تحریم‌ها سرعت برنامه هسته‌ای ایران را افزایش داده است

زرین نامه: پایگاه روزنامه آمریکایی « کریستین ساینس مانیتور » در گزارشی نوشته است که شواهد موجود نشان می‌دهد تحریم‌ها به محرکی بدل شده که ایرانی‌ها را به افزایش سرعت پیشرفت برنامه هسته‌ای وا داشته است.

به گزارش زرین نامه،‌ پایگاه آمریکایی «کریستین ساینس مانیتور» روز گذشته با انتشار یادداشتی به قلم «اسکات پترسون» نوشته است که شواهد و از اظهارات مقامات ایرانی نشان می‌دهد که تحریم‌ها نظام ایران را به افزایش سرعت پیشرفت برنامه هسته‌ای تشویق کرده است.

پترسون در ابتدای یادداشت خود با اشاره به اینکه اکنون مقامات ایرانی هم پذیرفته‌اند که تحریم‌ها آسیب‌هایی برای اقتصاد داشته، می‌نویسد: با این حال این فشارها نتوانسته به هدف اصلی یعنی کند کردن پیشرفت هسته‌ای ایران دست یابد. این امر برای مقامات آمریکایی و اروپایی محرز شده که اعمال تحریم‌های فلج‌کننده حتی ممکن است به افزایش سرعت پیشرفت هسته‌ای ایران هم منجر شود.

یادداشت «کریستین ساینس مانیتور» بر اساس گزارشی نوشته شده که دیروز شورای موسوم به شورای ملی ایران آمریکا منتشر کرده است. در بخشی از این گزارش آمده است: فشار آوردن تنها نیمی از معادله است که (مقامات آمریکایی و اروپایی) در آن موفق شده‌اند و بدون شک فشار زیادی به ایران تحمیل شده، اما هدفمند کردن این فشار امری بسیار بسیار متفاوت است.

بنا بر این گزارش از آنجا که از این « تحریم‌ها به عنوان امتیازی برای چانه‌زنی در مذاکرات استفاده می‌شود، همین تحریم‌ها به محرکی بدل می‌شوند که ایران با هدفی مشابه به افزایش سرعت پیشرفت هسته‌ای رو آورد »، و در نتیجه تحریم‌ها کارگر نباشند.

پیش از این هم گزارش‌های متعددی منتشر شده بود مبنی بر اینکه تحریم‌ها نتوانسته آسیبی به روند پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران وارد کند. / دانا

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه