سازمان بسیج فرهنگیان؛ متولی سازماندهی و ارتقا علمی ـ فرهنگی معلمان/بازنویسی 4 کتاب درسی با همت 10 هزار معلم بسیجی

سازمان بسیج فرهنگیان از سال 90 تا کنون مستقلا فعالیت می کند و تقویت بعد تربیتی معلمان که حلقه مفقوده ای در نظام تعلیم و تربیت کشور است با جدیت و به صورت برنامه ریزی شده توسط این سازمان دنبال می شود.

به گزارش زرین نامه به نقل از راه دانا؛ سازمان بسیج فرهنگیان اندکی پیش از سال 80 تاسیس شد و تا اواخر سال 82 جزئی از مجموعه بسیج دانش آموزی محسوب میشد تا این که در سال 83 از این سازمان تفکیک شد و تا سال 87 به صورت مستقل اداره شد. اما بنا به صلاحدید مجددا به مدت سه سال با سازمان بسیج دانش آموزی ادغام شد و نهایتا از سال 90 تا کنون مستقلا به فعالیت خود ادامه می دهد.

تهیه، تدوین و پیشنهاد ماموریت ها، سیاست ها، طرح ها و برنامه های جذب، آموزش، سازماندهی، حفظ انسجام و بکارگیری فرهنگیان بسیجی در عرصه های مورد نیاز و ارائه به مراجع ذیربط، طراحی و برنامه ریزی جهت تشکیل، توسعه و سازماندهی رده های مقاومت بسیج فرهنگیان در اداره های آموزش و پرورش کشور، برنامه ریزی جهت ترویج و توسعه فرهنگ و تفکر بسیجی، زنده نگه داشتن حماسه دفاع مقدس و نشر، ترویج و تحکیم باورهای دینی و ارزشهای انقلابی فرهنگیان بسیجی، شناسایی و الگوسازی، نخبه پروری و ارائه الگوهای برتر فرهنگیان بسیجی کشور با هماهنگی مراجع ذیربط، برنامه ریزی جهت ارتقاء بصیرت دینی و دانش سیاسی فرهنگیان بسیجی، طرح ریزی و برنامه ریزی به منظور کمک به ارتقاء نظام آموزشی و ایجاد زمینه مناسب جهت تحقق آنها در ادارات آموزش و پرورش از مهم ترین وظایف پیش بینی شده برای این سازمان است.

تقویت بعد تربیتی معلمان که حلقه مفقوده ای در نظام تعلیم و تربیت کشور است با جدیت و به صورت برنامه ریزی شده توسط این سازمان دنبال می شود. از جمله برنامه هایی که برای پیشبرد این هدف توسط سازمان پیاده می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1-راه اندازی حلقه های تربیتی شجره طیبه صالحین

2-توانمندسازی معلمین در مقابله با جنگ نرم دشمن(هادیان بصیر)

3- ترویج فرهنگ عفاف وحجاب (طرح سفیران هدایت )

4- تلاش برای حضور موثر در فضای مجازی

5- شبکه سازی مجازی از معلمان صاحب قلم و فرهیخته در سایت ندای قلم

سازمان بسیج فرهنگیان علاوه بر بعد تربیتی و معرفتی، تقویت روحیه تولید علم و پژوهش گری توسط معلمان را نیز در دستور کار خود دارد و در سال 95 سیزدهمین جشنواره علمی_پژوهشی فرهنگیان بسیجی توسط سازمان برگزار می شود. در دوازدهمین جشنواره علمی_پژوهشی سازمان بسیج فرهنگیان که سال گذشته برگزار شد، حدود 4600 مقاله به دبیرخانه جشنواره ارسال شد و از بیست نفر از برگزیدگان تقدیر به عمل آمد.

تلاش در جهت تحقق مطالبات و فرامین حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری در حوزه تعلیم و تربیت از دیگر دغدغه های مهم سازمان بسیج فرهنگیان است که اقدامات ذیل در این راستا انجام میشود:

1- حضور هدفمند، سازمان یافته واثر بخش در حوزه های مختلف تعلیم و تربیت

2- مشارکت فعال در تحقق طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش

3 - کمک به بازتدوین کتب درسی

4- سعی در ایفای نقش مؤثر در تحقق شعار سال

5- کمک به دانش آموزان و تقویت بنیه اعتقادی، علمی و بصیرتی آنها

6- گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در سطح مدارس و جامعه

7- گسترش و توسعه فعالیت های محرومیت زدایی و حضور در مناطق محروم  

8- بزرگداشت شهدای فرهنگی و معرفی شهید شاخص به عنوان الگو به جامعه فرهنگیان

سازمان بسیج فرهنگیان در راستای افزایش تاثیرگذاری در فضای تعلیم و تربیت کشور اجرای این امور را در چند سال آتی در برنامه دارد: ایجاد پژوهشکده مجازی، آیه های تمدن فرهنگیان بسیجی، ایجاد انجمن های علمی در فضای مجازی و همکاری با آموزش و پرورش برای تدوین کتب درسی موردنیاز، مؤلف پروری و کمک به بازتدوین کتب درسی موجود از جمله این برنامه ها هستند.

برنامه های اجرا شده سازمان بسیج فرهنگیان در سال 95

با توجه به قرار گرفتن روز معلم و روز بسیج فرهنگیان در دوازدهم اردیبهشت ماه، سازمان برنامه های متعددی را در این روز و هفته معلم برگزار کرد. یکی از برنامه های محوری «دیدار یار» بود که 800 نفر از معلمان بسیجی از سراسر کشور دعوت و پذیرایی شدند و در دیدار با جامعه فرهنگیان با مقام معظم رهبری شرکت کردند. و برنامه تجدید میثاق فرهنگیان با امام راحل(ره) با محوریت سازمان بسیج فرهنگیان در مرقد امام نیز برگزار شد.

 در همان هفته اختتامیه جشنواره علمی_پژوهشی با حضور معلمان برتر از سراسر کشور در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد و از بیست نفر از برگزیدگان تقدیر به عمل آمد.

نشست سرمربیان بسیج فرهنگیان سراسر کشور، دو ماه یک بار از ابتدای سال با حضور حجت الاسلام حاجی صادقی جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه برگزار شده است.

یکی دیگر از برنامه های سازمان برگزاری کارگاه چرخ زندگی با موضوع اقتصاد مقاومتی بالاخص تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه آموزش و پرورش بود که با دکتر معماریان استاد دانشگاه فردوسی مشهد و معلمان نمونه بسیجی تهران برگزار شد و و نتیجه و دستاوردهای این کارگاه عملیاتی به استان ها نیز داده شد.

بازدیدهای علمی فرهنگیان بسیجی سراسر کشور به رسم هرساله برگزار شد و معلمان با حضور در مراکز علمی کشور با دستاوردهای علمی آشنا شدند. بدیهی است این بازدیدها روح امید و غرور را در معلمان رشد داده و باتبع به دانش آموزان منتقل خواهد کرد.

 ماهانه طلایه داران فرهنگ امسال نیز با محور قرار دادن موضوعات روز حوزه تعلیم و تربیت منتشر شد و در سایت رسمی سازمان نیز تلاش شد تا بیش از پیش دغدغه های این حوزه آسیب شناسی شود.

یکی از وظایف سازمان بسیج فرهنگیان کمک به اجرای سند تحول بنیادین است که یکی از مولفه های آن بازتدوین کتب درسی است سازمان برای تحقق این مهم، طی تفاهم نامه ای تعهد به همکاری با آموزش و پرورش در این زمینه داده است که امسال چهار کتاب؛ هدیه های آسمانی چهارم، مطالعات اجتماعی پنجم، علوم تجربی پایه نهم و کار و فناوری هشتم با کمک 10 هزار معلم بسیجی از سراسر کشور بازتدوین می شود.

برگزاری کلاس های توانمندسازی فرهنگیان بسیجی برای نوشتن مقالات علمی و پژوهشی؛ که این فرهنگیان معمولا از میان شرکت کنندگان جشنواره علمی و پژوهشی سازمان انتخاب می شوند.

دوره توانمند سازی مدیران کانون های بسیج فرهنگیان سراسر کشور در مشهد مقدس در مرداد ماه امسال در دو دوره سه روزه با شرکت حدود 800 نفر از فرهنگیان با حضور سخنرانان ممتاز جبهه فرهنگی انقلاب در موضوعات عقیدتی، مدیریتی و سیاسی برگزار شد.

سایر فعالیت های سازمان در سال 95

برگزاری نشست های تخصصی کمیسیون اخلاقی و تربیتی با شرکت مدیران بسیج فرهنگیان و رؤسای کمیسیون ها با کمک مرکز راهبردی سازمان بسیج در دو روز برای بررسی و نقد پیش نویس «سند وضعیت تعلیم و تربیت کشور» .

برگزاری چهار دوره نشست شورای عالی بسیج فرهنگیان با ریاست دکتر فرشیدی وزیر اسبق آموزش و پرورش از ابتدای سال تا کنون با موضوعات روز.

برگزاری نشست های روشنگری خصوصا در مورد آسیب های شبکه های اجتماعی در سراسر کشور.

برگزاری کارگاه افزایش جمعیت استانی که متصدی آن مدیریت خواهران بود در سراسر کشور.

برگزاری کارگاه پوشش و تاثیر آن بر آرامش روان.

برگزاری مسابقه کتابخوانی از کتاب های عباس دست طلا و معلم شهر.

برگزاری نمایشگاه اقدامات استانی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی.

برگزاری جلسات مشاوره ای برای والدین در سراسر کشور به صورت رایگان.

و انجام مقدمات سیزدهمین جشنواره علمی_پژوهشی فرهنگیان بسیجی که مهلت ارسال مقالات آن تا پایان آذر ماه امسال است.

انتهای پیام/م

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه