آمار بی حساب و کتاب چمدان های یواشکی در گلستان/ لباس های قاچاقی که به تولید داخلی طعنه می زنند!

رونق مد و مدگرایی، بازار لباس های خارجی و مارک دار را زیر پوست شهر رونق بخشیده است. بازارهایی که تامین جنسشان را چمدان های قاچاقی مسافر تورهای گردشگری و... به عهده گرفته اند. این چمدان های یواشکی با واردات بی حساب و کتاب البسه قاچاق، به تولید داخل طعنه می زنند و دارند آن را از سکه می اندازند.

به گزارش زرین نامه؛ لباس های رنگارنگ با برند خارجی کف خانه روی هم ریخته اند و چند مشتری به دنبال یافتن لباس مورد نظر آن ها را زیر و رو می کنند و دست آخر میان پس زمینه صدایی که مدام فروشنده تکرار می کند این لباس ها را از فلان بازار ترکیه خریدم و آن یکی از فلان بازار دیگر، بالاخره یکی را پیدا کرده و پول آن را با اختلاف زیادی از بازار می پردازند.

این تب و تاب را آن هایی که همواره به دنبال لباس هایی خاص و به ویژه برندهای خارجی هستند، بیشتر تجربه کرده اند و هر چند وقت یکبار به این مغازه های زیرزمینی می آیند و بازارهایی برای تامین خواسته های آن ها زیر پوست استان گلستان و حتی کشور شکل گرفته است.

مسئله برند بودن و مارک خارجی بودن لباس ها گاهی آنقدر اهمیت پیدا می کند که خانم ها و آقایان در صحبت ها و حتی شوخی های روزمره شان هم از آن برای اثبات برتر بودن خود استفاده می کنند.

خریداران این لباس ها گاه چنان غرق یافتن و برتن کردن لباس های خارجی می شوند که فراموش می کنند که حتی چه ضربه بزرگی با این کار خود به بازار تولید داخلی می زنند و شعار اقتصاد مقاومتی را تا حد چه اندازه در منگنه قرار داده و امکان عرضه اندام تولیدات داخلی را از بین می برند.

به گفته حسینقلی قوانلو رییس صنعت معدن و تجارت گلستان، این استان از استان های سبز کشور است و کالای قاچاق از مرزهای آبی و خاکی آن وارد یا خارج نمی شود، اما کالای وارداتی قاچاق از استان های تهران و مازندران در بازارهای گلستان عرضه شده و به فروش می رسد.

وی معتقد است اگر تقاضا برای خرید کالای قاچاق کاهش یابد، ورود کالای قاچاق هم در کشور کاهش پیدا می کند و این در حالی است که هر یک میلیارد دلار کالای قاچاق برای 100 هزار نفر در کشور شغل ایجاد کرده و جوانان زیادی را وارد بازار کار می کند.

قوانلو با بیان اینکه برخورد با واحدهای توزیع کالای قاچاق را به صورت جدی آغاز کرده ایم، می افزاید: باید در زمینه عدم استفاده از کالای قاچاق در راستای رونق بازار داخلی فرهنگ سازی شود و برای تحقق آن زمان و برنامه های فرهنگی در کنار مبارزه با کالای قاچاق در دستور کار قرار گیرد.

گرچه گلستان کوچک ما کمتر واردات کالای قاچاق را از مرزهای خود دیده است و در قاچاق های خرد چمدانی خلاصه می شود، اما دیگر تعدد آن دارد به قاچاق های بزرگ ترانزیتی طعنه می زند. چمدان های بزرگ در تورهای مسافرتی خارجی که دیگر محل نان آوری بعضی فروشندگان خانگی و حتی مغازه های فروش البسه شهر شده و مسئولین هم به طور قطع، ورود البسه قاچاق به این شکل را در استان رد نمی کنند، دلیلی بر این مدعاست.

رمضان بهرامی رییس اتاق بازرگانی گرگان در این باره می گوید: لباس و کفش از طریق ترانزیتی وارد استان گلستان نمی شود و عمده واردات از مرز کشورهای آذربایجان و ترکیه و بنادر جنوبی کشور است، اما من ورود چمدانی البسه از خارج کشور را به طور کامل رد نمی کنم.

رونق قاچاق چمدانی در قالب تورهای گردشگری

وی با بیان اینکه استان گلستان واردات لباس قاچاق ترانزیتی ندارد و بیشتر قاچاق در استان ما، شامل لوازم ماشین آلات سرمایه ای و مصرفی کارخانه هاست، می گوید: یکی از راه های واردات غیر مجاز پوشاک، قاچاق چمدانی از راه های پیله وری است که در قالب تورهای گردشگری و توسط مرزنشینان وارد می شود و برای برخورد با آن ها هنوز برنامه خاصی در گلستان اجرا نشده است.

البته در استان ما این روند رونق چشمگیری ندارد که بتواند بر تولیدات داخلی اثر تخریبی بگذراد و بیشتر چمدان ها از این استان به کشورهای همسایه می رود.

بهرامی معتقد است یکی دیگر از راه های عمده قاچاق پوشاک، عدل بندی و ورود به ظاهر قانونی آن از مبادی رسمی بوده و این به دلیل ایرادات موجود در قانون گمرکی کشور است.

وی اظهار می کند: در عدل بندی پوشاک وارداتی، لباس ها شمارش نمی شوند و این مساله موجب می شود بیشترین و بهترین لباس ها با کمترین قیمت وارد کشور شده و حق و حقوق گمرک به درستی پرداخت نشود.

بهرامی این نوع واردات را نوعی قاچاق در قالب قانون دانست که باید اصلاح شود. وی می افزاید: اگر قانون اصلاح شود، سودجویان دیگر به راحتی و با دور زدن قانون، نمی توانند پوشاک قاچاق خود را وارد کشور کنند چرا که امروز مرزهای ما از ضریب امنیت بالایی برخوردار است و کشتی ها و کانتینرها نمی توانند به صورت قاچاقی وارد کشور شوند.

وی تاکید می کند: تولید داخلی اِرق ملی کشورهاست و مردم هر کشوری روی تولیدات خود تعصب و غیرت خاصی دارند اما در کشور ما افراد سودجویی هستند که رانت های بزرگی را در مرکز دارند و بدون هیچ ضابطه و قانونی به واردات کالا از کشورهای خارجی می پردازند.

گردش مالی 16 هزار میلیاردی در بخش پوشاک

رییس اتاق بازرگانی گرگان با اشاره به گردش مالی 16 هزار میلیاردی کشور در بخش پوشاک عنوان کرد: متاسفانه تولیدکنندگان داخلی از این گردش مالی در کشور، کمترین سهم را می برند و این به دلیل واردات بی رویه و قاچاقی در کشور است.

وی درباره وضعیت تولیدی های لباس در استان گلستان عنوان می کند: ما در گلستان تولیدکننده بزرگ لباس نداریم و بیشتر در استان تولید کنندگان به تولید پیراهن و شلوار معمولی می پردازند که به دلیل عدم حمایت به سرعت از رده خارج می شوند.

بهرامی درباره خدمات اتاق بازرگانی هم می گوید: ما خدماتی در زمینه بازاریابی، واردات مواد اولیه و مشاوره داریم ولی به دلیل پراکندگی صنفی و همچنین عدم فعالیت تولیدکنندگان حرفه ای پوشاک، هنوز تولیدکننده ای برای بهره گیری از این خدمات به ما مراجعه نکرده است.

اگر چه در سخنان مسئولین مرتبط با واردات پوشاک، گلستان استان سبزی معرفی شده که کالای قاچاق از مبادی مرزهای خاکی و آبی آن وارد نمی شود، اما بنظر می رسد آمار قاچاق چمدانی در این استان، آمار دقیقی نیست، همچنین به گفته آن ها، بازارهای گلستان یکی از محل های عرضه پوشاک قاچاق به شمار می رود که سر ریز بازار استان های مازندران و تهران در آن عرضه می شود و از طرفی حمایت چندانی هم برای رشد حرفه ای تولیدکنندگان لباس استان انجام نشده است، که با این تفاسیر برنامه ریزی برای سازماندهی وضعیت پوشاک چه از لحاظ حمایت تولید کنندگان و چه از لحاظ برخورد با واردات بی ضابطه چمدانی صورت پذیرد تا گلستان بتواند به وضعیت بهتری در این صنعت سودآور دست یابد.

گزارش: نرگس تجری

انتهای پیام/

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه