این جنگل‌ها بوی "لاک‌پشت" سوخته می دهند+تصاویر

جنگل های بلوط شهرستان کوهدشت، پس از مهار آتش سوزی هنوز بوی لاک پشت های سوخته می دهد؛ اما هیچ کسی برای روزهای سیاه بلوطستان تسلیتی نمی فرستد.

به گزارش زرین نامه به نقل از آسوبان، جنگل های استان لرستان در سال های اخیر در آتش می سوزد. جنگل هایی که سال گذشته، بخش وسیعی از آن در هفت کیلومتری کوهدشت لرستان از بین رفت تا انبار غله لرستان این بار نظاره گر سوختن بلوطستانی باشد که تنها سرمایه ی این شهرستان است.

آتش سوزی جنگل های بلوران کوهدشت

داغ دیدگی جنگل های بلوط

بنابراین گزارش، در سال گذشته، در آتش سوزی چنگری که به مدت سه شبانه روز در حال گسترش بود؛ پوشش گونه های گیاهی کمیابی از جمله بلوط، پسته وحشی، کیکم و زالزالک و بیش از هزار هکتار از این پوشش گیاهی نابود شد و هم چنین مناطق «درون سخته، پل تاوی، چه جرمی، قلا چنگری، گردنه هرین، گردنه گاورسی، مه قاسمی، بازگیر، چه خیره، تنگ کمر، آسمان دول کنی هفی، تنگ سیاه، گردنه کل اسبی، دربند سخته، چنار، توره، تنگه شروه، تنگه ماه و دختر، برآفتاب تک تکه، دربند هوله شماش، برآفتاب درازماه و دختر و تنگ قلا چنگری» دچار حریق شد.

آتش سوزی جنگل های بلوران کوهدشت

آمار آتش سوزی در جنگل های چنگری از سوی منابع رسمی در حدود 808 هکتار گزارش شد تا استمرار آتش سوزی ها، بار دیگر در سه روز گذشته جنگل های منطقه ی بلوران شهرستان کوهدشت را بسوزاند.

آن چه در این بین، داغ دیدگی جنگل های بلوط را مضاعف می کند؛ مانورهای بی حاصلی است که در سال 94 لرستان را به عنوان یکی از سه استان اجرای مانور مقابله با آتش سوزی مراتع و جنگلها از سوی سازمان حفاظت محیط زیست کشور انتخاب کرد.

آتش سوزی جنگل های بلوران کوهدشت

نبرد نابرابر با آتش

این در حالی است که در استمرار آتش سوزی های لرستان، نیروهای مردمی با بیل و شاخه های درخت به نبرد با آتش رفته و عدم مدیریت بحران، تأمین امکانات و تجهیزات اطفای حریق، خسارات بیشماری را به این استان وارد کرده است.

آتش سوزی جنگل های بلوران کوهدشت

یکی از فعالان محیط زیست شهرستان کوهدشت در خصوص آتش سوزی در جنگل های این شهرستان به خبرنگار آسوبان می گوید: آتش سوزی در ظهر 8 مرداد در منطقه ی پارک جنگلی بلوران شروع شد.

مصطفی رضایی با بیان اینکه با وقوع آتش سوزی نیروهای مردمی، بخشداری ها و انجمن های مردم نهاد به منطقه اعزام شدند؛ اظهار کرد: آتش در دو روز گذشته در ساعت 5 بامداد مهار شد؛ اما به دلیل عدم کنترل بعد از اطفاء، شعله های آتش دوباره زبانه کشید.

آتش سوزی جنگل های بلوران کوهدشت

مدیر انجمن مردم نهاد آوای باران، وسعت آتش سوزی در جنگل های منطقه ی بلوران را زیاد دانست و بیان داشت: وزش باد، کنترل و مهار آتش را با مشکل مواجه ساخت.

این فعال محیط  زیست خاطرنشان کرد: باید فکری به حال جنگل های شهرستان کوهدشت شود و با تخریب کنندگان محیط زیست و منابع طبیعی برخورد جدی صورت بگیرد.

آتش سوزی جنگل های بلوران کوهدشت

یکی از اعضای شورای روستای سعادت آباد نیز با اشاره به اینکه در همان ساعات اولیه ی آتش سوزی، هیچ نیروی امدادی وجود نداشت: خاطرنشان کرد: بخشدار مرکزی و درب گنبد از اولین نیروهایی بودند که در منطقه حضور داشتند.

 

آتش سوزی جنگل های بلوران کوهدشت

یکی دیگر از نیروهای مردمی که با شاخه های درخت به نبرد با آتش رفته؛ گفت: پس از اطفاء اولیه ی حریق در منطقه ی جنگلی بلوران، بخشداران شهرستان کوهدشت موافقت کردند که با هزینه ی شخصی و جهت جلوگیری از آتش سوزی دوباره نگهبانانی را به منطقه اعزام کنند.

وی افزود: منابع طبیعی شهرستان اعلام آمادگی کرد که کنترل بعد از اطفاء حریق را داشته باشد؛ اما آتش سوزی از کنترل خارج شده و دوباره شعله ور می شود.

آتش سوزی جنگل های بلوران کوهدشت

سکوت متولیان

بنابراین گزارش، استمرار آتش سوزی های در استان لرستان، صدای مردم را بلند کرده، اما در این بین سکوت متولیانی است که با وجود خسارات شدید آتش سوزی، شکسته نشده؛ به طوری که در اظهارات متناقض، معلوم نیست تاکنون چه میزان از جنگلها و مراتع استان لرستان طعمه حریق شده است؟

یکی دیگر از نیروهای مردمی که با دست خالی به مهار آتش رفته؛ اظهار کرد: نیروهای مردمی بدون کوچک ترین امکانات و تشنه لب، شعله های آتش را خاموش می کردند.

آتش سوزی جنگل های بلوران کوهدشت

لاک پشت ها زنده زنده در آتش سوختند

این نیروی مردمی با بیان اینکه بیل و شاخه های درخت، تنها وسیله ی اطفاء حریق بوده؛ خاطرنشان کرد: در این آتش سوزی های اخیر، صدها هکتار از جنگل های بلوط خاکستر شده است.

وی با تأکید بر اینکه در این آتش سوزی حتا لاک پشت ها هم زنده زنده در آتش سوختند؛ تصریح کرد: چه کسی جوابگوی این همه سوختن است؟

آتش سوزی جنگل های بلوران کوهدشت

اظهارات متناقض مسئولان

به گفته ی مدیرکل منابع طبیعی استان لرستان، در جریان آتش سوزی در پارک جنگلی بلوران کوهدشت، بین ۱۵ تا ۲۰ هکتار از جنگلها و مراتع منطقه دچار خسارت شده است.

این اظهارات قابل تأمل در حالی مطرح می شود که نیروهای مردمی و فعالان محیط زیست شهرستان کوهدشت، وسعت آتش سوزی را بیش از 150 هکتار تخمین می زنند تا میزان خسارات و زنجیره ی حفاظت از جنگلها و مراتع کشور در اظهاراتی متناقض رنگ ببازد.

آتش سوزی جنگل های بلوران کوهدشت

در آتش سوزی منطقه ی جنگلی بلوران، نیروهای اعزامی با صرف پیاده روی برای رسیدن به ارتفاعات آتش سوزی، زمان زیادی را از دست دادند تا در نهایت بار دیگر طبیعت منحصر به فرد بلوطستان داغدار شود.

آتش سوزی جنگل های بلوران کوهدشت

تسلیتی برای بلوطستان

این در حالی است که فرمانده کل یگان حفاظت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در کوران آتش سوزی جنگل ها در سال گذشته گفته بود تقویت ناوگان اطفا حریق از جمله تعامل با شرکتهای خودرو ساز برای دریافت ۱۰۰ دستگاه خودروی شاسی بلند که به وسایل اطفا حریق مجهز هستند از دیگر اقدامات سازمان جنگلها  است که ظرف یکی دو ماه آینده اجرا می شود.

آتش سوزی جنگل های لرستان

در میان گفته های کمبود امکانات، تجهیزات و بودجه ای که نیست، سرمایه ی ملی بلوطستان به راحتی دود شد تا هم چنان پای دخالت عوامل انسانی در 95 آتش سوزی های لرستان در میان باشد.

این در حالی است که عدم بازدارندگی و دستگیری متخلفان، حلقه ی مفقوده ای است که میان شعله های آتش سردرگم است تا در روند تخریب منابع طبیعی و جنگل‌ها، هیچ کسی برای روزهای سیاه جنگل های لرستان تسلیتی نفرستد.

انتهای پیام/

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه