نان عده ای در تخریب دولت است/ لزوم تغییر مسیر توسعه کشور

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نان عده ای در تخریب دولت است و آب را گل آلود می کنند تا ماهی خودشان را بگیرند.

به گزارش زرین نامه به نقل ازمهر؛ سیدرضا صالح امیری در جلسه شورای اداری گلستان به اهمیت نیروی انسانی اشاره و اظهار کرد: مبانی توسعه در جامعه را باید با انسان ساخت.

وی با بیان این که جامعه موقعی توسعه می یابد که انسانها ساخته شود، از جدا سازی ریل توسعه کشور از نفت خبرداد و گفت: این روند مارا به آنچه مقصودمان بود نرساند به همین دلیل باید مسیر توسعه را از انسان انتخاب کنیم.

وی ادامه داد: به جای اینکه به وفاق، انسجام، همدلی و همگرایی فکر کنیم درگیر حاشیه شدیم و از متن فاصله گرفته ایم و نتیجه حاشیه رفتن رجال فرهنگی و اقتصادی این شد که دو مسیر جدا را رفتیم.

صالحی امیری در بخشی دیگر از سخنانش با طرح این سوال که چرا اعتیاد، طلاق، نزاع های خیابانی در جامعه افزایش یافته، گفت: تمام این آسیب ها نشان می دهد که جهت گیری ما در توسعه درست نبوده است.

وی با بیان این مطلب که ما در شرایطی قرار گرفتیم که با سه مساله مهم مواجه ایم، افزود: پاسخ به انبوه مطالبات مردم و بیان جهت گیری هایمان به صورت شفاف نخستین موردی است که باید به آن توجه کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد: توجه به تحولات منطقه ای، اینکه آینده منطقه به کدام سمت و سو حرکت می کند، مجموع اتفاقات فرامنطقه ای و تغییراتی که پس از شروع به کار رئیس جمهور آمریکا اتفاق افتاده از دیگر مواردی است کشور با آن مواجه است.

وی با تاکید بر این نکته که مساله اصلی داخلی است، افزود: مسائل منطقه ای و جهانی از داخل عبور می کند. ما در داخل نیازمند تغییر هستیم و با تغییر در داخل می توان به توسعه رسید.

صالحی امیری به تشکیل شرکت های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: الگوهای جدید توسعه در کشور در حال شکل گیری است.

وی بیان کرد: شرکت های دانش بنیان و نیروهای تحصیل کرده و جوان با حداقل سرمایه توانسته اند ۸۰ هزار شغل ایجاد کنند که در صنعت فولاد با حجم عظیم سرمایه گذاری نتوانسته این میزان اشتغال ایجاد کند.

انتهای پیام/

2391513

مسیر توسعه ملی باید تغییر کند

وی با تاکید بر اینکه مسیر توسعه ملی باید تغییر کند، افزود: اگر بپذیریم باید توسعه را از ریل فرهنگ و انسان شروع کنیم و نقطه آغاز این تغییر و حرکت آموزش و پرورش است.

وی خطاب به مدیران ادامه داد: رسالت شما به عنوان مسئولان و متولیان نقش لوکوموتیوران قطار است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: اگر بپذیریم که ریل را باید تغییر دهیم، در توسعه کشور اتفاقات خوبی رقم می خورد.

وی با تاکید بر اینکه توسعه لزوما توسعه انسانی نیست، اضافه کرد: سرمایه اجتماعی (اعتماد، رصایت و مشارکت مردم) سرمایه فرهنگی، سرمایه دینی، سرمایه ارزش های دینی و سرمایه های اقتصادی همه باید باهم دیده شود.

وی تصریح کرد: الگوی مطلوب این تغییر الگویی است که همه سرمایه ها را در کنار هم ببیند و اگر چنین اتفاقی نیفتد دچار آسیب می شویم.

وی با تاکید بر اینکه الگوی توسعه ملی باید مبتنی بر اقتصاد مقاومتی باشد، خاطرنشان کرد: اگر بناست در حوزه اقتصاد مقاومتی اتفاق بیفتد نیازمند گفتمان سازی هستیم.

اقتصاد مقاومتی به نیاز ملی تبدیل شود

وی متدکر شد: اقتصاد مقاومتی باید در متن اجتماع به گفتمان عمومی و نیاز ملی تبدیل شود.

صالحی امیری افزود: باید ببینیم آیا تاکنون چنین اتفاقی در جامعه شکل گرفته یا خیر؟ اگر پاسخ منفی است نشان می دهد ما نتوانستیم اقتصاد مقاومتی را از سطح شعار ملی به گفتمان ملی تبدیل و از آن عبور کنیم.

وی تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی باید به یک احساس نیاز برای جامعه تبدیل شود و تنها در این صورت است که کسی نمی تواند مانند عاشورا، دفاع مقدس و نوروز آن را از مردم بگیرد.

وی ادامه داد: عده ای با شعار اقتصاد مقاومتی به نام و نان می رسند اما برای مردم چیزی ندارد.

صالحی امیری عنصر طرحای توسعه بومی را توجه به افتصاد مقاومتی دانست و گفت: گفتمان سازی اقتصاد به منزله تکنیک سازی و نگاه به اقتصاد درون زا و برون زای اقتصاد مقاومتی است.

وی متدکر شد: درون گرا بودن توسعه بومی نیازمند توجه به مردم و سرمایه مردمی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر الگوی توسعه در ایران دولت محور است، گفت: باید این نگرش از سطح دولت به مردم منتقل شود و تا این مهم شکل نگیرد شاهد توسعه نخواهیم بود.

امور کشور به مردم واگذار شود

وی تاکید کرد: باید امور به مردم واگذار شود و بپذیریم که مردم می توانند جامعه را اداره کنند.

صالحی امیری ادامه داد: چنگال اقتصادی کشور در دست نهادهای رسمی است که باید به مردم منتقل شود.

وی افزود: هم اکنون دولت با انبوه مطالبات و درآمد کم مواجه است و برای رسیدن به هدف نیازمند وفاق سیاسی است.

به گفته وی برای رسیدن به وفاق سیاسی باید منازعات و مشاجرات سیاسی، انگ زنی ها و انتقام جویی ها کاهش یابد.

وی با تاکید بر اینکه توسعه و وفاق ملی نه با توصیه بلکه نیاز ملی شکل می گیرد، تصریح کرد: وفاق به معنای آن است که از اختلافات بکاهیم و با پذیرش دیگران، گفتگو و سازش عقلانی برای توسعه ملی تلاش کنیم.

صالحی امیری گفت: باید از منافع حزبی، قومی، گروهی و استانی عبور کنیم تا به وفاق ملی برسیم.

وی افزود: برای رسیدن به این مهم باید با تحمل، مدارا و کوتاه آمدن، همزیستی و حق قائل شدن برای دیگران، به جایی برسیم که مردم احساس کنند مسئولان تنها برای آن ها کار می کنند.

وی با تاکید بر اینکه کسانی که دولت را تخریب می کنند ضد وفاق ملی هستند، تصریح کرد: کسی که بر طبل نقاق می کوبد و دولت را تخریب می کند در واقع نظام را تخریب کرده است.

وی ادامه داد: وفاق ملی انسجام در سیاست ها، برنامه، ساختار، مدیریت و هدف است که انسجام آن درونی است و تجلی ام بیرونی.

وی با بیان اینکه عده ای نانشان در تخریب دولت است و آب را گل آلود می کنند تا ماهی خودشان را بگیرند، اضافه کرد: با انبوه مطالبات و درآمد کم اداره کردن کشور کار سختی است.

وی به طرح ها و برنامه های دولت در کاهش شکاف و تبعیض و رسیدن به عدالت اجتماعی و همچنین کاهش مناقشه داخلی و بین المللی اشاره و خاطرنشان کرد: دولت تلاش دارد در سال ۹۶ در حالی که بحران های بین المللی را پشت سر گذاشته جهش داخلی را شاهد باشد.

صالحی امیری گفت: هم اکنون فروش نفت کشور آزاد شده و پول ها بلوکه نمی شود و دولت تلاش دارد با اتکاء به نیروی خلاق و جوان و درآمد ملی جهش برای حل مسایل داخلی ایجاد کند.

تمرکز به مسائل اقتصادی مردم

وی اظهار ورد: دولت در سال آینده بر روی حل مسائل اقتصادی مردم تمرکز و توجه خواهد داشت که از دغدغه های رهبر معظم انقلاب هم هست.

وی اشاره ای هم به موصوع بحران ریزگرد در خوزستان کرد و گفت: حل مسئله خوزستان به اراده ملی نیاز دارد و اگر عده ای می خواهند از مشکلات به وجود آمده برای مردم خوزستان، از دولت انتقام بگیرند اشتباه کرده اند.

وی به موصوع اعتدال فرهنگی هم اشاره و بیان کرد: اعتدال فرهنگی نیازمند ثبات و آرامش فرهنگی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: بر همین اساس نیازمند فراهم آوردن محیطی آرام و بانشاط در جامعه هستیم.

وی ضمن اشاره به اینکه جامعه نیاز به نشاط دارد، اظهار کرد: باید احساس امید و نشاط را که از ضروریات یک جامعه است مهیا کنیم.

صالحی امیری با تاکید بر این مطلب که مرزهای ما در حوزه فرهنگ رعایت می شود، تصریح کرد: نه تن به تحجر می دهیم و نه ولنگاری؛ مبانی دینی مبتنی بر معرفت اهل بیت مورد توجه است.