وقوع خشکسالی های بسیار شدید در استان گلستان

مدیرکل هواشناسی استان گلستان گفت: در مرداد ماه 96 در ایستگاههای هاشم آباد گرگان، مراوه تپه، بندرترکمن، فرودگاه گرگان، بندرگز و اینچه برون خشکسالی بسیار شدید رخ داده است.

به گزارش زرین نامه به نقل از هواشناسی گلستان؛ نوربخش داداشی در تحلیل شرایط آب و هوای مرداد ماه 96 و پیش بینی فصلی استان گفت: متوسط بارش ایستگاه های استان از ابتدای سال زراعی جاری تا 31 مرداد 96 برابر 372.6 میلیمتر بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 22 و نسبت به میانگین بلند مدت 38 درصد کاهش داشته است.

وی افزود: بیشترین کاهش مربوط به بندرگز به میزان 52 درصد نسبت به دوره آماری است.

مدیرکل هواشناسی استان گلستان در خصوص تغییرات دما در استان گفت: میانگین دمای ایستگاه های سینوپتیک استان گلستان در مرداد 96 برابر با 30.6 درجه سانتیگراد بوده که نسبت به سال قبل و دوره آماری 1.2 درجه افزایش یافته است.

داداشی ادامه داد: بیشترین دمای ثبت شده در این ماه درمینودشت به میزان 45.7 و در گنبدکاوس 44.9 درجه سانتی گراد است.

مدیرکل هواشناسی استان گلستان در تحلیل میزان رطوبت در این مدت تصریح کرد: میانگین رطوبت نسبی ایستگاه های سینوپتیک استان گلستان در مرداد ماه برابر 56.7 درصد است که 3 درصد نسبت به دوره آماری و 4 درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است.

وی اضافه کرد: با بررسی های انجام شده درمرداد ماه، ایستگاه های هاشم آباد، مراوه تپه، بندرترکمن، فرودگاه گرگان، بندرگز، اینچه برون خشکسالی بسیار شدید رخ داده است.

داداشی با توجه به تغییرات ماهانه و فصلی دما و تغییرات فصلی بارش استان پیش بینی کرد: در شهریور ماه 96 میانگین دما در غالب نقاط استان با افزایش 0.5 تا 1.5 درجه ای و بصورت فصلی در دوره مرداد تا شهریور امسال در غالب نقاط استان گلستان افزایش دما 0.5 تا 1.5 درجه پیش بینی می شود.

مدیرکل هواشناسی استان گلستان در پایان گفت: با توجه به خروجی مدلهای پیش بینی فصلی مجموع بارش از نیمه دوم مرداد تا نیمه اول آبان 96 در بیشتر نقاط استان در حد نرمال پیش بینی شده است و در بخش های از شمال شرق استان در منطقه گلیداغ و پارک ملی و بخشهایی از مراوه تپه، صوفی شیخ و کلاله افزایش 10 تا 20 درصدی بارش نسبت به دوره آماری پیش بینی می شود که احتمالا به علت رخداد بارش های حدی در این مناطق است.

انتهای پیام/

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه