کتاب «دستور دوتار کتولی» رونمایی شد+ تصاویر

کتاب «دستور دوتار کتولی» استاد سید احمد حسینی با حضور هنرمندان و پیشکسوتان موسیقی علی آباد کتول در سالن آمفی تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان رونمایی شد.

به گزارش زرین نامه؛ سید احمد حسینی نگارنده کتاب دستور دوتار کتول در آیین رونمایی این کتاب گفت: بیان قواعد و تکنیک های موسیقی کتولی در این کتاب باعث شده انتقال آموزش موسیقی آسانتر انجام شود که پیش از این، چنین اتفاقی درباره موسیقی های مقامی ایران نیافتاده بود.

وی اظهار کرد: ما در موسیقی کتولی سُرنا هم داشتیم اما امروز به دلیل مکتوب نشدن قواعد و تکنیک های آن، همراه با اساتیدش در سینه خاک نهفته است که اگر بود، به راحتی مانند موسیقی عاروسیایی کتولی، با نت های دیگر آمیخته و آهنگ ها و نواهای خوب و جدیدی ساخته می شد.

حسینی تصریح کرد: متاسفانه آنقدر ذائقه شنیداری جوانان ایرانی با موسیقی مقامی در کشورمان بیگانه شده که حتی بسیاری از کارآموزان ما در ابتدای ورود به این عرصه اگرچه سازهایی مانند گیتار و .. را که ریشه ای غربی دارند را می شناسند ولی با سازهای دوتار و سه تار و تنبور بیگانه اند. البته در این عرصه هم اهالی هنر و هم مسئولین کوتاهی کرده اند.

این پپیشکسوت موسیقی مقامی کتولی تاکید کرد: موسیقی کتول جزئی از فرهنگ این قوم اصیل است که باید با همت و حمایت مسئولان و هنرمندان این عرصه احیاء شده و در کشور معرفی شود.

حجت الاسلام سید محمود میردیلمی رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی علی آباد کتول هم گفت: کتول مجموعه کوچکی است که با موسیقی خود در کشور شناخته می شود. موسیقی مقامی این شهرستان در کتاب دستور دوتار کتولی به طور علمی به نگارش درآمده که بسیار ارزشمند است.

احمد تجری مفرد فرماندار علی آباد کتول هم در نشست شورای اداری این شهرستان که در حاشیه اش از کتاب های سید احمد حسینی رونمایی شد، اظهار کرد: برگ های کتاب به منزله بال هایی هستند که انسان را به عالم دانش، آگاهی و روشنایی سوق می دهد.

وی با تاکید بر لزوم حمایت از هنرمندان و نخبگان شهرستان، افزود: معتقدم باید از هنرمندان و نویسندگانی که به ویژه درباره فرهنگ، هنر و آداب و رسوم شهرستان علی آباد کتول می نویسند باید حمایت شوند چرا که آن ها باعث معرفی هویت و انتقال فرهنگ اصیل دیار کتول به نسل بعد و ماندگاری آن می شوند.

 به گزارش زرین نامه؛ در این مراسم کتاب«دستور دوتار کتولی» به قلم سید احمد حسینی رونمایی و کتاب های «فرهنگ گفتاری در موسیقی ایران- استان گلستان»، «جایگاه موسیقی مقامی در موسیقی ایران» معرفی شدند که البته کتاب «فرهنگ گفتاری در موسیقی ایران- استان گلستان» به طور مشترک توسط کیوان پهلوان و سید احمد حسینی نگارش شده است.

کتاب فرهنگ گفتاری با تیراژ یک هزار و 200 جلد و دستور دوتار کتولی یک هزار و 300 جلد چاپ شده است و جایگاه موسیقی مقامی در موسیقی ایران در مجموعه مقالات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته است.

گفتنی است از کتاب های استاد سید احمد حسینی در پنجمین نشست اعضای شورای اداری شهرستان علی آباد کتول هم رونمایی شد.

Seyedahmad1

Seyedahmad1

Seyedahmad1

Seyedahmad1

Seyedahmad1

Seyedahmad1

Seyedahmad1

Seyedahmad1 

Seyedahmad9 

Seyedahmad9

Seyedahmad9

ketabkatool

انتهای پیام/

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه