علی آبادی ها 75 لیتر بیشتر از استاندارد آب مصرف می کنند

معاون برنامه ریزی و منابع انسانی شرکت آب و فاضلاب استان گلستان گفت: هر شهروند علی آباد کتول 225 لیتر در شبانه روز آب مصرف می کند و این در حالی است که الگوی صحیح مصرف آب بر اساس جدول استاندارد، برای هر فرد در شبانه روز 150 لیتر است.

به گزارش زرین نامه؛ علیرضا عسگری در همایش آب و خانواده با محوریت مدیریت صحیح مصرف آب در جمع کارکنان مرکز بهداشت و اداره آب و فاضلاب شهری این شهرستان از مواجه شدن استان گلستان با تنش آبی در دهه آینده خبر داد و گفت: به دلیل رشد جمعیت، صنعت، کشاورزی و مصرف، در سال 1405 گلستان جزء 13 استانی می شود که با تنش آبی مواجه است.

وی به موارد مصرف آب در استان گلستان اشاره کرد و افزود: در این استان 6 درصد آب برای شرب، 4 درصد در صنعت و پرورش ماهی و 90 درصد در بخش کشاورزی مصرف می شود بنابراین نیاز است که اداره جهاد کشاورزی بازدهی از آب را بالا ببرد و فقط به آبیاری بارانی و قطره ای اکتفا نکند و طرح های بروزی را بکار بگیرد.

عسگری درباره منابع تأمین آب مصرفی استان گلستان اظهار کرد: 283 حلقه چاه و 15 چشمه در بحث تامین آب استان بکار گرفته شده است و در حال حاضر با وجود سهم سرانه برای هر فرد ایرانی 2 هزار و 300 متر مکعب آب، این مقدار برای هر فرد گلستانی در سال یک هزار و 500 متر مکعب است و این مواجه شدن استان با مشکل کم آبی را نشان می دهد.

وی به نتایج نظرسنجی ها که آب بعد از نان در رتبه دوم اسراف قرار می گیرد اشاره کرد و گفت: در کشور ایران 24 برابر سایر کشورهای دنیا در زمان مسواک زدن، آب مصرف می شود باید آگاه بود که منابع آب ثابت ولی جمعیت رو به افزایش است بنابراین سهم آب مردم کم می شود.

عسگری با بیان اینکه کشور ایران به 2 ناحیه «خشک و نیمه خشک» و  « مرطوب» تقسیم شده است، عنوان کرد: تنها 30 درصد از مناطق کشور بارندگی مناسبی دارند بنابراین یکی از دغدغه های مسئولان کشوری مشکلات آب است زیرا که در کمبودش به عنوان یک کالای محلی و منطقه ای سخت می شود از کشوری دیگر وارد کرد و حتی اگرامکاناتش مهیا شود، دولت هزینه بالایی باید پرداخت کند.

وی درباره اینکه با صرفه جویی 10 درصد آب می توان بحران تابستان را از پیشرو گذراند، تأکید کرد: بستن شیر آب هنگام نیاز نداشتن به آب در وضو گرفتن و مسواک زدن، نگهداری آب در یخچال یا استفاده از قالب یخ برای سرد کردن آن، بستن شیر فلکه بعد از کنتور هنگام مسافرت، آبیاری فضای سبز در هوای خنک و استفاده از آبپاش، شستن ماشین با سطل آب، تعویض واشر شیرهای خراب، روش های صحیح برای مصرف آب هستند.

معاون برنامه ریزی و منابع انسانی شرکت آب و فاضلاب استان گلستان در پایان خاطر نشان کرد: حفظ منابع، فاضلاب و دور ریز کمتر، کمک به محیط زیست و اقتصاد خانواده و دوستی با طبیعت حاصل درست مصرف کردن آب است.

افزایش 120 متری عمق حفاری برای تأمین آب علی آبادی ها 

رییس اداره آب و فاضلاب شهری علی آباد کتول نیز در این همایش گفت: این همایش با همکاری امور آب و فاضلاب شهری و مرکز بهداشت شهرستان با هدف صرفه جویی در آب به ویژه در فصل تابستان برگزار شد.

محمد جعفر مزیدی با بیان اینکه آب مصرفی 25 هزار مشترک علی آباد کتول از 17 حلقه چاه تامین می شود، اذعان داشت: آب آشامیدنی این شهرستان از نظر کیفیت با استاندار جهانی مطابقت دارد و مرکز بهداشت نیز بر سالم ماندن آن نظارت می کند.
وی با تاکید بر اینکه قرن جدید، قرن جنگ آب است، خاطر نشان کرد: در سال های گذشته عمق چاه های آب 80 تا 90 متر بود ولی در حال حاضر به 200 تا 300 متر نیز رسیده است که مشکلات کم آبی برای نسل آینده را هشدار می دهد و بنابریان باید در حفظ آن کوشا باشیم.

انتهای پیام/

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه