واریز 730 میلیارد ریال از محل مالیات بر ارزش افزوده به حساب شهرداری‎های گلستان

خدمات عمرانی در سطح شهرستان‌ها و روستاها از محل مالیات بر ارزش افزوده است این مالیات توسط مردم پرداخت می‎شود و بر اساس شاخص‎های جمعیتی در اختیار شهرداری و دهیاری قرار داده می‌شود تا صرف امور عمرانی هر شهر شود.

به گزارش زرین نامه؛ در شرایطی که کشور با مشکلاتی همچون تحریم، تورم و رکود دست و پنجه نرم می‎کند و مشکلات اقتصادی بر کشور سایه افکنده است بالتبع این مسائل درآمدهای دولت را تحت شعاع خود قرار خواهد داد.

مالیات به عنوان مهم‎ترین درآمد دولت‎ها در اکثر کشورهای دنیا تلقی می‎شود با این وجود در کشور ما هنوز بیشتر در‎آمدهای دولت بر منابع نفتی اتکا دارد که این موضوع با توجه به نوسانات قیمتی نفت در سال‎های اخیر و پایان پذیرفتن این منابع روش درآمدی مناسبی برای دولت تلقی نمی‎شود چرا که نفت یکی از سرمایه‎های ملی کشور محسوب می‎شود که باید برای نسل آینده نیز باقی بماند.

مالیات‎ها به طور کلی به دو دسته مستقیم و غیرمستقیم تقسیم می‎شوند که مالیات مستقیم، شامل مالیات بر دارایی و مالیات بر درآمد شخص می‎باشد که به طور مستقیم از دارایی و اموال فرد وصول می‎شود اما مالیات غیر مستقیم یا همان مالیات بر ارزش افزوده بر مصرف کالا و خدمات وضع می‎شود مالیات بر ارزش افزوده به عنوان بخش مهمی از تحولات نظام مالیاتی کشور محسوب می‎شود و هم اکنون در بیش از 140 کشور دنیا به مورد اجرا گذاشته شده است.

درآمدهای مالیاتی برای هزینه گلستان کافی نیست

در حال حاضر در کشور و البته در استان گلستان نگاه چندان مثبتی به مالیات وجود ندارد اگرچه به اعتقاد مسؤولان نگاه مردم نسبت به مالیات در سال‎های اخیر تغییر رو به مثبت پیدا کرده اما هنوز پرداخت مالیات به صورت یک فرهنگ در جامعه نهادینه نشده است و شاید بخشی از این موضوع به آن برگردد که مردم از خدماتی که در قبال پرداخت مالیات به آن‎‎ها ارائه می‎شود اطلاع کافی ندارند.

مالیات بر ارزش افزوده از جمله درآمدهای استانی است که در هر استان و برای خدمات عمرانی استفاده می‎شود.

مدیرکل امور مالیاتی گلستان با بیان اینکه درآمدهای مالیاتی آن قدر زیاد نیست که بتوان هزینه‎های استان را از این طریق پوشش داد در گفت و گو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: به طور کلی درآمدهای مالیاتی در هر استان به حساب خزانه واریز می شود و با توجه به قانون بودجه، شرایط اقتصادی و ظرفیت هر استان درآمدهای مالیاتی بین استان‌ها توزیع می‎شود.

علی‌اصغر هزارجریبی افزود: اما درآمدهای مالیاتی در کشور آنقدر زیاد نیست که برای هزینه‌های استان تنها به مالیات اکتفا کرد بلکه برای هزینه‌های هر استان، دولت مبلغ قابل توجهی را به جز مالیات تقبل می‎کند.

وی در رابطه با درآمدهای حاصله از مالیات بر ارزش افزوده گفت: مالیات بر ارزش افزوده در واقع همان مالیات بر مصرف است که هر شخص در ازای مصرف یک کالا باید 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کند که سهم دولت از مالیات مزبور پنج درصد، سهم شهرداری و دهیاری‎ها سه درصد به عنوان عوارض و سهم بخش سلامت نیز یک درصد تعیین می‎شود.

واریز 730 میلیارد ریال به حساب شهرداری‎های استان از محل مالیات بر ارزش افزوده

به گفته مدیرکل امور مالیاتی گلستان در سال 1394، مبلغ 730 میلیارد ریال از محل مالیات بر ارزش افزوده به حساب شهرداری و دهیاری‎های استان واریز شده است.

هزارجریبی با بیان اینکه خدمات عمرانی در سطح شهرستان‌ها و روستاها از محل عوارض ارزش افزوده است، گفت: این عوارض توسط مردم پرداخت می‎شود و بر اساس شاخص‎های جمعیتی در اختیار شهرداری و دهیاری قرار داده می‌شود تا صرف امور عمرانی شهر شود.

شناسایی حدود 12 هزار مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده در گلستان

وی به تعداد مشمولان قانون مالیات بر ارزش افزوده استان اشاره کرد و گفت: از ابتدای اجرای طرح نظام مالیاتی بر ارزش افزوده تاکنون 11 هزار و 500  نفر از مؤدیان مالیاتی مراحل ششگانه، در نظام مالیاتی مالیات بر ارزش افزوده ثبت‌نام کرده‎اند.

مدیرکل امور مالیاتی گلستان با بیان اینکه مشمولان مالیات بر ارزش افزوده باید هر سه ماه نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی اقدام کنند، خاطرنشان کرد: این افراد مکلف هستند در موعد مقرر در چهار فصل از سال، نسبت به اظهارنامه مالیاتی اقدام و تا مهلت تعیین شده نسبت به پرداخت مالیات و عوارض ابرازی در مالیات اظهارنامه خود را تسلیم کنند.

هزارجریبی بیان کرد: نرخ مالیات بر ارزش افزوده سال 1395 مانند سال گذشته با 9 درصد تعیین شده و در سال جدید هیچ‌گونه افزایشی پیدا نکرده است و زمان تسلیم اظهارنامه مالیاتی ارزش افزوده در فصل تابستان از یکم تیر لغایت 15 تیرماه بود.

وی گفت: تاکنون مؤدیان مشمول نظام مالیاتی بر ارزش افزوده 31 دوره نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی اقدام کرده‌اند که جای بسی تشکر و قدردانی از این عزیزان وجود دارد./ فارس

انتهای پیام/م

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه