مزيت های داربستی كردن باغات انگور/ از 3 برابر شدن محصول تا نابودی آفات

 استفاده از سيستمهاي تربيت مو و داربستي كردن باغات انگور در نقاط گوناگون جهان رايج بوده و مرتباً در حال كامل شدن است. سيستم تربيت انگور در كشورهاي عمده توليد كننده انگور از جمله ايتاليا، اسپانيا، فرانسه، آمريكا و تركيه عمدتاً به صورت داربستي بوده در حالي كه در بسيار از مناطق كشور ما باغداران همچنان از سيستم هاي سنتي استفاده مي كنند.

به گزارش زرین نامه؛ كشت و پرورش انگور در ايران از سابقه ديرينه اي برخوردار است. با توجه به شرايط اقليمي مناسب، ايران از گذشته هاي دور يكي از مهمترين مناطق توليد انگور براي مصارف تازه خوري و توليد كشمش بوده است. امروز نيز انگور يكي از مهمترين محصولات باغي در ايران به شمار مي رود. انگور علاوه بر امكان اشتغال زايي يكي از محصولات ارزآور در كشور بوده و مي تواند در توسعه صادرات غيرنفتي در بخش كشاورزي سهم بسزايي داشته باشد.

از نظر سطح زير كشت، توليد انگور و كشمش در ايران از جايگاه بسيار خوبي در جهان برخوردار است، اما از نظر ميزان عملكرد در واحد سطح و كيفيت، محصولات توليد شده در پاره اي از مناطق از حد مطلوب و ايده آل فاصله داشته و در نتيجه هزينه تمام شده براي توليد هر كيلوگرم محصول نيز بالاتر از ميانگين معقول بازار است كه موجب كاهش صرفه اقتصادي و توان رقابت با ساير كشورها مي شود.

پايين بودن كيفيت و بالا بودن ضايعات و هزينه تمام شده متاثر از عوامل متعددي است كه مهمترين عامل آن نوع سيستم تربيت بوته انگور است. طبيعت بوته مو بالا رونده است و در مناطق اصلي رويش، اين گياه در جنگل از ساير درختان به عنوان قيم استفاده كرده و در بالاي تاج، مستقر ميشود. بوته هاي مو در هنگام جواني قادر به حفظ خود نيستند و اگر به داربست بسته نشوند، توليد آنها براي چندين سال بسيار محدود خواهد شد. اين روال ادامه خواهد داشت تا زماني كه تنه قوي شده و بتواند شاخه ها و ميوه ها را حفظ كند.

استفاده از سيستمهاي تربيت مو و داربستي كردن باغات انگور در نقاط گوناگون جهان رايج بوده و مرتباً در حال كامل شدن است. سيستم تربيت انگور در كشورهاي عمده توليد كننده انگور از جمله ايتاليا، اسپانيا، فرانسه، آمريكا و تركيه عمدتاً به صورت داربستي بوده در حالي كه در بسياري از مناطق كشور ما باغداران همچنان از سيستم هاي سنتي استفاده مي كنند.

علي ابراهيم زاده از شهرستان اروميه يكي از باغداراني است كه وارد عرصه داربستي كردن بوته هاي انگور شده است. او داراي مدرك كارشناسي صنايع غذايي است و به همراه پدر و سه برادرش به كار باغداري اشتغال دارد.

آقاي ابراهيم زاده درباره علت روي آوردن به توليد انگور و كاشت بوته مو، مي گويد: «تاكستان سرسبز امروز ما در حقيقت قبرستان قبلي درختان زردآلو بوده است. چند سال قبل باغمان به دليل فرسايش خاك و پير شدن درختان زردآلو كاملا غير اقتصادي شد. هزينه بالاي نگهداري درختان زردآلو، هزينه بالاي كارگري و مصدوميت كارگران هنگام چيدن ميوه و تبعات آن باعث شد به كشت محصول ديگري روي بياوريم كه همان انگور بود. در نهايت درختان زردآلو را از ريشه كنديم و بوته هاي انگور را كاشتيم.»

او مي افزايد: «براي شروع كار داربستي كردن باغ انگور و راه اندازي سيستم آبياري قطره اي نيازمند نقدينگي بوديم. از طريق برادر همسرم متوجه شدم كه بسيج سازندگي نهاد حامي داربستي كردن باغات انگور است و علاوه بر پرداخت وام اقتصاد مقاومتي، مشاوره كارشناسي رايگان هم ارائه مي دهد. با دريافت 30 ميليون تومان وام باغ انگورمان را داربستي و سيستم آبياري قطره اي را راه اندازي كرديم.»

علي ابراهيم زاده درباره مزيت هاي داربستي كردن انگور، خاطرنشان مي كند: «در باغ هاي ايستاده نسبت به باغ هاي سنتي و خوابيده تراكم آفت خيلي كمتر است و در شرايط فعلي داربستي كردن اين باغ ها يك ضرورت است. تحقق اين امر علاوه بركاهش هزينه هاي كارگري و كاهش آفات و بيماري ها موجب افزايش عملكرد و كيفيت محصول مي شود. همچنين كنترل علف هاي هرز نيز تلفات آفات و حشرات باغ ها را افزايش داده و در نهايت تراكم و خسارت آفت به مرور كاهش مي يابد.»

او اضافه مي كند: «داربستي كردن باغ انگور حسن هاي فراواني براي ما به همراه داشته است. قبل از اين و در مرحله استفاده سنتي از زمين ها كيفيت انگورهاي توليدي ما بسيا پايين بود و مشتريهاي خوبي نمي توانستيم جذب كنيم. سفيدك انگور و ترك خوردن محصول حين بارندگي باعث مي شد محصولات ما حتي براي خشك كردن هم كيفيت لازم را نداشت. امروز اما در سراسر بازار اروميه، خوي و سلماس انگور باغ ما را مي شناسند و هميشه با تقاضاي انباشته مواجهيم. علت آن هم كيفيت بالاي محصول به دليل توليد داربستي آن است.»

اين كشاورز موفق، تصريح مي كند: «ميزان برداشت و در نتيجه سود حاصل از فروش محصول در كشت داربستي، 2.5 تا 3 برابر كشت سنتي است و اين درحالي است كه با آبياري قطره اي در مصرف آب تا 90 درصد صرفه جويي مي شود. مزيت هاي كشت داربستي خيلي زياد است؛ تسهيل در عمليات داشت و برداشت، نفوذ نور بيشتر به داخل تاج بوته ها و تهويه بهتر و در نتيجه شيوع كمتر و كنترل بهتر آفات و بيماريها، كاهش ضايعات ناشي از بارندگي در زمان برداشت، كاهش هزينه هاي مربوط به مديريت تاكستانها، فراهم آوردن امكان اجراي عمليات باغداري به صورت مكانيزه كه منجر به كاهش چشمگير هزينه هاي داشت از جمله شخم ساليانه، آبياري، سمپاشي، كوددهي و حتي عمليات هرس منجر مي شود و ... از جمله مزاياي داربستي كردن باغات انگور است.»

علي ابراهيم زاده اين باغ انگور را به همراه اعضاي خانواده اش اداره مي كند. او درباره تجربه اداره خانوادگي تاكستان انگور، خاطرنشان مي كند: «پدرم ستون خانواده و نيز ستون كار كشاورزي ماست، او يك كشاورز قديمي است كه از تجربه بالايي برخوردار است. كار كردن با اعضاي خانواده (پدر و سه برادرم) بسيار لذت بخش و نشاط آفرين است. اين تاكستان يك جورهايي پارك خانوادگي ماست، همينجا استخر، زمين بازي و آلاچيق براي بچه ها و خانواده هايمان درست كرده ايم.»/ سازمان بسیج سازندگی

انتهای پیام/

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه