعه کنند.

حاجی‎آبادی افزود: تمام ادارات، دستگاه‎های دولتی و شهرداری‎ها می‎توانند برای دریافت نهال به مراکز خدمات جهاد کشاورزی مراجعه کنند.

کشت 35 هزار و 200 اصله نهال

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان علی‎آباد کتول عنوان کرد: در این طرح 35 هزار و 200 اصله نهال در 170 هکتار به صورت غیرمتمرکز کشت خواهد شد.

کارشناس مسئول زراعت و باغبانی اداره جهادکشاورزی شهرستان علی‎آباد کتول نیز در این جلسه گفت: به طور متوسط هر درخت زیتون در هر سال 50 کیلوگرم محصول می‎دهد که 30 درصد آن کنسرو و 16 درصد هم روغن می‎دهد.

علیرضا ابراهیمی افزود: از هر درخت هشت کیلوگرم روغن و 15 کیلوگرم کنسرو حاصل می‎شود که با این وجود با پایین‌ترین قیمت درآمد هر درخت 75 هزار تومان است.

تولید 80 تن زیتون در علی‎آباد کتول

وی، سطح زیرکشت زیتون در علی‎آباد کتول را در حال حاضر 80 هکتار اعلام کرد و اذعان داشت: از این میزان کشت در سال گذشته نزدیک به 80 تن بهره‎برداری شده است.

ابراهیمی، نداشتن حصارکشی در اطراف باغات زیتون و هزینه بالای حصارکشی را از مشکلات باغداران برشمرد و گفت: خسارت حیوانات به دلیل عدم حصارکشی از دغدغه‎های زیتون‎کاران است.

کارشناس مسئول زراعت و باغبانی اداره جهادکشاورزی شهرستان علی‎آباد کتول ابراز داشت: از سویی عدم قیمت مناسب و تضمین‎شده در زمان فروش موجب دلسردی آنان شده است./فارس

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه