بحران تجمل گرایی در جامعه ایرانی+ کاریکاتور

مدتی است که میان مردم، موضوعی تحت عنوان «فیش نجومی مدیران» مورد بحث قرار گرفته است. یکی از مهم ترین موضوعاتی که در این بین ذهن مردم را مشغول می کند، این است که ریشه ی چنین معضلاتی کجاست و چرا باید در جامعه ی اسلامی باید با چنین وضعیتی مواجه شویم!؟

به گزارش زرین نامه؛ حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب در بیانات خود در خطبه های عید سعید فطر، در جملاتی ریشه تمام این بحران ها را در تجمل گرایی دانسته و در این باره فرمودند: «ما آسیب‌های ناشی از فقر را شناخته‌ایم، روی آنها برنامه‌ریزی میکنیم، درباره‌ی آنها جلسه میگذاریم، امّا آسیب‌های ناشی از مستی اشرافی‌گری را کأنّه درست نمی‌شناسیم؛ وقتی اشرافی‌گری، اسراف، و تجمّل در جامعه وجود داشته باشد و ترویج بشود، این قضایا به دنبالش پیش می‌آید و به وجود می‌آید و همه دنبال این هستند که یک طعمه‌ای به دست بیاورند و خودشان را از آن سیر کنند، شکمها را از این مالهای حرام پُر کنند. با این پدیده بایستی با جدّیّت مقابله بشود...»

«تجمل گرایی» کلید واژه ای است که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره کردند، اما کمتر مورد توجه ما قرار گرفته است.

در حال حاضر جامعه ی ایران را می توان جامعه ای دانست که تجمل گرایی در همه ی بخش های آن دیده می شود و هر روز هم در حال پیشروی در این مسیر است.

این تجمل گرایی گاه خود را در قالب خرید یک تلفن همراه گران قیمت نشان می دهد، گاه در ارائه شدن محصولی با عنوان لاک طلا خود نمایی کرده و گاهی هم در فیش های نجومی حقوق مدیران ظهور و بروز می کند.

رواج لاک طلا یکی از مهم ترین نمونه های ترویج تجمل گرایی در جامعه ایران است. دکتر مجید ابهری (جامعه شناس) در این باره می گوید: این گونه موارد هرچند ممکن است به نظر بعضی ها، کوچک جلوه کند اما می تواند آغاز رفتارهای جدیدی از سوی تازه به دوران رسیده ها در جامعه باشد. بنابراین در همین مقطع لازم است مسئولین و سازمان های ذیربط با اطلاع رسانی و آگاه سازی، برای به مقابله با این مظاهر اشرافی گری مقابله کنند چرا که ممکن است چند وقت دیگر شاهد عرضه کفش طلا، جوراب طلا و ... باشیم و عده ای با چشم و هم چشمی این گونه اقلام را خریداری کنند.

در ادامه کاریکاتوری از پویش مردمی معیار آمده است که در این باره است.

tajamol1

به گزارش زرین نامه؛ «پویش معیار»، یک حرکت مردمی است که به صورت تخصصی موضوع تجمل گرایی را در دستور کار خود قرار داده است.

انتهای پیام/

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه