شبح کاووس سیدامامی در خلیج فارس!

ایرنا گزارش داد: احمدرضا لاهیجان زاده، معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، روز یکشنبه گذشته در یک کارگاه تخصصی پیرامون اکوسیستم خلیج فارس، طی اظهاراتی گفته است: «با همکاری ژاپن، مناطق حساس استان هرمزگان را شناسایی کردیم و می‌خواهیم آن را به تمام خلیج فارس تعمیم دهیم و یک دستورالعمل کلی برای خلیج فارس با هدف حفاظت از محیط‌زیست آن تهیه کنیم!»

به گزارش زرین نامه؛ *مشخص نیست سازمان محیط زیست که در پرونده جواسیس محیط زیستی با حواشی فراوانی مواجه شد؛ در قبال طرح موصوف؛ پیوست‌های امنیتی لازم را رعایت کرده است یا نه؟

خاصّه اینکه بر اساس اطلاعات ما، جغرافیای خلیج فارس به لحاظ استراتژیک و امنیت، به هیچ وجه اقتضای این را ندارد که پیمانکاران خارجی محیط زیست مشغول گشت و گذار در آن باشند!

چه اینکه گاهی یک عمق‌سنجی ساده و یا آنالیز آب دریا در برخی مناطق هم می‌تواند اطلاعات ذیقیمتی را در اختیار دشمن بگذارد.

این در حالیست که طبق موارد اعلامی از سوی برخی فرماندهان نیروهای مسلح کشورمان، ایران صاحب تأسیسات ویژه دفاعی و امنیتی هم در خلیج فارس هست که این مقوله بر اهمیت موضوع می‌افزاید.

از طرفی خلیج فارس رحم عمده منابع استراتژیک ایران نیز هست ولذا عقل استراتژیک پذیرای ارائه راه‌های اخذ اطلاعات این منابع به دوَل خارجی نیست.

در این زمینه می‌توان به تجربه تاریخی قسطنطنیه نیز اشاره کرد که چگونه غفلت حاکمان و مدافعان این شهر از جغرافیای دریا و اطلاع دشمن از موقعیت‌های استراتژیک دریای پیرامون شهر، موجب درهم شکستن مقاومت چند قرنی قسطنطنیه و فتح آن توسط مسلمانان شد.

به نظر نمی‌رسد این مقوله هم نیازی به بیان داشته باشد که کشور ژاپن همچنان مستعمره آمریکا و در تیول کاخ سفید است.

به سخن دیگر اینکه مسئولان محیط زیست (که ان‌شاء‌ا... پیوست‌های نظارتی لازم را رعایت کرده‌اند) باید بدانند که فی‌الواقع اطلاعات خاص خلیج فارس را نه در اختیار یک تیم مطالعاتی ژاپنی که در اختیار آژانس‌های آمریکایی قرار می‌دهند و چیزی به نام ژاپن تنها صورت ماجراست.

لازم به توضیح است که سوابق این طرح نشان می‌دهد سازمان محیط زیست چندوقتی است که مشغول همکاری با ژاپنی‌ها در این زمینه است اما مورد تأمل‌برانگیز که حتما بایستی پیرامون آن احتیاط کرد؛ الصاق و تعمیم تمام پهنه خلیج فارس به این طرح است.

بیان این نکته هم ضروریست که حفاظت از اکوسیستم دریا مقوله‌ای نیست که فهم ابعاد آن سخت باشد و اصرار سازمان محیط زیست بر همکاری با دوَل خارجی در این زمینه حتما بایستی با توجیه استدلالی لازم برخوردار باشد.

 

 

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه