حل مشکل نقدینگی بنگاه های تولیدی خرد و متوسط در سال 95/ بهمن بدهی مؤسسات غیر مجاز روی سر همه آوار می شود

رییس کل بانک مرکزی از پیش بینی رشد اقتصادی حداقل 5 درصدی در سال 95 خبر داد و گفت: مشکل نقدینگی همه ی بنگاه های اقتصادی خرد و متوسط را در سال جاری حل می کنیم تا بتوانند از همه ی ظرفیت خود برای تولید استفاده کنند. 

به گزارش زرین نامه؛ ولی الله سیف شب گذشته در دهمین جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان گلستان بیان کرد: برای نرخ سود بانکی تسهیلات در سال آینده بر اساس اقتصاد کلان تصمیم می گیریم، اما امسال این نرخ ثابت می ماند.

وی با تاکید بر این که تسهیلات بانکی از منابع محدود ارائه شده و باید به سمت بیشترین اثربخشی  هدایت شود، گفت:  سال گذشته 417 هزار میلیارد تومان توسط بانک ها به مردم تسهیلات  ارائه شد که 50 درصد آن تزریق تسهیلات جدید و بقیه آن تمدید گذشته بود، برای امسال نیز حدود 460 هزار میلیارد تومان تسهیلات پیش بینی کرده ایم.

سیف با اشاره به توجه به قابلیت بازپرداخت تسهیلات به جای وثیقه در نظام بانکداری دنیا، تصریح کرد: فرمول مشترک قسط بندی بازپرداخت تسهیلات برای همه ی صنایع غیرمنطقی است، بانک ها باید بر اساس میزان فروش، قیمت تمام شده و قدرت پرداخت واحدهای تولیدی و صنعتی نحوه بازپرداخت را تعیین کنند.  

وی در ادامه به اعتراضاتی که به سیستم بانکداری شده اشاره کرد و گفت: انباشت تصمیمات متراکم 3 دهه گذشته، امروز بانک های ما با تنگناهای مالی مواجه کرده است. در حال حاضر  با ترازنامه ای ناشی از تبصره های بانکی از دهه 60 مواجه هستیم که 45 درصد دارایی های آن متوقف است. در واقع بانک ها با 55 درصد دارایی به 100 درصد بدهی ها سرویس می دهند.

سیف با اشاره به تقلیل 45 درصدی قدرت اعطای تسهیلات بانک ها، افزود:  یک سوم این دارایی ها مطالبات ناوصول، یک سوم بدهی دولت به نظام بانکی و یک سوم باقیمانده هم دارایی های غیرمالی بانک ها مانند املاک است.

رییس کل بانک مرکزی کشورمان در ادامه گفت: امروز بانک ها برای حفظ خود نیازمند آن هستند که سپرده های جدید برای سرویس دهی به سپرده های قدیمی اخد کنند و این در حالی است که مؤسسات مالی غیرمجاز هم بدون هیچ انضباطی در حال فعالیت بوده و هر روز بدهی های بانکی را افزایش هستند.

سیف ارائه سود 28 درصدی توسط مؤسسات مالی را که حتی بزرگترین صنعت گران نمی توانند آن  را پرداخت کنند، غیر منطقی دانست و افزود: تبلیغ ارائه سودهای هنگفت از سوی مؤسسات مالی که بعضی هایشان حتی سواد تولید و بانکداری هم ندارند، بهمنی از بدهی ها را شکل داده است که آوار آن به همه آسیب می رساند.

سیف در ادامه حرف های خود از مردم خواست به تبلیغات ارائه نرخ بالای سود مؤسسات مالی غیرمجاز اعتماد نکنند، چرا که این نرخ های بالا هزینه ریسک آن هاست و ممکن است سرمایه شان را از بین ببرد.

رییس کل بانک مرکزی در بخش پایانی صحبت های خود به تبدیل وام های مصرفی به کارت های خرید به عنوان بهترین نوع استفاده از تسهیلات بانکی و هدایت به سمت تولید اثربخش اشاره کرد و خاطر نشان کرد:  با ارائه این کارت ها به مصرف کنندگان برای خرید کالا، در واقع تولیدکنندگان تامین مالی می شوند. البته تولید باید هدفمند شود تا بتواند در بازار رقابتی عرض اندام کند.

انتهای پیام/

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه