«قلعه میران» نگهبان «سرخداری» علی آباد کتول/ «هیرکانیان» پارک می شود

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گلستان از تغییر وضعیت ذخیره گاه سرخداری علی آباد کتول به پارک ملی با نام «قلعه میران» و همچنین تبدیل مناطق جنگلی مرکز استان به پارک ملی «هیرکانیان» در آینده ای نزدیک خبر داد.

به گزارش زرین نامه؛ اسماعیل مهاجر در گفت و گو با خبرنگار این پایگاه خبری تحلیلی بیان کرد: ارتقاء مناطق محیط زیستی در استان گلستان یکی از اهداف دولت تدبیر و امید است که در این راستا تبدیل وضعیت مناطق حفاظت شده (شکار ممنوع) بیشتر جنگل های جنوبی استان به پارک ملی دنبال می شود.

وی از در دستور کار قرار گرفتن پارک ملی در محدوده مرکز استان با نام «هیرکانیان» خبر داد و افزود: در این راستا منطقه شکار ممنوع چلچلی در مرکز گرگان 43 هزار هکتار بود که وسعت آن به بیش از 63 هزار هکتار سطح جنگلی افزایش یافته و از جنگل شموشک تا جنگل های فاضل آباد و علی آباد کتول را شامل می شود.

مهاجر تصریح کرد: این مناطق از لحاظ پوشش گیاهی و جانوری بسیار غنی است که قوانین ویژه زیست محیطی پس از تبدیل وضعیت این جنگل ها به پارک های ملی، برای محفاظت بیشتر و انتقال این سرمایه ارزشمند به نسل آینده کمک زیادی به ما می کند.

وی همچنین گفت: ذخیره گاه جنگلی سرخداری منطقه زرین گل، پونه آرام و افراتخته دهنه زرین گل شهرستان علی آباد کتول که از آن به عنوان فصیل گیاهی عصر یخبندان یاد می شود، یکی از منابع طبیعی سرخداری در جهان است.

مهاجر با بیان اینکه درخت سرخدار به طور علمی در حال تکثیر است اما منبع طبیعی اولیه آن از ذخیره گاه های طبیعی تامین می شود، افزود: در گلستان حدود 500 تا 600 هکتار ذخیره گاه ژنتیکی سرخداری داریم که بخشی از آن در جهان نمای گرگان و بخش اعظم آن در دهنه زرین گل شهرستان علی آباد کتول قرار دارد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گلستان عنوان کرد: ثبت پارک ملی سرخداری با نام قلعه میران (قلعه ماران) که بخشی زیادی از جنگل های شهرستان علی آباد کتول، منطقه فندرسک و رامیان را در بر می گیرد را در دستور کار قرار داده ایم.

مهاجر درباره وضعیت پرورنده این پروژه گفت: نقشه های این پارک تهیه و به دستگاه های اجرایی استانی و ملی ارسال شده است و در حال حاضر منتظر تایید هستیم تا آن را به شورای عالی محیط ریست ارسال کنیم.

وی تصریح کرد: این پارک حدود 5 هزار هکتار را تحت پوشش خود قرار می دهد، اما برای آن حریم حفاظتی تا 10 هزار هکتار را در نظر گرفته ایم.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گلستان خاطر نشان کرد: سال گذشته نیز با کمک فعالان زیست محیطی شهرستان علی آباد کتول، جنگل ابر منطقه حفاظت شده اعلام شد که امسال پاسگاه های محیط بانی آن تاسیس و اجرایی خواهد شد.

انتهای پیام/

 

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه